Bilde på “ville veier”..

Jeg hadde det jo med i et innlegg her på bloggen også, et bilde jeg tok i Drammen da mannen og jeg var å spiste lutefisk på fredag. Syns bildet var stemningsfullt og fint og tenkte det passa fint å legge ut på ei side jeg følger som heter Elsker Drammen.. som tenkt så gjort !

Bildet fikk veldig god respons med likes og mange fine kommentarer..

Her ser du mitt innlegg der..

 

Så var det ei som spurte om hun kunne låne bilde til en annen Drammens side..jeg sa det var greit bare hun ikke sa at bildet var hennes..

Det sa hun ikke heller (og hun gjorde egentlig ikke noe feil siden hun hadde spurt)..

Her er det innlegget..

Men da det begynte å komme mange likes og kommentarer på hvor fint bildet var og hun bare trykte liker på kommentaren og ikke svarte at hun hadde lånt bildet..syns jeg det var litt dumt.. Så jeg svarte på kommentarene, med takk og at det var mitt bilde som jeg hadde lånt bort..

Bildet ble delt tre ganger til fra denne siden også, og da følte jeg at jeg hadde mista “kontrollen”på mitt eget bilde… Det jeg lærte av dette er at en annen gang (om noen spør) skal jeg si det er greit …om di skriver hvem som er fotografen..

#blogg #foto

 

30 kommentarer
    1. Dette er ikke greit i det hele tatt, kildevern på dette. Det er ganske så strengt, Det vet jeg fra jobben. Kunne heller delt hele linken din. Sånt blir jeg harm på asså. Ser jeg sånt på facebook tar jeg dem med det samme. Skjedde forvet par uker siden på face. Vi over femti har mange fine bilder. Da var det en som tok bare bildet og delte. Og takka og bukka over rosen over hvor flott bilde var. Da tok jeg ham gitt. Skrev det rett og slett inn på selve linken hans at han hadde stjålet bildet. Gubben ble flau. Gjør ikke det noe mer nei.

    2. Dette er jo kjempefrekt! Fy søren at det går an!! Godt du sa ifra. Ho burde jo lagt en bildetekst der ho skreiv at ho hadde fått låne det av deg. Flott bilde forresten. 🙂

    3. Marit: Tenker det var litt min egen feil..men jeg skjønner ikke helt at folk ikke skriver at di har lånt et bilde di bruker.. 🙂 Takk for det :))

    4. solliv: Jeg sa jo hun kunne låne det, så litt dumt av meg også.. Men når det kommer kommentarer og hun da ikke opplyser at bilder er lånt syns jeg det var litt “rart”.. Om noen bare tar et bilde uten å spørre var det jammen bra du sa i fra.. Jeg lært i alle fall noe av det for senere anledninger <3

    5. Man skal alltid spørre om lov til å bruke andres bilder, den er jo grei – men man skal også som nevnt her oppgi kilde til den man får låne av. Så sånn jeg ser det så har du gjort rett siden du sa ja – men denne har gjort en liten feil ved å ikke oppgi kilde til deg, som det var fint at du så.. Kjedelig å lese at det blei sånn.

    6. Ja hun burde skrevet at hun hadde lånt bilde av deg. Skjønner ikke at hun synes det er greit å ta imot ros for et bilde hun ikke har tatt! Helt greit å dele, det kunne jeg og gjort, men jeg hadde nok sagt hun måtte kreditere meg bilde, altså med navn, og helst link… Men men, man lærer da noe av dette og 🙂 klem<3

    7. en skal alltid spørre om å få låne et bilde,og da skulle det være en selvfølge att en også skrev hvem som var fotografen,håper hun har lært litt også ,og bilde er superfint,du er en flink fotograf

    8. NorskeTankeriDanmark: Jeg sa jo det var greit hun lånte..men hadde jo vært ok at hun sa hun hadde lånt det av noen.. God natt du også <3

    9. fruensvilje.blogg .no: Hun spurte jo..litt dumt av meg å ikke si at det da skulle stå at det var lånt.. men da lærte jeg noe.. Takk , bildet ble ganske bra det <3

    10. Et flott bildet og du må lage vannmerke..eller bare skrive navnet ditt nederst på bildet….Jeg syns det så veldig ufint ut sånn som hun har gjort det…med bare…stolt av byen min…og ikke noe mer..ikke bra….Men..da har du lært…man lærer så lenge man lever…hihihi…

    11. Min matgale verden: I alle fall si at det var lånt.. Jeg ville jo aldri selv lagt ut andres bilder uten å nevne at det ikke var mitt .. Lærte noe der ja.. så en annen gang skal jeg si det bare er ok om det står hvem som har tatt bildet 🙂 Klem til deg også <3

    12. Margrethe: Takker 🙂 I alle fall kunne hun sagt det var lånt av noen..men dumt av meg å ikke si jeg ville at det skulle stå hvem som hadde tatt bildet da.. :))

    13. Jernbanefrua..: Ja hun spurte jo 🙂 Jeg sa jo ikke at hun måtte oppgi kilde , men regna med hun skrev at det ikke var hennes bildet..hadde ikke trengt å nevne mitt navn en gang..bare si at bildet var lånt ! Ikke noe stort problem…men litt rart når mitt bildet blir delt rundt uten at jeg har kontroll over hvem som har delt det.. :))

    14. Toini: Takker:) Har aldri prøvd det, men må kanskje det om jeg deler på slike sider i alle fall 🙂 Om hun ikke nevnte mitt navn, kunne det stått bildet er lånt i alle fall.. Ja da ble jeg en erfaring rikere..hehe..

    15. Utrulig flott bilde..og veldig snilt av deg å låne det bort. Dessverre er det mange som henne, som “glemmer” å gi kreditt til fotografen de låner av.. Det er en av grunnene til at jeg bestandig setter artistnavnet mitt på Insta-bildene og de på den fotosida mi..så får de i alle fall en jobb med å måtte redigere det bort først, om de akter å ta æren for arbeidet mitt 😉 =D

    16. Helene: Tusen takk 🙂 Ja det er nok lurt å merke bilder..i allefall di en liker ekstra godt 🙂 En annen gang skal jeg si det bare kan lånes om det står hvem som har tatt bildet..:) Klem <3

    17. Jeg synes også at det er veldig greit, å si i fra om at navnet ditt skal stå på bildet, hvis man deler det til noen. Det er så kjedelig. Hvis man gir bort et bra bilde. Å så er det noen andre som tar rosen for det.

    18. Man er for godtroende og snill 🙂 Har jo vanskelig for å forstå at noen kan sitte og øse inn ros for noe som slett ikke er deres.. Men jeg har blitt veldig forsiktig med å ”læne” bilder på google.bilder for eksempel, selv om jeg alltid har gjort oppmerksom på det. Man vet jo aldri… 🙂

    19. dedicat: Ja litt vanskelig å si nei syns jeg..men burde sagt hun skulle skrive hvem som var fotografen.. Er en erfaring rikere da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg