Alt er ikke som det ser ut til.. (å leve med ME )

Jeg har jo valgt å stort sett ha en positiv og “glad”blogg..mest for å gi meg selv et sted der jeg kan føle meg litt som den gladjenta jeg var før.. Livet har jo blitt veldig forandra etter at jeg fikk ME (kronisk utmattelse) for 10-12 år siden..Fikk diagnosen i 2010, men det starta lenge før det..

Her på bloggen legger jeg ut fargerike og smilende bilder..og jo det kan hende jeg kan ha en grei dag..men di fleste dager er en “plage”..Selv når mannen og jeg tar en kaffe i byen kan jeg være i elendig form..

Det er jo slik at om man har f.eks influensa i ei uke da holder man seg hjemme..men hadde man hatt det i årevis så måtte man prøvd å fylle dagene med noe etterhvert..

Ikke har jeg barnebarn, ikke er jeg særlig sosial lenger, ikke strikker jeg , og mannen gjør det grøvste av husarbeide..

Jeg prøver å gjøre noe lystbetont en time eller to hver dag..er langt  i fra å få det til hver dag da..

Jeg har ikke noe problem med å være åpen om sykdommen..men jeg syns det er tungt å skrive om alvorlige ting..og blogg for meg skal være mest “gøy”..

Har skrevet litt om hvordan det er for meg å ha ME i linken her.. https://annebe.blogg.no/1424195118_slitenhet_ved_me.html

 

Jeg klarer alltids et hopp eller to på en ok dag..men helst om det er et kamera i nærheten… #usynligsykdom #utmattelse

24 kommentarer
    1. Du er veldig flink til å formidle det lyse og lette. Imponerende at du klarer det, til tross for det du har å leve med. Men regner med det også gir deg noe, være den du var. For det er ikke noe en velger å ha det slik. Ikke søker du sympati heller. Imponerer meg i hvert fall at du greier å være såpass aktiv som du er, med å komme deg ut. Og så evner du å gi glede til andre, gjennom lettheta di, fargene og de vakre bildene og de fine klærne. Takk for at du blogger <3 :).

      1. Takk så hyggelig du synes det 🙂 Ja jeg har alltid vært positiv så det er godt å kunne bruke den siden av meg selv til tross for veldig mange dårlige dager.. Prøver å være en del ute..men går sjelden mer enn noen hundre meter om dagen.. Takker for veldig fin tilbakemelding… Klem <3

    2. Ja sånn er det………… det vises ikke på utsiden uten at du har en ytre skade, gipset, bandasjert eller går med krykker osv…..
      Og vi ønsker jo å se det positive uansett hvor negativt det er…………… og for det meste klarer vi det 🙂

      Oppturer og nedturer i fleng…………. Men vi ser på verden med et smil – både du og jeg – og elsker å være ute og ta bilder 🙂 Det er medisin i seg selv det.

      Ønsker deg gode dager, Annebe 🙂

      klem

      1. Ja du vet jo du.. <3 Veldig gøy med foto og litt fargerike bilder og smil gjør i allefall ikke dagen noe værre.. Klem og fin dag videre til deg også <3

    3. Du lykkes i det å gjøre bloggen din til et sted det er trivelig å titte innom! 🥰Det er langt fra noen “sjukdomsblogg”. Jeg er overbevist om at det er viktig å bestemme seg for å ha hovedfokus på det som er bra i livet. Det er langt fra alltid så lett. De årene jeg var som verst utmattet, klarte jeg dessverre ikke det, og jeg ble en pest og en plage for omgivelsene (for å si det rett ut). Heldigvis klarte jeg å snu på flisa. I dag har jeg stort sett normalt aktivitetsnivå uten å bli helt kjørt. Det er “lov” å nevne at man sliter med kroniske plager. 💚Om det nesten BARE er det man snakker eller skriver om, så blir det noe helt annet.

      1. Hyggelig å høre 🙂 Jeg har stort behov for et sted å være litt “glad”..da livet ellers er ganske utfordrende.. Fint å høre at du føler deg mye bedre ..jeg vet jo det fra blogginnlegg hos deg 🙂 Ja man må helt klart ha lov til å skrive om ting/plager som er en stor del av livet..men mer gøy å skrive om noe positivt <3

    4. Du er kjempeflink til å være positiv på bloggen din, og sikkert ellers også.
      Det herlige smilet ditt gjør godt hver gang jeg ser det.
      Håper å komme tilbake til bloggen jeg også, men da må jeg klare å finne noe positivt å skrive om først 😉
      God sommer Anne! Klem 🙂❤

      1. Takk det var koselig å høre 🙂 Har sjekka innom deg..håper du klarer å finne noe du har lyst til å blogge om og at du får en fin sommer 🙂 Takk og klem tilbake <3

    5. Det er viktig å fokusere på det lyse og lette. Men selv kjenner jeg at jeg må få ut noe av det tunge og vanskelige også. Så hos meg er det en lett mix 🙂 Og så er det jo litt greit å forklare litt iblant, litt opplysningsarbeid om vanskelig sykdom er aldri av veien synes jeg.
      Det er beundringsverdig hvordan du klarer å få bloggen din til å være så lys og frisk hele tiden. Herlig synes jeg ♥ Og alltid koselig å kikke innom ♥♥♥
      Gode og glade klemmer til deg ♥

      1. Man kan ikke la være å skrive om det når det er en så stor del av livet..men jeg kjenner at jeg gruer meg for å lage slike innlegg..er liksom så lite lystbetont ! Viktig å fortelle om så folk kan forstå litt bedre.. Takker så mye for fine ord..Klem <3

    6. Det er ikke så enkelt når man har plager. Jeg sliter med fibromyalgi og føler meg også utmattet nesten hele tiden. Men vi må finne lyspunktene i hverdagen som du gjør.

      1. Ja det er ikke noe en ønsker seg.. Pressa meg alt for hart med tøffe utfordringer i mange år, dura i vei selv om jeg var så sliten så sliten… og etter en skulderopperasjon var det som om all kraft forsvant..Klem <3

    7. kroniske plager og sykdommer er et herk,men enig med deg,selv om livet ikke er som det en gang var,så er dette livet her og nå og det må vi gjøre det beste vi kan utav :=) ha en fin dag da ,her våkna vi til 3,9+ ute og blå himmel

      1. Ja det er ikke noe man drømmer om… men gjøre det beste ut av det 🙂 Blå himmel er deilig…men temperaturen var ikke mye sommerlig.. <3

    8. Vi med kroniske sykdommer som ikke syns ser alltid så blide og glade ut,det er jo fordi ingen ser oss på dårlige dager . Men du verden en blir trött og lei en blir av det hele ,dyktig er du i allefall som sprer positivitet via bloggen ♡

    9. Jeg synest du er flink å ha en positiv blogg tross at mye kan være tungt bak kulissene. Det er fint du skriver innlegg som dette innimellom, men jeg håper at de fleste vet at livet ikke alltid er som på SoMe. 🙂

      1. Det var hyggelig å høre..<3 Ja siden det er en stor del av hverdagen er det greit å skrive litt om det innimellom.. Men er mer gøy å lage "gladinnlegg".. <3

    10. Det er ikke enkelt å skrive om egne plager slik du gjør det. Jeg sliter med det. Som mangeårig hjertepasient med plager som reduserer aktivitetsnivået kjenner jeg litt på dine utfordringer også. MEN, for meg hjelper det å skrive – forme ord, setninger og rim, da glemmer man utfordringene en stakket stund. Og så gjelder det, som du gjør, å slite seg opp etter håret og komme seg ut – kanskje en kort tur eller et kafebesøk. Følelsen av å være med igjen er ubetalelig. Slik fungerer aktivitetene som en slags “terapi”.
      Hyggelig at du er åpen om utfordringene, det er ikke like lett å være for mange av oss. Ha en fin sommerdag.

      1. Nei man vil jo helst fremstå som frisk og rask.. Å ha noe kreativt å fokusere på gir dagen mening..og det er du god på 🙂 Ja man må prøve å finne små lystbetonte ting selv om livet ikke er så lett.. Takk og fin sommer videre til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg