Mine kameraer og linser !

Da jeg starta å blogge hadde jeg et helt ok kompaktkamera. Men da interessen for foto ble større og større kjøpte jeg meg et speilreflekskamera og etter hvert et par linser til dette .. (skriver litt mer under bildene )

Jeg er ikke spesielt dyktig med innstillinger, men har lært meg noen enkle ting og det jeg “må”.. men her er det mye å hente om en setter seg mer inn i det..

Men med godt foto-lys og øyne for motiver kan det bli mange fine bilder med en automatisk innstilling også..

Canon 700 D med den vanlige linsa.. som tar bilder som f.eks di to som kommer under her(men kan brukes til det meste) :

 

Et bildet av stedet man er , hvor man får med litt av omgivelsene.. (høstbilde, som dere kanskje ser..hehe..)

 

Antrekksbilder tar jeg med den vanlige linsa, gjerne med blits .. (med selvutløser er det vanskelig å stille helt skarpt på seg selv ..men det blir i alle fall helt greit)

 

På bildene under her har jeg bytta linser..

Den korte linsa her har ekstra zoom (men ikke til veldig lange avstander, da blir linsene så store og tunge at i allefall jeg ikke orker å drasse på dem ) Et typisk bilde med denne linsa er svanebildet over her, man kan sitte litt unna og få et såpass nært bilde av fuglen..

Macro-linsa er jo til nærbilder , som f.eks hvitveisen over her..men kan også gi ganske fine bilder av omgivelser , men da må man stå litt på god avstand..som på bildet under her :

Mjøndalen sentrum..

 

For et halvt års tid siden kjøpte jeg meg også et nytt kompakt-kamera som er mer oppgradert enn det jeg hadde (skrev litt om det HER), for å ha med når det ikke passer å “drasse” på et stort kamera..

Som når man går en tur, som ikke først og fremst er for å ta bilder..eller man er i butikken eller på kafè for eksempel. Her kjøpte jeg et Sony kamera som får mye skryt..bortsett fra litt lav baterikapassitet.. men det var ganske dyrt ca 9000 kr.. men er veldig fornøyd med det.. #kamera #foto

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Åh, du har mye mer enn meg som en gang i tiden drømte om å bli fotograf 😉
      Jeg har speilrefleks, men har ikke kommet så langt som til å investere i objektiver enda. Har veldig lyst på et godt objektiv med zoom, som ikke er så tungt.
      Når jeg ikke drar rundt på speilrefleksen bruker jeg mobilen. Den er jeg veldig godt fornøyd med 🙂
      Kjekt å se litt av utstyret ditt, du tar veldig mange fine bilder ♥

      1. Du tar jo masse flotte bilder..men moro med noen slike linser 🙂 Jeg liker best å legge over bilder fra kamera..jeg er så “dårlig” til å bruke mobilen..så å legge ut noe rett fra den gjør jeg nesten aldri.. 🙂 Takk og klem <3

    2. Kjempebra kamera, og gode linser! Har et slikt vi også, og vi investerte for noen år siden i linse som dekket både macro, nært og fjernt. Da slapp vi å dra på flere linser.
      Er det kamera vi brukte når vi tok de beste ekornbildene 😉
      Jeg bruker det dessverre for sjelden nå. Litt for enkelt med mobilkamera 🙂
      Flotte bilder du har her!

      1. Fornøyd jeg også 🙂 Jeg er ofte yte bare for å ta bilder..og da gjør det ikke noe om det er litt stort.. Kan ta mye bra med mobil..men jeg liker best kamera 🙂 Takker <3

    3. Jeg ønsker meg kamera jeg også 🙂 Og vil gjerne ha noe for å ta bilder av klær etc også, men viktigst til naturfoto etc… Flott bilde med fuglen 🙂 Klem

    4. Kjekt innlegg! Jeg var jo så i tvil hva jeg sulle velge av kompaktkamera og speilrefleks når jeg skulle ha kamera. Men jeg valgte til slutt ett systemkamera fra Sony etter anbefaling! Så er veldig spent nå på å prøve ut det ordentlig. Det kan man jo bruke speilreflekskameras linser på.

      De bildene du hadde tatt med det speilreflekskameraet var jo superbra!!

    5. Kjekt innlegg! Jeg var jo så i tvil hva jeg sulle velge av kompaktkamera og speilrefleks når jeg skulle ha kamera. Men jeg valgte til slutt ett systemkamera fra Sony etter anbefaling! Så er veldig spent nå på å prøve ut det ordentlig. Det kan man jo bruke speilreflekskameras linser på.

      De bildene du hadde tatt med det speilreflekskameraet var jo superbra!!
      Ps! Moro å lese innlegget “litt om meg” ! :-):-)

    6. Jeg har det kompakt kamera du har, men ønsker meg et bedre. Har bare ikke lyst på et kamera jeg ikke gidder ta med meg annet enn når jeg planlegger det. For kompaktkamera har jeg ofte med, passer greit i jakkelommen eler i vesken…
      Det blir endel mobilbilder også utendørs.
      Du tar veldig gode bilder og er superflink å finne motiver, for det handler jo mye om det i tillegg til godt kamera…

      1. Veldig fornøyd med mitt..men det er det nyeste..er ditt fra noen år tilbake.. Jeg liker ikke bruke mobil selv om det blir ok bilder med det også.. 🙂 Tusen takk <3

    7. Du har et godt speilreflekskamera der, og de linsene du trenger for å ta noen gode bilder. Det er jo akkurat det du gjør også, veldig gode bilder 😊 Jeg har også speilrefleks, Nikon med diverse linser. Byttet fra Cannon for det ble for tungt for meg. Det blir ikke til at jeg bruker speilrefleksen noe serlig. I stedet bruker jeg Olympus Pen E-PL9 kamera, som tar veldig gode bilder, og som er lett å bære med selv med den største linsen på.

    8. Ingen tvil om at du kan mer enn du vil innrømme for deg selv 😀 Flinke du. Har speilrefleks men har blitt lenge mellom hver gang jeg tar bilder med det : Bruker mobilen for det aller meste..sløvingen 😛

    9. Herlig å ha flere muligheter. Jeg har også et cannon speilreflekts og et lite, flere linser og macro. Den største linsa bruker jeg sjelden, for den er alt for tung. Mannen min og jeg har like speilreflekser så da kan vi bruke linsene om hverandre. Herlig med foto. Gleder meg til en skikkelig fototur en dag snart. Klem.
      Ps. svanen var bare så vakker og hvitveisen og deg, husene og…. Ja, det var vist alt det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg