Dagens middag m/oppskrift….

Det går sånn ca et år mellom hver gang jeg lager kjøttkaker , men det er jo veldig god middag nå på høsten da..så i går stekte jeg kjøttkaker og i dag har vi hatt det til middag med ,poteter, kålstuing og tyttebærsyltetøy,så nå er jeg mett og god….

 Oppskrift  på kjøttkakene kommer  under bildet…….( den har jeg fått av mormor )


Brun saus er ikke så veldig fint på bilder da……

Oppskrift : 3/4kg kjøttdeig, 3 strøkne ts salt…rør dette godt…ha i 1/2 ts pepper, 1/2ts muskatnøtt  1spiseskje potetmel spe i ca 3dl vann/melk (jeg blander litt )

Så kan du lage dobbel porsjon ,eller mer om du ønsker

Nå er det kjekt å ha litt selvplukka tyttebær i fryseren , jeg bare tiner bæra knuser de og smaker til med sukker……..

#oppskrifter #mat #middag #kjøttkaker #tyttebær

48 kommentarer
    1. Det ser riktig godt ut! Kjøttkaker og hjemmelaget kålstuing er jo sånn skikkelig god ,gammeldags norsk tradisjonsmat. Tyttebær er nesten et must, og helst sjølplukket, for den kjøpte er nesten bare “gele” og sukker! 🙂

    2. Det såg da deiligt ut. Må lage det snart. Får lage det når eg drar østover tenker eg. Ertestuing er også godt til. Tenker du er mett og god no ja. Håper du bare koser deg i sofaen elelr godstolen da resten av kvelden. klemmen

    3. Å nam, dette så kjempegodt ut! Nå fikk jeg lyst på kjøttkaker! Så kjekt at du bruker mormoren din sin oppskrift <3 Ha en nydelig dag videre!:))

    4. karidansen: Takk,så bra 🙂 Ja det er slik middag som smaker og passer godt nå på høsten 🙂 Ja kjøpt tyttebær syltetøy er ikke godt…bortsett fra det Nora har i frysedisken ..det kan man bruke om man ikke har fått plukka selv, men det er ganske dyrt :)) Fin kveld til deg <3

    5. gretashobby: Takk..ja må jo ha det en gang i løpet av høsten syns jeg 🙂 Ertestuing er veldig godt det også :)) Bare slapper av jeg nå :)) Klem <3

    6. Beste middagen i verden <3 Og nå kan man få ferdig håndlagde kjøttkaker også...for oss late 😀 Ha en nydelig kveld Annebe. Her er det pakking til nok en reise på torsdag, med jobben... Litt lei... :-/ Klemmer <3

    7. frodith: ..hehe..en av mine favoritter også 🙂 Kjøpt kan være godt det også …heldigvis :)) Kan bli for mye reising ja…har vel bare blitt den ene turen til åsgårdstrand på meg det siste året..så håper på en hotellovernatting i høst..god tur til deg..men “ser”deg vel kanskje før det :)) Klem <3

    8. Den brune sausen så helt nydelig – ja alt sammen selvfølgelig, fikk skikkelig lyst på hjemmelagde kjøttkaker, og mellom deg og meg; det har jeg aldri gjort selv. Så kanskje tiden endelig har kommet til å at jeg skal lage meg det – vile jo vært dumt å gått gjennom hele livet uten å lagd ei eneste kjøttkake 😉

    9. traust: Det var bra..takk 🙂 Ikke alltid mat gjør seg så godt på bilder 🙂 Det er så godt så det burde du prøve ..og enkelt..men å stå å steike mange er litt slitsom…men en liten porsjon …skal forresten ikke si det til noen at du ikke har laget før…hehe…:))

    10. Kjøttkaker er så godt, og jeg lager det egentlig alt for sjelden. For det er bare inne i hodet mitt at det tar lang tid. Og tyttebærsyltetøy er et must, og aller helst hjemmelaget 🙂 Jeg tror oppskriften min er omtrent akkurat lik, for selv om jeg har laget den mange ganger, så må jeg alltid bruke oppskrift 🙂 Det ser veldig godt ut 🙂

    11. Det så nydelig ut, du imponerer med god gammeldags delikatesse. Kjøttkaker er utrolig godt. Med det tilbehøret du har her, så kjenner jeg tennene løper i vann. se for deg nettopp det, bokstavelig, he-he 🙂 Du får 10 husmorpoeng av meg, og sannelig blir det ikke kjøttkaker på torsdag, her i huset 🙂

    12. Oh de kjøttissene og den sausen og alt ser bare helt nyyydelig ut, nå ble jeg kjøttis-sulten også 😀 Jammen er du flink! Og kålstuing er bare grisedigg det også foruten at jeg ikke får lov av gitaristen å spise det for magen blir liksom et lite kraftverk med utslipp i hytt og gevær hehehe 😉 Ha ei riktig så god natt kjære du <3 klæmme 🙂

    13. margarites: Deilig mat ja…veldig sjelden vi har også..og det er som du sier ikke så tidkrevende …
      Tyttebærsyltetøy passer perfekt til slik mat 🙂 Jeg finner også frem oppskriften hver gang :)) Takk for det :)):

    14. toveview: Takk så bra 🙂 Er nok mange som har kjøttkaker blant sine favorittmiddager tror jeg :)..hehe..kan se det for meg ja :)) 10poeng det var jo helt topp da :)) Gled deg til torsdagsmiddagen <3<3

    15. ladyaugust: Takk så bra :)) Du får lage noen kjøttkaker en dag snart…deilig høstmat 🙂 Du får ha litt annet tilbehør du da…..sånne utslipp høres ikke bra ut…stakkars gitaristen da…hehe….
      Ønsker deg en fin dag videre :)) Klem <3

    16. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Kjempegod mat..men lager som regel bare en gang i året…men det er nok til i dag også…nam :)) Ha en fin dag videre :))

    17. Herlighet så godt det så ut. Men jeg er mett etter vår middag i dag. Du har samme kjøttkakeoppskrift som jeg har etter mine. God mat det der altså! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg