Folk er forskjellige..

Alle vet vel kanskje det..hehe.. men dessverre er det ikke alle som godtar det ! Nå er ikke jeg den som skriver så mye om slikt på bloggen min, men det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av det..

Selv har jeg lite fordommer og mener at alle mennesker er like mye verdt uansett hudfarge, legning eller andre ting.. Men jeg kan være veldig uenig i..og ikke like hvordan enkelte oppfører seg..men sånne folk finnes i alle “grupper”..

Nå til helga er det “Pride dager” i oslo slik jeg har forståtte det..og selv om ikke jeg er med på å markere det er det flott at mange engasjerer seg og møter opp .

Leste også noe som jeg syns er viktig å tenke på.. om det med at det er greit å være som en er.. 

For eksempel.. Når barn er sjenerte blir di oppfordra til å  tørre mer /stikke seg frem.. Barn som er aktive og “selvsikre” blir oppfordra til å dempe seg så andre slipper  til..

Er de forsiktige/pysete bør di tørre mer.. Er de tøffe/vågale må di være mer forsiktige… 

Er ikke lett å værra menneske gitt..

Synes bildet jeg tok av disse båtene i helga var litt passende i forhold til ulikheter og veivalg…

#vollen #oslo #pride #blogg #menneskeverd

 

 

44 kommentarer
    1. Nei, det er ikke så ofte du skriver om sånne ting, men når du først gjør det, så skjer det på en så klok og reflektert måte…synes jeg! Ikke skriver du så langt heller, men du får sagt mye i løpet av de få linjene du skriver! Rett på sak – realt og greit! Nå har jeg jo endelig møtt deg også, og det positive forhånds – inntrykket ut fra det jeg har lest på bloggen stemte, og vel så det! Omtenksom og inkluderende, men ikke noe “Dill dall” og intrige-makeri med den dama! <3

    2. ja en lyt respektere forskjellene ,så sant dei er egenvalgte,er jo noen som er annerledes pga tvang ,det liker jeg ikke.Når det kommer til legning må en respektere att ikke alle er født lik,sånn er det bare

    3. Ettersom vi er forskjellige, blir det også forskjellige meninger. Man skal være seg selv sier folk, men hvis mann tenner på små barn…skal man liksom godta det?
      Hvis man har en sykdom som har kleptomani…skal vi også godta det?
      Jeg er enig at man skal respektere alle, men vi kan ikke heller godta alle handlinger som skader sin neste. Det er ikke en lett sak dette er.

    4. Ligaya: Nei mange mennesker gjør slemme/vonde ting…men slike folk kan være i alle grupper av folk…
      Nå er det jo straffer for slike ting ..og om man godtar at folk er ulike godtar man ikke alt di gjør.. Ikke enkelt nei.. Ønsker deg en fin kveld <3

    5. Godt vi er forskjellige. Skulle alle vært som meg ville det blitt en kjedelig verden 😉
      Spennende med forskjellighet, og viktig med respekt for hverandre.
      Flott innlegg, og fint illustrerende bilde! <3

    6. fruensvilje.blogg .no: Ja og det er i slike “miljøer”det er ekstra viktig med å vise at mennesker må få være slik di er og må få ta egne valg .. Sånn er det ja :))

    7. karidansen: Takk så hyggelig å høre :)) Ikke mye “dill dall”nei..hehe… Koselige ord..og du virka jo også veldig sympatisk <3

    8. Viktig å verdsette forskjellene hos oss. Å være forskjellig, men å like hverandre uansett. Det gjør det hele mer spennende 🙂 klem <3

    9. Man skal godta alle som de er. Oppførselen er noe annet, da det e noe folk kan råd for. Om de da ikke har en sykdom eller annen tilstand.
      Selv er jeg ikke akkurat for dette Pridetoget, men det er sikkert fint for de som vil være med å markere dette. Jeg har ingenting i mot homofile, men de støyende og de som gjør seg ekstra til kan jeg spare meg for. Mye av deres språkbruk er heller ikke helt greit. Jeg er sikkert veldig stygg når jeg synes at menn i dameklær og med sminke er meget merkelig. Men selvsagt hvem som helst få gå i hva de vil for meg. Men jeg legger merke til det.

    10. Bare man er selv sjøl så kan de andre prøve og finne ut hvem man er. Ha sett bilder av det, masse farger og kostymer der. nesten karnevalopptog. Men jeg skal ikke se på.

    11. Nei det er ikke lett å være menneske. Men det har blitt mer åpent og tolerant, selv om jeg til tider lurer på om det egentlig
      har det.

    12. dedicat: Er nok litt mer forståelse for barn med “uro i rompa” på skolen nå..tror jeg..før ble de bare sendt på gangen.. eller til rektor..
      Nå er det nye ting som er utfordrende og vanskelige i samfunnet..og noe vil det vel alltid være.. dessverre..

    13. Helge: Ja mangfold og ulikheter kan være bra ting 🙂 Litt mas med slike tog..men gøy for di som liker masse folk og litt “bråk”.. Du får kose deg med helga og det du måtte finne på :))

    14. Veldig enig med deg der altså, en venninne av mamma er sånn at hun prøver å hysje ned datteren sin fordi hun er veldig frempå og prater en del! 🙂 Men hun er også bare 3 eller 4 år, så hun er jo i den alderen der man spør om alt og slike ting! 🙂 Å det er jo helt normalt <3

    15. poesimylife: Ja mange har dårlig oppførsel..men som sagt sånne finnes “over alt”..
      Jeg holder meg jo stort sett unna masse folk og “bråk”..så slike tog er ikke noe for meg heller.. Jeg syns det kan være artig med folk som er litt “ekstreme” i stilen..selv om jeg selv er litt “vanlig” av meg.. Men man har lov til å mene, og tenke sitt , det gjør vi jo stort sett helt ubevist når vi møter og ser mennesker :)) Sov godt <3

    16. frodith: Ja det er jo spennende med ulikheter..:) Man kan ikke bli kjent med og like alle like godt..men oppføre seg på en “pen” måte mot alle :)) Klem <3

    17. HeidiElise: Bare gøy at man er forskjellig ja..noen trives man bedre med..men det betyr ikke at andre ikke er “bra folk” for det :)) Takker så mye <3

    18. Therese Bråthen: Er ofte sånn..og da kan noen barn få den oppfatningen at de er litt “feil”..men klart alle har blitt dempa eller pushet litt i livet..men man skal tenke seg litt om og være bevist på hva det kan gjøre med selvfølelsen.. Ikke lett å være verken barn eller foreldre gitt :))

    19. Therese Bråthen: Jeg er veldig glad i barn..og når jeg jobba i barnehagen var det gøy med di ulike typene…og morsomt med slike som skravla og lurte på alt mulig ..hehe..

    20. Ja, jeg syns sånn er stas jeg! 😀 Har et tantebarn som spør og graver om alt, å det er så koselig å være sammen med henne å høre alle de rare fortellingene hun har på tur!:D

    21. Flott bilde som står til tekste. La alle få være seg selv. Selvsagt med en god porsjon folkeskikk innabords. ;O)
      Kardemommeloven er fin sånn. :O)

    22. Bildet ditt viser på mange måter mangfoldet vi lever i, og utfordringen med å navigere i livslandskapet. Toleranse, refleksjon og respekt føler jeg har blitt mer og mer nødvendig for meg etter hvert som årene har kommet. Toleranse mot egne og andres fordommer man kan møte. Refleksjon er nødvendig for å forstå og kanskje erkjenne. ..og så er det grunnleggende for meg at alle har et egenverd og at jeg derfor respekterer andres meninger selv om jeg selv står for andre synspunkt. Godt innlegg du hadde i dag.

    23. Mkalvheim: Takk syns det passa ja :)) Ja det er mye som skjer på godt og vondt i samfunnet…respekt er helt nødvendig :)) Enig med alt og alle kan man ikke være.. Takk for det :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg