Hva er et sunt kosthold..?

Jeg har jo mine tanker om hva som er sunn mat.. Det jeg har lært gjennom livet er jo at det er viktig å spise variert og spise mye av frukt, grønnsaker, fisk, egg, havregryn og grove produkter..

Og det er jo stort sett slik mat vi spiser her i huset.. i tillegg til litt kaker og is da.. for det er jo viktig å kose seg har jeg også lært !

Men yngstesønn som er over gjennomsnittet opptatt av kosthold og trening..og leser mye forskning o.l pleier å si når jeg sier at noe er sunt ..Sunt for hvem ? Han har jo et poeng der..jeg for eksempel tåler ikke nøtter så selv om det skal være bra er det ikke bra for meg.. Trenger man å gå ned i vekt trenger man mindre feit mat..trenger man å legge på seg trenger man mer feit mat..

Noen får vondt i magen av grovt mel andre får vondt av fint mel… Så jeg tenker at om man bruker sunn fornuft (men hva er sunn fornuft..hehe..), litt man har lært av erfaringer i livet og litt man hører fra kostholdseksperter så blir det vel sånn ganske greit..helt sikker kan man vel aldri bli !

Har du noen tanker om dette ?

Tomater er visst “gift” i følge sønnen..men jeg syns jo det er så godt så noen tomater blir det nok fremmover også.. #kosthold #liktiner

26 kommentarer
    1. Ser deilig ut, sundt kosthold for meg er variasjon. Det tror jeg på <3
      Og mat med sterke farger har jeg også litt tro på. Tomater, gulrøtter, brokkoli etc..
      Og så er det lurt å få i seg proteiner. Jeg tenker, at et måltid bør være sammensatt.

    2. Et godt måltid er der mange utgaver av så det finnes neppe noen fasitsvar på det. Men jeg tror folk flest passer på og få i seg mange fine vitaminer. Sjøl så hadde jeg tomatsuppe i dag og det er jo deilig. Hva det blir i morgen veit jeg ikke men kanskje det blir kjøttkaker med tilbehør. Ha en fin aften.

      1. Er nok ingen fasit nei..Vitaminer er viktig 😊 Veldig glad i tomatsuppe jeg..og kjøttkaker har jeg jo «vokst opp» med.. Takk og fortsatt fin kveld til deg 😊

    3. Siden norsk husmannskost har bidratt stort til å få snittalderen til å øke som den har gjort de siste par-tre hundre år, er min overbevisning; ‘Never to change a winning team..’

    4. Joda Jeg har ett veldig sunt kosthold, det er at Jeg spiser det som kroppen min forteller meg att Jeg skal proppe i meg 😂😂 höres sikker veldig rart ut for mange, men det blit sånn – i dag har Jeg lyst på det eller det. Om det er sunt eller usunt tja da sier kroppen i fra hos meg iallafall. Så mitt motto er :spis det du har lyst på for da har det best med deg sjöl 🤗❤️

    5. Her blir det sunnere og sunnere ettersom min kjære har fått diabetes 1. Det er mye grovt, og rent kjøtt, kylling, fisk. Ingen poteter og kun fullkornspasta og fullkornsris…… ikke sukker selvfølgelig….. nøtter, noe frukt, masse grønnsaker……! Og så MÅ jeg jukse litt innimellom med sjokolade og kake…… det må være lov! Klem <3

    6. nå er jeg en av dem som sliter og hvet snaert ikke hva jeg skal tørre å spise,men salat går alltid greit og tomater me :=) litt av alt for dem som tåler det og ikke fullt så masse gatekjøkkenmat iallefall ikke det som er kokt i frityr :=)

    7. Jeg har nok litt samme inntrykk som deg av hva som er sunt. Men mitt kosthold har vært veldig dårlig en stund. Interessant det med “sunt for hvem?” Kanskje sønnen burde ha ett gjesteinnlegg en gang? 🙂 Jeg synest det er så mye ulike koseholdsråd og dietter o.l. Men hva er galt med tomater? Trodde det var kjempesunt jeg 🙂

      1. Gjesteinnlegg var en fin ide takk for tips 🙂 Ere vist noen liktiner som ikke er så bra..men vet ikke jeg altså..sikkert mye sunt med tomater også <3

    8. Ja sunt for hvem er en god påstand. Og helt enig, vi må kjenne på vår egen kropp, og bruke sunn fornuft. Enig i at vi også bør spise variert, og gjerne litt mer plantebasert. Men variert ja. Innerst inne vet vi vel alle hva kroppen egentlig behøver, hvis vi bare hører godt nok etter 😀 😀 salaten så god ut da 🙂 Jeg spiser sunt fordi jeg spiser mest mulig REN mat, altså ikke halvfabrikata og tilsatt e-stoffer. I mitt hode er dette sunt 🙂

    9. Han har ett poeng med sunt for hvem ja.
      Men hva som er galt med tomater vet jeg ikke. Jeg skal så hele 10 forskjellige typer tomater her bare varmen kommer.
      Og jeg skal nyte dem alle. 😀

    10. Var i grunnen et godt svar…Sunt for hvem.
      Jeg er også opptatt i hva jeg putter i meg, men ikke sikkert det er like sunt for alle, hva vet jeg…
      Tåler heldigvis både gluten og melkeprodukter men foretrekker glutenfritt og ellers holde meg unna alt av kjøttprodukter.
      Funker for meg…:)

    11. Syns mat er fryktelig interessant. Spennende. Og enig med sønnen din, vi reagerer forskjellig på maten og på hva som er bra for oss. Og faktisk kan du spise fett for å bli lettere, paradoksalt nok :). Sjøl prøver jeg å teste keto kosthold, men er litt ut av sporet akkurat nå. Men en ting er sikkert, som mi mellomste sa, da hun satt igjen ved bordet alene under en barnebursdag “æ syns mat e godt”. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg