Noen forslag ?

Nå går det som regel både uker og måneder mellom hver gang det blir et glass vin her i huset (eller annen alkohol for den saks skyld )..men når vi skal kose oss med det er det rødvin som er favoritten.

Da liker vi at den er fyldig og “rund” i smaken..ikke noen slike utprega smaker….Da jeg var på polet nå sist foreslo han som jobba der denne på bildet her ,for jeg sa jeg synes en Valpolicella /ripasso var ok..og ville ha noe som minnet om det..men hadde lyst til å prøve et nytt slag..

Hadde egentlig tenkt å ta et glass i kveld..men plutselig har jeg ikke lyst på allikevel..så den blir nok stående en stund til.

Men ønsker noen tips til gode rødviner ,for når man først skal ha er det jo viktig at den er god…synes en pris rundt 150 kr er greit…

#vin #rødvin #mjøndalen #blogg #vinmonopolet

32 kommentarer
    1. Oi…… jeg har lite peiling på vin og ingen på rødvin…. du har forhåpentligvis andre bloggvenner som er med drevne…. ha en flott kveld da! 🙂

    2. Margrethe: Ikke særlig peiling jeg heller…men vet det er mange som kan mye om vin..ellers kan man jo spørre på polet også..men ok om noen vet om en god en :)) Takk det samme :))

    3. Nei, her er det andre enn meg som får uttale seg. Sikker andre som er eksperter på sånt. Jeg rører sjelden rødvin eller annen alkohol for den slags skyld, for rødvin gir meg ofte hodepine og noen ganger munnsår. 🙂 Men kos deg du, når du åpner den! 🙂

    4. Vi kjøper innimellom rødvin på kartong, de holder leeeenge så det er så greit.. 🙂 Den siste vi kjøpte synes jeg var veldig god, var rund på smak synes jeg…. Den er Italiensk og heter Rosso Piceno 🙂 Den vil jeg kjøpe igjen :)) Ha en fin kveld <3

    5. Å sorry, her har jeg lite å komme med, siden jeg ikke drikker alkohol, har ikke smakt siden jeg var 17 år eller noe, syntes det aldri var noe godt, så bare droppet å lære meg å like det, jeg.
      Men jeg fikk en veldig søt gave av en klient, en rødvinsflaske med et rødt keramikk hjerte utenpå, gleder meg til at gjester kan få smake på den <3 Nyt kvelden <3

    6. Jeg har ikke peil på vin jeg 🙂 Så jeg har ingen forslag … Håper du koser deg i kveld, med eller uten god vin 🙂 Her går det i romgodt i stedet for 😀 stor klem <3

    7. natheless: Nå har jeg iallefall fått et forslag som jeg kan prøve 🙂 Kan få litt hodepine jeg også..men det er mest det at jeg ikke synes det er så veldig godt..og da smaker det like godt med vann eller brus ..men kan være koselig med litt forandring av og til :)) Fin kveld videre :))

    8. spisogspar: Sjelden vi kjøper kartong..men til jul eller påske kan det være greit :)) Da skal jeg sjekke ut den..Italiensk skal jo være bra har jeg hørt 🙂 Fin kveld videre og takk for tipset :))

    9. passion4lifeandtravel: Sjelden her også..men ikke avholds..syns bare ikke det er så spessielt godt..så da kan man like gjerne drikke noe annet..men av og til er det litt koselig :))
      Jeg ser ofte på flaskene om de er fine ..men dessverre stemmer ikke det alltid med smaken..hehe.. 🙂 Takk det samme :))

    10. frodith: Ikke mye peiling jeg heller..derfor jeg spør..hehe..har jo fått et forslag her så får sjekke det 🙂 ..Koser oss uten vin..snart kaffe og is nå :)) Kos deg videre 🙂 Klem tilbake <3

    11. Neimen i alle dager! Så mange som liker så mye god mat – og er ikke opptatt av vinen som bringer ut det beste?
      Den du har der, ville jeg nok sprettet og delt med en kjær 😉 Mye god vin på polet, bare å spørre. I kveld er det pasta i heimen, da er det Barone ricasoli i glasset. Til krabbe – knusktørr og fruktig hvitvin. Hjort, eikelagret Rioja. Faustino. Mørkebrun og fantastisk. Jeg prøver å ha skikkelig vin til hver gang jeg inviterer til mat, stort sett hver helg. men det byr på noen utfordringer å bo på landet. Så stort sett må gjestene ta det med;-)

    12. tujanka: …hehe..ja ikke mange som likte vin her..jeg synes et glass til maten kan smake av og til..og da er det viktig at den er god 🙂
      Blir nok delt med mannen ja…får finne en dag i løpet av høsten 🙂 Takker for fine tips og i tillegg få vite hva de passer til er jo bra :)) Greit å få noen til å ta det med da…ellers må du kjøpe inn et stort lager når du først er på polet :)) Fin søndag videre :))

    13. Min mann er sånn rødvinselsker og han sier du må prøve Girardin Bourgogne Terroir Noble Pinot Noir, Niepoort Vertente og Cune Reserva 🙂 Alle de tre koster litt over 150kr og er verd hver krone, sier han.
      Ha en fin fin søndag!

    14. Drikker kun hvitvin en sjelden gang så det ble et glass i august. Men husker ikke nanvet heller ikke på den amrikanske hvitvinen som jeg ble anbefalt for noen år siden. Men husker at den hadde 2 navn og var kjempegod. Det er sikkert endel vinblogger du kan sjekke.

    15. Prøv Viejo campo Resvera. Spansk rødvin. Den er god. Flaustino 1 er også god..Også spansk. Jeg pleier å lese på hylla for å finne gode rødviner. Mer fylde enn garvestoff er mitt kriterie. Tåler litt mer garvestoff om det er fylde. Jeg synes ca halvt er bra, men er jo ikke sikkert det passer for deg..

    16. Her blir det gjerne ett til to glass rødvin hver fredag og også på lørdagskvelder. Synes at det er godt, og roen senker seg i huset 🙂 Den rødvinen jeg drikker mest, heter Falling feather. I den er det mindre garvesyre og er derfor bedre til kroppen. Mye garvesyre kan som kjent gi hodepine. Det er ikke bare derfor dette blir mitt valg. Den er også meget god på smak 🙂 Så jeg har alltid en boks med den vinen stående 🙂

    17. Jeg synes alle Italienske viner er god. F.eks TOMMASI. (DEn er litt dyr?, kjøper på Taxfree som oftest). Men RAVENS WOOD fra California er en av mine favoritter. jeg pleier kjøpe den også på tax free.
      I går ble det kun en flaske vin, til min datter, på Taxfree, for jeg hadde med meg noen kartonger god vin i kofferten fra Kypros..:)

    18. Fru Stussli: Takk så bra tips..skal lage meg ei liste over forslaga..så har jeg noe ideer neste gang jeg skal kjøpe :)) Kos deg videre i dag :))

    19. Helge: Deilig når man kan kose seg med noe en synes er godt…trenger ikke være ofte nei..siste vinglasset mitt var da vi var i Åsgårdstrand i sommer og det var vel i Juli :))..kan nok søke på nettet ja..men har fått mange forslag her også nå :))

    20. fjellgeitbundingen: Takk for tips…skal notere meg navna :))..sant garvestoff trenger det ikke være så mye av…men de MÅ være fyldige om jeg skal like dem :))

    21. toveview: Det kan være hyggelig ja..men ofte syns jeg ikke det smaker meg..også liker jeg å kunne kjøre i tilfalle det skjer noe..men av og til er det hyggelig med litt vin og da er det jo ok å kjøpe en som er god….Lite garvesyre er bra så den har jeg lyst til å prøve :))

    22. maiken: At den er litt dyr gjør ikke noe ,drikker så sjelden at det blir ikke mye penger av det uansett :)) Noterer navnet så kan jeg prøve den 🙂 Ja er man ute å reiser kjøper en som regel med litt ekstra hjem :))

    23. Da skulle disse være gode. Jeg kjøper nok en del vin fra Rioja druene, men liker Ripasso også, men drikker sjelden Italienske viner etter jeg ble klar over mafiavirksomheten med farlig avfall. Det er mulig ikke så mye blir gravd ned blant familiens gamle drueranker, men det må jo suges opp med vann etc, så jeg velger heller vin fra andre land for tiden. Mest spania, portogal, chile.
      He he, hørtest ut som jeg drikkker masse vin, men gjør egentlig ikke det..

    24. fjellgeitbundingen: Bra..har aldri hørt eller tenkt over det der med Italienske viner…men det er jo noe å tenke på når en skal kjøpe :))…hehe..neida kan jo være opptatt av at det lille en drikker er godt når en først skal ha det :)) Kos deg i kveld :))

    25. Takk, du også. Livet er for kort til å drikke kiip rødvin 🙂 Ikke vær redd for å komme med tilbakemelding på rødvin. Hadde vært spennende. Men kjøp ei først, så ser du fort om du har samme smak som meg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg