Tuer..hva er det ..?

Da jeg gikk den turen ved barndomshjemmet på søndag.. så jeg disse tuene som jeg også husker fra barndommen .. Husker spesielt en gang som jeg var med fetteren min og noen andre barn der oppe..tror jeg var 6-7 år..

Fetteren min hadde tatt med fyrstikker og skulle tenne på ei tue for å se om den ble borte..hehe.. kan le av det nå, men det endte med at både brannvesenet og politiet kom..for det var tørt og du vet ..ILD I TØRT GRESS…

Men det jeg lurer på er om noen vet hva slike tuer er, jeg tror og mener å vite at det er jordrotter som lager dem..men hvorfor det..?

#tuer #mjøndalen

26 kommentarer
    1. Jeg vet jammen ikke hva de tuene kommer av. Men ja, skummelt den gangen når fetteren din satte fyr på det. Sånn kan fort gå galt. Nå kan man le av det, så mange år etter, for det gikk jo bra 🙂 Heldigvis 🙂
      Det er bare et par år siden det brant like ovenfor her hvor jeg bor, fordi barn hadde fått tak i fyrstikker. Så skummelt er det ja, men det går som regel bra 😀
      En fin fredagskveld til deg <3 Klemmer <3

    2. Det minner meg om en skogbrann jeg starta da jeg var liten. Rappa en fyrstikkeske hjemmefra og gikk til en liten skog like ved. Skulle liksom kose meg med bål. Det ble bokstavelig talt full fyr på den siste fyrstikkesken. Jeg ble paff da jeg så at det var flammer overalt. Til alt hell kom en kompis løpende og fikk stoppa det hele. Det var bare noen meter fra nærmeste hus og det ble snakk om det i lang tid etterpå. Mine foreldre var sinte lang tid etterpå og hva slags straff jeg fikk husker ikke. Det er den slags minner man husker – men ikke med glede.

    3. Morsomt minne så lenge det gikk bra 🙂 Alternativet er liksom ikke noe koselig 😉 Fine bilder, sett slike tier jeg også – men aner ikke hvem og hvorfor 😉 Håper kvelden din er fin, og at nakken er snillere nå 🙂

    4. Høres riktig ut med jordrotter ja 🙂 Men hvorfor de lager dem, et sted må de vel komme opp kanskje? 😀 Moro med minner, selv om disse var litt “skumle”, det gikk jo bra til slutt uansett 🙂 Klemmer og fin fredag Annebe <3

    5. Ikke sett disse, bare der kuene går. Der blir det sånne topper etter kumøkk….
      Leke med fyrstikker er noe unger surrer med. Husker de yngste brødrene mine fyra litt…..hehe

    6. Aldri sett slike før, så det vet jeg faktisk ikke! 🙂 Uff, kjett at han prøvde på det. Jeg også prøvde på det en gang som liten, tror nok de fleste barn har prøvd slike ting <3

    7. Må le litt da………….. sånt man finner på som barn – og heldigvis gjekk det bra!!!
      Tuer – ja………………… alltid vært tuer rundt om og jeg vet da ikke …………………. gresset samler seg rundt sammenvokste røtter…. tror jeg 😀

    8. dedicat: Kom ikke inn på linken..men skrev inn adr. i søkerfeltet..og leste om det, kan være noe slikt ja…interessant å lære litt om slike ting i naturen :))

    9. frodith: Tror dette er et “jordrottested” nede ved bekken .. :)) Ja ..heldigvis gikk det bra..selv om det ble litt svart-svidd der.. )) Klem <3

    10. Helge: Ja mange har nok erfart at fyrstikker ikke er til å leke med..men som regel går det bra :)) Hus i nærheten gjør det jo ekstra skummelt… Nei ikke alle minner er like fine, men uansett minner å ta med seg :)) Kos deg med helga videre :))

    11. Eva: Det er nok mange ulike typer..spennende natur vi har :)) Ja husker vi var skremte da flammene tok overhånd..men nå er det et “fint”minne :)) Det kan få alvorlige konsekvenser også..men stort sett går det bra..heldigvis :)) Lørdagsklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg