Ingen julebakst i år.. (oppskrift på bløtkake i innlegget)

I år har jeg gjort mindre til jul en noen gang tror jeg.. Sånn “matmessig”har jeg/vi kjøpt ribbe og stekt medisterkaker.. Ingen baking..tror bare vi kjøper is og kransekake det smaker jo mer enn bra nok til kaffen det..

Skulle jeg få lyst til å lage ei kake en av dagene i jula er det jo enkelt å “slenge sammen” ei bløtkake..

Vanlig mat må vi jo kjøpe inn også, litt ekstra..men sånn som vi handla inn “før i tida”er jo helt unødvendig..da hadde vi mat omtrent frem til sommerferien.

Hvordan jeg lager kaka kan du se i innlegget her..sa-var-det-blotkaka-da

#bløtkake #matprat

18 kommentarer
    1. Så utrolig fristende den bløtkaka så ut. Den fikk jeg virkelig lyst på. Det er nesten ikke vits med kaker i jula, man spiser jo så mye god mat at man nesten triller til sengs.

    2. det blir slik ,blir ikke samme mengdene hos oss heller ,litt ekstra godt pålegg ,men lager nok ikke slik som før.Litt julekaker har jeg laget og noen sorter er halvt oppspist,har hatt barnebarn på besøk og dei liker kaker :=)

    3. Fornuftig og heller bake noe som smaker bedre en tørre småkaker. Har bakt julekaker,men er ikke det beste jeg inntar. Liker mye bedre en kake med krem. Budapestrull lager jeg og det er jo også fort gjort også. Med julemat og diverse så blir det for mye av det gode. Kose seg som vanlig det er det beste.😋🤶🎅

      1. Litt småkaker kan være godt det.. men som regel blir det for mye av det.. 🙂 En bit bløtkake smaker stort sett godt det 🙂 Vet ikke om jeg har smakt Budapestrull..men googla og det så jo godt ut 🙂 Litt kos er bra <3

    4. Kjenner meg igjen…ikke bakt ei kake jeg heller. Bare stekt pepperkaker av ferdig deig….Bakte en del i fjor og mye gikk til fuglane i januar! I år gidder jeg ikke rett og slett ikke…Kanskje lage et slag denne uke!

      1. Man trenger ikke ha en “haug”av kaker som man trøkker i seg for å få spist opp.. Litt søtt til kaffen må man ha da..og har man lyst er det jo hyggelig å bake litt..men ikke fordi man syns man må <3

    5. Så enig.Greit å lage litt ekstra, eller annerledes enn vanlig kanskje. Bløtkake har vi ikke ofte, men til jul og bursdag smaker det jammen ekstra godt. Jeg har bakt litt småkaker, men ikke så digre porsjoner. Familien får litt, og på et blunk er det tomt innen nyttår. Handle kan vi gjøre når vi vil, som du sier. Jeg er i butikken en dag i uken til vanlig, og det gjør jeg i jula også. Litt ekstra gjær skal jeg kjøpe, i tilfelle jeg vil ha noen ferske rundstykker i jula. Klem til deg og nyt dagen! 🙂

      1. Sant.. det er jo høytid så litt ekstra er hyggelig <3Har man flere i familien som er glad i kaker er det jo kjekt å ha litt.. Stor klem tilbake <3

    6. Her gjøres det også lite i forhold til før. Bakt 2 kakeslag, brune pinner og sucksékake i muffinsformer. Også har jeg kjøpt Åmli kakeboks med 5 slags julekaker. Holder det. Vi blir jo bare tre nå, og vet ikke om det blir så mange barn innom heller i år.
      Bløtkaka di ser veldig god ut 😀 Ha en fin dag! Klem 🙂❤

    7. Bløtkake er jo noe av det beste på kakefronten. Du lager lekre bløtkaker, både med kremtopping og
      med marsipanlokk. 🍰 Behovene endrer seg, og det er viktig å evne å omstille seg i stedet for å bare “gjøre det man alltid har gjort”. I år dropper jeg juletre. Kjøper meg trolig en fin bukett eller to i stedet.💜

      1. Smaker godt det ja 🙂 Takk så hyggelig å høre.. Koselig med noen tradisjoner..men ikke være “opphengt”i dem.. og gjøre det slik at det passer inn i livet en har “her og nå” <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg