Oppskrift på sukkerbrød !

I det forrige innlegget mitt sa jeg at jeg skulle legge ut oppskrift på sukkerbrødet til bløtkaka. Denne oppskrifta har jeg brukt i over 30 år, og det blir alltid vellykket…iallefall nesten..hehe..

Oppskrift under bildet….( den minste tok jeg ut etter en halvtime. Her kan dere se fotografen også…)

Her har jeg laget av : 3 egg,1 dl sukker, 1dl hvetemel og 1/2 ts bakepulver . Til ei lita kake , pluss ei minikake (som jeg tok med til mamma ). Skal jeg ha ei vanlig stor bløtkake lager jeg av 5 egg 1,5 dl sukker, 1,5 dl hvetemel og 3/4 ts bakepulver

Visp egg og sukker stivt …vend inn sikta mel og bakepulver… Stekes på nederste rille på 160 grader i ca 45 min..men her må man følge med …

Lager du sukkerbrød slik ?….vet noen har litt potetmel i også….


Her har jeg fylt den med bringebær som jeg knuste med sukker…synes det blir friskere enn vanlig syltetøy, brukte en halvliter fløt..derfor litt “glissen” kremkant rundt, men egentlig greit at det ikke blir for mye krem. Ellers dynker jeg enten med fruktsaft om jeg har…eller litt melk / fløte

15 kommentarer
    1. frodith: Takk, ja er bra den oppskrifta der :)) Vi har vært en liten tur hos yngste sønn i Drammen og nå blir det tv snart..og litt te og mat da :)) Klem <3

    2. wow eg leste 11.5 dl sukker og eg tenkte omg det er for helt år HAHAHAHAHA
      nydelig lekker kake og passe stor,eg er ikkje glad i syltetøy og spiser KUN blåbær, event rørte bringebær om sommeren eller rips…..men egentlig helst friske bær
      Desverre opplever eg ofte på denne tiden av bærene er mugne så eg kjøper oftere frossen og har i smoothies.
      Eg liker også bare LITT krem og da helst ikkje veldig søt

    3. cuskima: ..hehe..jeg retta litt på det nå..så ingen misforstår….så jeg får skylda når røra tyter ut av ovnen :)) Rørte eller friske bær er best 🙂 ..kjekt med de frosne bæra ..vi har jo selvplukka blåbær i fryseren :)) Alt for søte kaker liker ikke jeg heller :))

    4. ikkje veldig glad i sukker og godterier så derfor passet det elending at eg ønsket med smarties kalender til jul av datteren min……det er jo DEEEEEEE svære sjokoladene inne hver eneste luke -eg holder jo på å dø HAHAHAHAHA

    5. nope ,vurderer å sende endel av innholdet til en som aldri får nok…….hun vant på bloggen så kan legge det ved i pakken haha 😀

    6. Sukkerbrødet ser veldig fint ut….og det ferdige kakeresultatet har jeg jo kommentert før. Jeg bruker litt potetmjøl i, men sukkerbrødene mine varierer veldig i “vellykkethet”….;)

    7. karidansen: Jeg får mye skryt av sukkerbrøda mine..så denne oppskrifta er veldig god 🙂 Vet mange bruker litt potetmel også..og det kan jo være mange måter å bake det på som blir bra 🙂

    8. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of aany widgetrs
      I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
      I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and wass holping maybe you would have some experience with something
      like this. Pleawse let me knw if you run into
      anything. I truly enjoy reading your blogg and I look forward too your
      new updates. https://www.360Cities.net/profile/allenj11k

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg