Rabarbra-dessert !

Forrige helg da guttene spiste grillmat hos oss..se her…hadde vi en rabarbra-dessert som jeg sa jeg skulle legge ut oppskrift på senere, eller det er egentlig bare litt på “slump”det ble laget …men sånne ca mål…smak deg frem til hvor søtt du vil ha det…

I fjor flytta vi på rabarbraen i hagen…så den var litt så som så…også var det kommet opp litt der den sto tidligere også…og den var det så fin rødfarge på så selv om den var litt tuslete tok jeg med noen stilker av den også…

Nå ville jeg ha en kald dessert…ellers har vi ofte laget noe lignende i en form og servert varm , med is til…

Annes rabarbra-dessert :

Ca 8-10 stilker rabarbra, kokes mykt med 1 1/2 dl vann og 4-5 spiseskjeer sukker (smak deg frem )..avkjøles

Ha ca 3 ss margarin /smør , 3 dl havregryn og 3-4 ss sukker …varm opp og rør til det blir litt gyllent…avkjøles

Ha først rabarbraen i et glass , ta på havregrynsblandingen rett før servering og Kesam på toppen  ( kan gjerne byttes ut med pisket kremføte om en ønsker det.)

#oppskrifter #matblogg #mjøndalen #rabarbra #dessert

 

 

42 kommentarer
    1. Oh jeg bare visste det var noe jeg hadde glemt, rabarbra selvfølgelig. Jeg skulle plante det men det har jeg ikke fått gjort. Tror jeg må skrive det på en lapp. goodklæmme fine kvelden <3

    2. Du frister med din dessert og dine bilder. Vakkert å se på, og munnen løper i vann her, enda jeg er mett! Dette skal jeg prøve en dag ja! Takk for fin oppskrift! Ha en herlig aften!

    3. Den så og hørtes god ut. Fikk lyst til å løpe ut i hagen og lage den. Men har ikke rabarbra dessverre. Men tror jeg tar med meg ideen til eplene kommer, og så bytte ut eplene med rabarbra. Tror det blir godt også.

    4. Takk for oppskrift. Ser veldig godt ut! 😀 Rabarbraen min har begynt å få litt stilker nå, så kanskje jeg prøver denne oppskriften neste helg. Like veldig godt havregryn – og så får en mildnet det hele med kesam eller krem (eller iskrem) ! 😀

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg også…som barn duppa vi jo bare i sukker :))…nå har jeg laget enten noe slikt som dette eller suppe som kan spises varm eller kald …godt det også :)) Takker så mye :))

    6. ladyaugust: Det burde du ha…er litt koselig med rabarbra i hagen..og man kan egentlig bruke det til mye…suppe for eksempel…eller kaker :)) Nattaklem<3

    7. natheless: Så bra det fristet…frisk og god dessert…alle fire her likte den 🙂 …verdt å prøve…blir jo litt som tilslørte bondepiker …og det er jo veeeldig godt 🙂 God natt :))

    8. karidansen: Bare hyggelig 🙂 Veldig god og is eller krem passer jo perfekt…men vi ville ha noe litt mager og lett etter all grillmaten…også hadde vi is seinere på kvelden..hehe..:))

    9. Min matgale verden: Så bra…artig å bruke rabarbraen til noe..så i år ble det denne desserten også blir det nok suppe en dag..men så er det slutt på rabarbrasesongen for i år :))

    10. Det ser godt ut. Man kan blande mange ting når det gjelder slike ting. Mener at agurk og rabarbra passer bra sammen ihop med jordbær og krem. Mye sommersnadder man spiser utover nå….

    11. Jeg liker ikke rabarbra egentlig foruten bare rabarbra rett fra hagen, det kan jeg gå å tygge litt på 🙂 Ha en nydelig dag, her skinner sola <3 klæmme 🙂

    12. Hei. Rabarbra dessert, suppe varm og kald. ALt er godt. No har jo eg ikkje rabarbra lengre. Men det er noe eg vil ha om eg får hage ein gong att. ppskriften finner eg da hos deg om eg trenger den. takk for den. Håper du ahr ein fin dag. Veret er vel ikkje det beste der nede heller, men sommeren må no vel komme snart. Klem og nyt søndagen

    13. Helge: Jordbær har jeg hørt om at passer , agurk var nytt for meg…det får jeg sjekke ut..høres i allefall godt ut 🙂 Håper på masse sol så en kan nyte all den gode sommermaten ute 🙂

    14. ladyaugust: ..hehe…litt som unger du liker ikke rabarbra og sitron…litt “”voksne smaker :))..rabarbra fra hagen har sin sjarm uansett ja 🙂 Har vært litt solgløtt her i dag også..bedre enn gårsdagen :)) Klem tilbake <3

    15. gretashobby: Må lage suppe en dag også…da er det skikkelig sommer :)) Er vant til å ha rabarbra i hagen både fra barndomshjemmet og hos besteforeldre..så synes det er hyggelig å ha det selv også :)) Har vært litt sol i dag..så vi gikk en liten tur på formiddagen :))..ønsker meg skikkelig varme snart..men ikke stort å få gjort med været da :)) Klem <3

    16. Det så godt ut! Nå har jeg akkurat stått og laget syltetøy av absolutt ALL rabarbraen, og når jeg ser dette så angrer jeg jo på at ikke jeg sparte litt. Men faktisk så kan jeg vel bare bruke syltetøyet direkte for å lage dette. 🙂

    17. Flaggermusvinger: Takk :)) Det så jeg ble mye det da…så da kan du fint avse litt til en dessert eller to :)) ..ja det gjør nok akkurat samme nytta :)))

    18. Fantastisk godt med rabarbra. Nå er jeg misunnelig på deg som har det. Jeg hadde det da jeg var gift. Men har ikke kommet så langt som til å plante det i den hagen jeg har her. Det må jeg visst gjøre noe med 🙂 Tusen takk for oppskriften <3 Dette så veldig godt ut 🙂
      Klem <3

    19. Eva: Jeg er vant med det fra barndomshjemmet og hos besteforeldre..så “må”liksom ha det..men lager ikke så mye..bruker det et par ganger i løpet av forsommeren ..og smaken er sommerlig og god :)) Takk for det 🙂 Ønsker deg en fin dag videre 🙂 Klem<3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg