Kan man ha ME uten å ha angst og depresjon.. ?

Jeg har jo skrevet noe om hvordan det er å ha ME flere ganger.. HER  eller HER bl.a.. Jeg tror at selv om det er mange like kritterier for å få diagnosen…er det store forskjeller også.. Tror nok en del mennesker tenker at folk med “usynlige”sykdommer bare sliter med psyken.. Jeg kan bare snakke for meg selv..og selv om jeg har vært så lei meg at jeg kan skrike (og har gjort det også)..og  er en person som lett kan bekymre meg for di jeg er glad i ..har jeg aldri vært deprimert eller hatt angst..

Jeg tenker og tror at det er noe mye mer altoppslukende..og fryktelig vanskelig for di som sliter med det..  Angst i den forstand at jeg nok hadde kjent på den følelsen om jeg skulle hoppe i fallskjerm f.eks..det har jeg nok..men det tror jeg vel gjelder di aller fleste..

Bilde fra forrige vinter.. #me #psyke

20 kommentarer
    1. Det er synd at når folk hører at noen har en diagnose eller sykdom tror de med en gang de vet akkurat hvordan personen har det eller hva den sliter med. Særlig vanskelig er det med disse “usynlige” tingene. Har selv nære familiemedlemmer med “usynlige” sykdommer og det er dessverre mange som er forutinntatte der ute som vet alt xD

      Denne kommentarer er kanskje litt på siden av det du skriver, men kjente bare jeg ble litt oppgitt over at folk bare antar ting hele tiden 🙂
      Håper alt er bra, klem <3

      1. Takk..syns det var en veldig fin kommentar jeg 🙂 Ja folk har lett for å gjøre seg opp meninger..uten at di egentlig “har peiling”..og det er jo dumt.. Slike usynlige sykdommer arter seg jo ulikt fra person til person..selv om noe grunnleggende er likt.. Så hyggelig å ” se” deg på bloggen .. Klem <3

    2. Det er sikkert like mange forskjeller ser som i befolkningen generelt når det gjelder alt mulig. Jeg vet jo at du er en glading av deg, med rimelig lett humør 🙂 God klem <3

      1. Ikke sant..sånn er det over alt..folk kan være like eller ulike…samme hvem di er og hva di har av utfordringer.. 🙂 Ja jeg er vel ikke akkurat noe “hengehode”..hehe.. ikke du heller… Stor klem til deg <3

    3. ME er det som på godt norsk kalles kronisk utmattelsessyndrom, er det ikke?..
      Jeg har (gudsjelov) ikke ME, men en mild form for narkolepsi (‘sovesyke’) gjør at jeg gjennom å legge en fysisk utmattelse til en kraftigere utgaven av den formen for søvnighet som følger narkolepsien, har dannet meg et bilde av MS som det reneste helvete.. Narkolepsi-søvnigheten (som jeg kaller den) er nemmelig konsentrert til pannen/fremre del av hodet og øynene (som ikke lar seg holdes åpne), og kan (for mitt vedkommende) dessuten ristes av på sekundet gjennom å reise meg, får kjølig luft blåst i ansiktet, kaldt vann, m.m
      Det er tragisk mange som syntes å være blottet for evne til å forstå at det finnes reelle sykdomstilstander hvis symptomer de ikke kan relatere seg til! Det syntes liksom å være en total mangel på perspektiv..

      1. Det stemmer :)Mange sykdommer/plager som har utmattelse som utfordring.. En slik type søvnighet høres slitsomt ut..fint du har en mild form ..som du har noen “verktøy”som hjelper deg når du kjenner det.. Mange som lager seg sin egen mening om hvordan folk har det..og det gjør det jo ekstra vanskelig når man er syk.. Men vet jo det ikke er så lett å forstå ting jeg ikke har vært borti selv jeg også.. <3

    4. Er det slik at mange tenker at folk med ME også sliter med angst og depresjon? Som du skriver er jo ME er ulikt fra person til person. Og såvidt jeg vet har det vel ingenting med depresjon og angst å gjøre, selv om det sikkert finnes de med ME som også sliter med andre ting. Men stress og bekymring tror jeg kan påvirke på det å bli veldig utslitt, sånn på generell basis Alle mennesker bekymrer seg, og alle kan få angst i ekstreme situasjoner, og alle kan bli slitne. Men å få en diagnose på noe vil jo si at den spsifikke tingen hemmer ens liv ganske mye. Det er noe med alle “usynlige sykdommer”.

      1. Jeg har intrykk av det..ikke alle selvsagt..:) Stress er en stor faktor for utmattelse..og selv om man ikke har mye å gjøre kan små ting være stressende når formen ikke er så god.. Ja å få angst i en spesifike situasjon er liksom ikke det samme som å slite med angst..som sikkert er utrolig ødeleggende for livskvaliteten.. <3 Utmattelse ødelegger også mye av livskvaliteten…så gjelds å finne glede i di små ting <3

    5. Ingen mennesker er like, verken fysisk eller psykisk. Det er da heller ikke naturlig at alle reagerer likt på sammen diagnose. Men noen er det alltid som er besserwisser. De må man bare bære over med 🙂 Selv om det kan være en ganske så stor utfordring 🙂 Lykke til, du står stødig og godt 🙂

      1. Sånn er det ja..mange ulikheter også blant folk som kan ha noe til felles..som en diagnose for eksempel..✨ Ja det vil alltid være slik at folk gjør seg opp sine egne tanker og meninger.. Takk det var fint sagt 💫

    6. Er så enig, man behøver ikke ha angst og depresjon fordi om en har en usynlig sykdom. Dette har jeg også sett at noen tror at dette liksom er sammen sak. Tull og tøys. Jeg følte på angst da jeg strøk på dykkersertifikat for hundre år siden. Husker også en lege som bød meg antidepressiva etter kroppen begynte å fjuske, noe jeg bestemt avslo. Heldigvis hører det ikke sammen. Og jeg er fryktelig glad for å slippe det i tillegg, de som sliter med slikt har jeg stor empati for. Klem <3.

      1. Fint du opplever det slik også.. Ja dykking hadde ikke jeg likt.. Mange som sliter med angst og depresjon..og det må være helt forferdelig.. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg