Et lite “prosjekt” !!!!

Nå er ikke jeg av de som holder mest på i hagen ..eller har “grønne fingre” men litt er moro og jeg pleier jo ha litt urter på terassen når sommeren kommer .

Men nå fikk jeg lyst til å prøve å så noen blomster inne for å ha i krukker ute ..om jeg skulle få det til, ellers får jeg kjøpe noen ferdige planter etterhvert.

Jeg hadde forresten sommerjobb i ungdommen på et gartneri , der vi planta ..og vi jobba på “akkord”..blei ikke akkurat rik av det…men noen erfaringer rikere…

Skriver litt under bildene….

Fikk forresten et tips av Ladyaugust at det burde stå litt kjølig for at spirene skulle bli kraftigere..så nå har jeg satt dem ned i kjellerstua…..


Jeg har aldri tålmodighet til å undersøke hvordan jeg skal gjøre ting,så kjøpte bare med meg noen frø til to ulike typer Stemorsblomster, litt jord og noen “pappbeger”til å så i, så får vi bare se om det blir blomster av det etterhvert…

Fylte bare “begrene” med jord , vanna og strødde på noen frø…så satte jeg det i vinduskarmen , en med plast over og en uten…så får vi se om det blir noen forskjell , så nå må jeg bare huske å vanne da…gir litt oppdatering på hvordan det går underveis..

#blogg #hage #plantasjen #stemorsblomster #planting #såing #blomster #mjøndalen #hage #hagetips

47 kommentarer
    1. Jeg pleier ikke å få til å så, men noen ganger har det gått riktig bra 😀 Blir spennende å følge med på dine frø, og se hva som kommer ut best, de med, eller de uten plast over 🙂
      Klem <3

    2. Dette blir spennende….Jeg har også tenkt å prøve meg på såing nå i vår. Jeg har planer om sukkererter og erteblomster og håper på å få gjort det over helgen. God fredagskveld.

    3. rundtomkringtrorjeg: Det er det…moro hå så og plante litt selv…men her er det minimalt med slike prosjekter..litt urter når sommeren kommer pleier jeg å plante i krukker da:)..kos deg med verandavask i morgen :))

    4. Eva: Tror ikke jeg får det til heller..hehe…men man må jo forsøke av og til i allefall :)..håper det skjer noe med mine frø da…siden jeg har lagt det ut på bloggen;)..ja spennende om det blir noen forskjell:)… Klem<3

    5. Herlig, det er bare vann og kjærlighet som skal til, så ordner naturen resten. Satser på et innlegg fra drivhuset mitt i morgen. Og om spirene blir tynne og skranglete,, så kan de toppes flere ganger. Men det må spire først.. 😀 Lykke til

    6. lindusen: Takker så mye :)…kan godt tenkes jeg glemmer det også..men skal prøve å følge med så godt jeg kan 🙂 Kos deg du også<3

    7. Ja, jeg har ikke grønne fingre, jeg tar til og med livet av orkideer. fikk en krystantemum for en stund siden, var død etter en uke 🙂 Folk driver og forteller meg at de skal ha vann de plantene, men da må de jaggu klare å si fra. Har en fredslilje, den roper ganske høyt, så den får vann innimellom 🙂

    8. Koselig når en kan så om våren. Forventninger om det som skal komme – både av blomsterprakt og av lys og varme……….! (Jeg har heller ikke grønne fingre……..) Blir spennende å se om det kommer noen grønne spirer hos deg snart!

    9. Så STORE prosjekt har aldri jeg prøvd med på 😀 Jeg har slengt div frø, Ringblomster, Blandet Blomsterfrø etc. rett i beddene, det har vært vellykket og de har sådd seg selv og kommet igjen år etter år 🙂 Jeg skal bare plante i amplene i år, som velkomst til de nye eierne 😀 Ha en kos date i dag og en fin helg, vi skal ut i skogen og opp i trærne, iallfall gutta, he he, vi er nok høyt nok oppe ellers 😉 Klem<3

    10. Å, så herlig. Mine fingre er ikke grønne :), men syns likevel det er artig. Blir spennende å se hva som kommer opp og hvordan det går :).

    11. frodith: Får håpe det blir noen blomster etterhvert :)…skal oppdatere underveis 🙂 Koselig med tur på landet ..jeg bor jo på landet..hehe…Klem enten du fortsatt er på landet eller tilbake i byen <3

    12. Veronica S: Det er sant, jeg pleier også for det meste å kjøpe noen ferdige planter…men moro å se om jeg får det til å spire av noen frø også:))

    13. Fru Tunheim: Spent jeg også :)…gøy med noe en kan spise også da…håper du får til noen flotte ,sprø sukkererter…men koselig å tusle litt med uansett :)) Fin lørdag videre til deg <3

    14. dedicat: Bra , skal prøve å være flink til å huske å vanne:) Skal følge med på drivhuset ditt også…blir vel litt mer aktivitet der enn her 🙂
      Fint du sa…da skal jeg toppe dem litt også…vil jo gjerne at de skal bli så kraftige som mulig ..om det i det heletatt kommer opp noe 🙂 Takker …fin lørdag videre til deg:))

    15. Mariann Sæther Tokle: ..hehe..de står ikke særlig lenge her heller…av og til er det noen blomster jeg får til…men da er det mest flaks tror jeg :)) Ja vann er det vel bare de kunstige blomstene som klarer seg uten:))

    16. karidansen: Litt moro selv om det ikke er mye jeg sår…så er det gøy å prøve ..og blir det bra kan en jo så mer til neste år :)…jeg sier i fra på bloggen om det skulle komme noen spirer …og kommer det ingen får jeg vel si i fra alikevel..hehe…<3

    17. strikkogtov: Ja da får du prøve igjen , kanskje det blir kjempevellykket i år…håper i allefall det spirer litt her :))…ja jeg får titte på dem hver dag nå ….Fin lørdag videre til deg<3

    18. Lene S.: Det er jo sikkert lurt det også…men bedda her er litt på kveldssolsida..så der kommer frø o.l litt seint :))
      Om det skulle bli noen planter her ,tenkte jeg å plante dem i krukker på terassen 🙂
      Det er hyggelig å gjøre det da…da blir nok de som kjøper glade :)..I dag har vi vært på “langtur”på date…skriver det nok i et innlegg i morgen :)..Det høres ut som en super dag dere skal ha da…ja sikkert ok med beina litt på bakken også for dere ..hehe..:) Lørdagsklem<3<3

    19. BforB: Takk ..ja gøy å prøve ..også blir man kanskje flinkere for hver gang man forsøker :)..håper jeg får det til …men sikker er jeg ikke ..hehe..:))

    20. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja du er jo litt ekspert på slikt, synes det er gøy å prøve litt jeg også..men ikke ting det blir masse jobb med ..
      Hehe…ja må vel vente en stund før det spirer…blir spennende :))

    21. Spennende. Vi må vente litt her oppe i Trondheim.
      Jeg bruker å starte når påske er ferdig. Følger med deg
      og det som spirer og gror hos deg .
      Monica

    22. Monica: Ja ,mulig jeg er tidlig ute også…har ikke så greir på det..men nå lærer jeg jo i allefall noe 🙂
      Skal oppdatere OM det begynner å spire…hehe..:))

    23. Høres jo ut som du har litt erfaring da , så dette kan vel bare gå bra :)) Vi satser på det , og stemorsblomster er fine de :)) Jeg må nok innrømme at jeg kommer til å kjøpe de ferdige plantede blomster krukkene , en stor en i alle fall til å ha på balkongen 🙂
      Stemor mest sannsynlig ;)) Er litt kos det , men mer enn det har jeg ikke plass til her 🙂
      God torsdag og klemmer på vei fra Oslo <3

    24. cathrinehenriksen: Ingen ekspert, men håper det blir noe av det i allefall :)..ja stemorsblomster tåle jo å stå ute om det blir litt kaldt også :)..jeg kjøper også det meste ferdig, men nå som jeg er hjemmeværende om dagen..er det ok å ha litt å tusle med 🙂 Trenger ikke ha så mye, det holder med et par krukker for å pynte opp litt 🙂 Klem og fin kveld videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg