Nå kommer jeg til å bli flink altså ….

Veldig flink blir jeg kanskje ikke…hehe….men litt flinkere håper jeg . Da jeg var 15-16 år gikk jeg på et gitarkurs og lærte noen grep og klarte å spille noen enkle låter…

Men jeg lærte aldri å stemme gitaren,så da ble det ikke så mye spilling , og det har bare vært to låter jeg har huska/klart de siste åra…Tom Dooly og Syng deg glad med en lysgrønn sang (så du kan jo tenke deg folka rundt meg har blitt lei av di sangene)….Disse trenger jeg bare skifte mellom de enkle grepa A og D to til tre ganger i løpet av et vers..

Nå er det slik at begge guttene her kan spille gitar, og eldstemann har det som hovedinteresse (metal låter)..så når de er innom spiller de ofte på gitaren og stemmer den.

Så da eldstemann var innom i jula satt jeg og øvde litt på Lille vakre Anna…for å prøve å “avansere”litt med grep..for den inneholder bla G også….wow, dette begynner å bli vanskelig..hehe..

Men så sier eldstemann , nå skal jeg utfordre deg til å lære å spille Bob Dylans låter ( for du har jo det grunnleggende inne)…Blowing in the wind..og Knocking on heavens door…øv ti min hver dag …

Så nå gjør jeg det og der er det C og Am også…og jeg begynner faktisk å få det til..selv om jeg er veldig treg på å skifte grep..men jeg har jo ikke øvd ei uke en gang…så jeg har fortsatt trua….


Eldstemann har kjøpt seg ny syv strengs gitar…..bildene i den blå sofaen er fra vi venta på ny salong…derfor ikke noe bord….#gitar #bobdylan #musikk #mjøndalen #norge #blogg #metal

 

52 kommentarer
    1. morsmiddag: Ja dette kan en jo holde på med hjemme når det passer..og det er jo morro å spille gitar..i allefall når den er stemt :)..neida trenger ikke bli best…bare litt flinkere , så jeg kan variere låtene litt..hehe..Takk for det ….skal nyte det 🙂

    2. Koselig med gitar. Jeg har min jeg også, men jeg er ikke flink til å øve i det heletatt. Kan sånn en fire-fem grep, men det holder til mye det!!! Lykke til, øv på. Du er flink!

    3. natheless: Har hatt mange år jeg ikke har øvd…men nå har jeg lyst til å i allefall lære meg et par grep til..eller jeg vet hvordan flere grep er..men må øve på å skifte grep fortere..:)
      4-5 grep er mer en nok til mitt bruk også 🙂 Takk..har akkurat spilt noen minutter nå..men øver ikke så lenge av gangen, for da får jeg vondt nakken …Du får øve litt du også…Klem:)

    4. Så gøy da. Øvelse gjør mester vet du. Sikker påat du klarer det fortere enn du hadde tenkt. Greit å ha sønnen som kan buffe deg litt og stemme for deg og slikt da. Her spiller T kvar dag. Men ikkje eg. Men eg ahr ikkje gehør, så det der holder eg emg unna. Men liker å høre på da. Gleder meg til å høre deg spille ein gong. klem og lykke til <3

    5. Ja, jeg burde det, for jammen blir man rusten fort. Vi søsknene lærte å spille gitar som barn, men det er bare to av oss som virkelig spiller godt. Jeg skulle øve på blokkfløyte og Irsk fløyte også, men jeg er altfor treg her. Godt du pushet meg litt her!!!! 🙂 Klemsiklem.

    6. gretashobby: Ja morro med gitar..men har ikke vært flink å øve ..men nå har jeg lyst å bli litt flinkere ..og da må man jo øve litt hver dag..så får vi se om jeg får mer dreisen på det etterhvert..
      ..men tror jeg har greit gehør..er veldig glad i å synge ..:)
      Fint å høre også da..i allefall når de en hører på kan spille :)…Ja ..har spilt inn Tom Dooly hos sønnen…men det var før jeg begynnte å øve nå..men vi får se kanskje det blir en låt på bloggen 🙂 Klem tilbake 🙂

    7. natheless: Ja det må holdes ved like..men når man starter opp husker man en del alikevel 🙂
      Irsk fløyte også…det hørtes fint ut…:) Du får øve litt når du føler for det::) …Klem <3

    8. Kjøpte meg Irsk fløyte i Dublin i fjor med noter og cd. Jeg skulle liksom spille som Wamp, men lett var det ikke når man er vant til blokkfløyte! Nå bruker barnebarna den og du kan tro det blir LYD!

    9. Hi-lhi, herlig Og bra å ha noen som pusher på litt. 10 minutter hver dag ja .-) Lurt 🙂 Og etter hvert kommer tempoet også 🙂 Må få høre hvordan det går videre da 🙂 Klemmer fra hotellrommet <3

    10. Åå så flink du er Anne .
      Bare det at du prøver 😃
      Jeg har tre barn , en multi spiller og dattera som er kjempeflink på gitar.
      Men jeg klarer det bare ikke.
      Har ikke gehør og det bør man jo ha .
      Jeg spilte litt Orgel på åtti tallet , men ble ikke det helt store da andre ting tok litt tiden fra meg .
      Tenk så koselig om jeg kunne spilt litt for de små.
      Lykke til videre , du er super som prøver , og jeg har trua på deg 😃

    11. Så koselig:) har vært på et gitar kurs for noen år siden og lærte noen grep for å spille for de eldre, men jeg har ikke sang stemme og da ga jeg opp. Nå hang gitaren til pynt på veggen:)
      Men det var artig å kunne spille noen grep:)

    12. Å lære noe nytt er jo uansett alltid en god ting….for det hjelper på hjernen og samarbeid mellom muskler,sener ,kropp og hode….veldig smart, flinke du
      <3

    13. natheless: …hehe..ja Wamp er bra..skjønner du ble inspirert av det :)…Kan tenke meg barna får lyd i den og synes det er gøy ja :)….God natt 🙂

    14. frodith: Ikke sant…skulle liksom gjøre det enkelt jeg …men han økte utfordrihga litt med noen flere grep enn jeg hadde tenkt :)…Klarer grepa nå..men jeg bruker litt mye tid på å plasere finga..så blir litt stakato :)..10 min får holde sånn stort sett…for det er litt anstrengende for nakken..men må nok bare venne meg til det…Ha en fin dag i morgen…Klem<3

    15. lisbeth lone: Takk..ja må jo prøve men jeg blir vel ikke sånn superflink..men det er jo ikke så farlig …Så gøy at barna er musikalske…litt gehør bør man ha…men det kan vel også trenes opp ..såkanskje du kan lære deg det du også :)..og da har du vel litt gehør siden du har spillt orgel..
      Du kan spille barnesanger med et par enkle grep…Bra du har trua …Klem <3
      ps: Hva med bloggen din ?

    16. spiras blogg: Det er det og dette kan jeg holde på med hjemme så da er det enklere 🙂 Gitar er veldig fint…Dylan låter er jo sånne typiske gitarlåter …men må nok øve en stund skal det bli bra..
      Takk for hyggelig kommentar 🙂

    17. foreignerat50: Takk det er det 🙂 Så artig..du kan vel bare “nynne”litt ved siden av 🙂 Ta den ned av veggen og øv deg litt du også 🙂 🙂

    18. Laila MA: Takk ,jeg liker godt å synge..så fint å kunne spille litt ved siden av også…den største utfordringa er jo å skifte grep raskt…men øvelse gjør mester 🙂 🙂

    19. cuskima: Det er sant og de siste åra nå hvor jeg har vært med på svært lite …trenger jeg litt “hjernetrim”…og dette er jo lit koselig å holde på med…men korte økter av gangen…så ikke nakken streiker fullstendig 🙂 Tusen takk og sov godt :):)

    20. Så moro!! Dette skulle jo selvfølgelig jeg også gjort…. Hmm kanskje jeg skulle utfordre frøkna til av vi gjør dette sammen. Vi har jo gitarer nok til hele familien 😀
      Jeg heier på deg!!
      Ha en strålende fredag <3

    21. Øvelse gjør mester..å når du tror du har øvd nok ,så øver du deg enda litt til :)) Håper du tar opptak så vi kan få høre litt.By the way ,eldstemann har god musikksmak -Bob Dylan OG Sepultura ..dette må det bli bra musikk av på den kule 7strengeren.

    22. Da er det nok ikke lenge til vi får se og høre deg på YouTube under “Annes beste”, øvelse gjør mester 😀 Her i huset har vi piano, det er liksom mitt, har spilt under tvang, he he, siden jeg var 6 år. Jeg klunker litt av og til for meg selv, mannen min er dyktig, så han spiller bare til ‘fest’, ha ha. Klem på vei<3

    23. Fru Stussli: Det er det 🙂 Ja det synes jeg du skal..koselig å bruke gitarene når en har dem i huset også…og man trenger jo ikke øve sååå mye …:)
      Takk for det og god helg til deg og dine <3

    24. vaniljeogpepper: Helt man kan alltid bli bedre..men kan ikke sitt for lenge av gangen..pga nakken …så får ta korte økter litt ofte…:)
      Ja fin musikk og selv om jeg ikke er Metallfan..har jeg hørt noen bra låter av det også 🙂
      Han er godt i gang og fornøyd med den nye gitaren…God helg til deg 🙂 🙂

    25. Lene S.: ..hehe..er vel et stykke dit, men skal aldri si aldri…spillte jo inn Tom Dooly hos sønn min i sommer..sånn bare på gøy..kanskje jeg skal legge det ut..;
      Piano er jo flott da..jeg kunne som barn de to “alle”kunne Hestetrampern..og Lisa gikk til skolen.men vi hadde ikke piano..så det ble ingen øving …
      Så fint å ha en som kan spille til “fest”..alltid kos med musikk …God helg og klem tilbake <3

    26. Lithanna: …da kan du nok mer enn du tror …for har du gått kurs sitter det liksom igjen noe fra den gang…som en husker når en begynner å øve igjen…Men tror aldri jeg blir skikkelig god…men litt bedre i allefall …Takk for hyggelig kommentar 🙂

    27. Så stilig å kunne spille et instrument. Det er mye glede i musikk, enten det er enkelt eller avansert 🙂
      Jeg spilte selv orgel i min ungdom. Men det ble med det…i ungdommen liksom. Jeg kunne godt likt å kunne spille gitar. Begge ungene har gitar. Men ingen er særlig ivrige trubadurer 😉 Jeg har blitt fortalt at jeg har for lange negler…Hehe. Men skulle likt å prøve likevel 😉
      Kos deg masse med øvelsen. Øvelse gjør meste, uansett. Og utrolig kjekt å kunne 🙂
      God helg 🙂
      Klem fra meg <3

    28. Er det musikalske gener i familien? Alle må starte et sted, selv kjente gitarister måtte strate et sted. Så det er bare og øve på så kan du legge ut en videosnutt her. Søstra mi spilte gitar før, kan nok litt enda. Det er fin klang i det instrumentet men mye terping som i alt. Ha en fin kveld.

    29. Eva: Jeg synes det er morro og jeg liker å synge..og da kan det jo være gøy å spille litt også 🙂
      Men jeg har ikke vært flink til å holde øvinga ved like men jeg husker da noe ,så nå skal det øves…:)
      Du får prøve deg litt på gitarene til barna…for om du ikke har orgel er jo det litt kostbart å skaffe seg :)..hehe…får det vel til med lange negler også…ellers får du offre dem til fordel for spillinga :)…Jeg har øvd mine 10 min i dag..men har litt ekstra nakke vondt ..så det får holde selv om jeg har lyst til å spille mer 🙂 Klem og kos deg i helga du også<3

    30. Helge: Ingen som har spillt noe særlig instrumenter..ikke som jeg vet i allefall..men mamma er flink til å synge…og det er vel i grunnen jeg også…så litt gehør er vel kanskje arvelig 🙂
      Spillte inn en sang i sommer hos sønnen..men det var bare for gøy…men blir jeg god så kan det vel hende det kommer en liten “snutt”vi får se..haha…:)
      Ja har hun lært det en gang..”.sitter” det nok litt der enda…Veldig koselig med gitar 🙂 Takk og god helg til deg 🙂 🙂

    31. hahahaha såååå morro da 😀 Kassegitarspilling er det koseligste jeg vet, jeg har kassegitar oppi senga mi tilogmed og det er ikke tull engang 🙂 selv om jeg er elendig å spille er det GØY 🙂 F er den vanskeligste akkorden synes jeg(av de lette altså) De vanskelige kan jeg ikke engang. Masse lykke til skal se du blir en ræser på gitaren etter kort tid <3 godklæmme 🙂

    32. ladyaugust: ..takk for det..er morro ja..og alltid koselig med gitarspilling i huset synes jeg 🙂 Du er nok myyyye flinkere en meg F husker jeg ikke akkurat nå…den får komme når jeg har vendt meg til de andre jeg øver på…den største utfordringa for meg er å skifte grepa raskere…Om jeg ikke blir en ræser ,skal jeg i allefall bli litt flinkere 🙂 Nattaklem <3

    33. Jeg har orgel faktisk. Men har ikke interessen for det. Prøver febrilsk å bli kvitt det, for det er stort og tar plass jeg kunne trengt til noe annet. Og neglene ofrer jeg ikke nei 😉 Hehe…Får heller bruke plekter 😉
      Men musikkglede det har jeg…og lytter gjerne til min datters sang…Det er behagelig og kjekt 🙂
      Håper å høre deg spille en gang…en liten video eller noe sånt 😉 Koselig det 🙂
      Klem <3

    34. Eva: ..nei har du ikke lyst til å spille på det er det like godt å selge det eller noe :)…hehe.. jeg har ikke lange negler jeg så har ikke det problemet ..:)
      Fint å glede seg over musikk enten man “utøver”den selv eller lytter til andre :)..så koselig att datteren din liker å synge 🙂
      Tja ..vi får se ..haha.. Ha en koselig kveld <3 Klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg