Tenker du noen gang over dine alkoholvaner ?

Nå har ikke jeg tenkt å lage en stor alkoholdebatt altså, men ofte ser jeg denne typen overskrifter i blader og aviser, og det syns jeg er litt trist, mener det ikke moraliserende…for jeg er ikke avholds og har vært full mer enn en gang, hendte jo man bomma litt på mengden i ungdommen.

Nå kan vi ta et par glass vin eller et glass øl når vi skal kose oss, men vi har mye oftere helger vi koser oss uten alkohol enn med….

Gleder meg egentlig mer til brødskive og te enn til ett glass vin…men begge deler kan være kos…har bare lyst til å si til folk som drikker for mye …prøv  av og til å nyte noe som er alkoholfritt…det er mye å velge i..og helga blir nok minst like bra …om ikke bedere.

 


Øl og vin kan være godt det…men det kan cola, te, kaffe, vann..osv..være også..og så finnes det jo alkoholfrie varrianter av det meste…

#vin #vann #øl #cola #blogg #alkohol #alkoholfritt

35 kommentarer
    1. Takk så mye for at du delte det 🙂
      Jeg har selv vært glad i en fest for mye enn en for lite. Ofte har det trøbla seg da jeg ikke har kontrollert mengden alkohol og hva slags type alkohol jeg har drukket. Har faktisk vært innom Evangeliesenter. Veldig bra opphold og går veldig bra i dag. Snart 8 mnd siden jeg inntok alkohol i Norge 🙂 til og med 9 mnd siden sluttet jeg med coca cola som jeg måtte ha hver dag. Er en befrielse og kunne drekke vann 🙂
      Det er et viktig tema det du skriver om. Tenker på alle de barna som lever under omstendigheter der faktisk foreldre drekker eller ruser seg hver dag. Jeg har funnet ut av at en kan ha det morsomt og like gøy uten alkoholholdige drikker. Jeg var på tur i Kroatia med familien, der samkte vi jo litt. Men alt under kontroll og det er jeg glad for. Det var en fin og avslappende ferie. Det er mange flinke mennesker her ute som klarer seg, men det er også mange som sliter med det. Og det er trist. Men de som vil kose seg med kaffe, vann, melk, te , vin eller øl de må få låv til det 🙂
      Ønsker deg en god Søndag kveld 🙂
      Hilsen fra Ingvild 🙂

    2. Jeg drikker aldri lenger. Jeg gjorde før, fram til jeg var rundt 35 kanskje…Ble veldig lei, føler at det alltid ble noe TULL når man drakk…Og fikk alltid migrene etterpå. Så når jeg IKKE likte bli fyllesyk, ikke likte å bli full osv, og egentlig IKKE trenger det for å være både glad og morsom…vel , da sluttet jeg like godt.. 😀 Kan ta meg noe av og til, men er ikke glad i alkoholsmaken egentlig, så gjør det sjeden 🙂 Koser meg med en kaffe latte eller is-te jeg 🙂 Fint tema og ta opp 🙂 Klemmer <3

    3. Ingvild:Godt å høre det går fint med deg, er nok mange fler enn en tror som sliter…desverre.
      Ja , jeg syns det er viktig å skrive om…uten at jeg vil dømme andre som velger å drikke mer enn meg, men ille når det går ut over andre ..
      Bra du koste deg på ferie uten mye alkohol..kan ha det veldig morro og kose seg uten også..helt klart :)..alle gode ønsker og fin kveld til deg 🙂

    4. frodith: Ja det kommer sjelden noe godt ut av mye alkohol..men litt er ok av og til, om en ikke MÅ la være pga avhengighet 🙂
      Jeg er heller ikke så veldig glad i alkoholsmaken, og fyllesyk det “hater” jeg å være 🙂
      Men har vært på fest og drukket sånn akkurat passe og hatt det gøy også..Så alt med måte 🙂
      Og jeg som deg ,det er andre ting jeg koser meg oftere med…Klem <3

    5. Hei, noen bør ikke drikke, da de lett blir avhengige. Selv drikker vi alkohol med måte. Gjerne et glass vin i helga eller øl til mannen, men jobber jo også helg og på arangementer må gjerne en av oss kjøre, så det blir ikke så mye alkohol på oss, ikke hver helg, men synes det er deilig med rød eller hvitvin til maten. Ja et glass eller to er perfekt. Vi kan drikke med barna tilstede, men ingen av oss viser negativ atferd under drikking, så jeg tenker det er bra å få et naturlig forhold til alkohol. Flatfylla som er vanlig i tenårene er jo ikke like sunn…

    6. fjellgeitbundingen: Fint å kunne kose seg med det en har lyst til i passe mengder…:)
      Men hører/leser stadig oftere om “vanlige”folk hvor drikkinga har kommet ut av kontroll…desverre.
      Men jeg syns også det kan være kos med alkohol av og til og enig med deg i at en kan ta et glass til maten også med barn til stede…men også vise at en kan ha god mat og helger uten at det er alkohol med i bildet ..:)….syns det er interesangt å høre hva folk tenker om det ..
      Fortsatt fin kveld 🙂 🙂

    7. Dette innlegget likte jeg, jeg forstår godt at mennesker liker å kose seg med alkohol i blant, men det forbauser meg alltid at det er så mange som ikke forstår at det går fint an å kose seg og ha det gøy uten. Sist jeg smakte alkohol var før jeg var 18, selv ikke i russetiden drakk jeg alkohol, og jeg hadde det gøy for det.Jeg elsker å gå ut å danse og liker å gå på fest, synes ikke det er rart å være som regel den eneste som ikke drikker.Noen ganger synes andre det er et problem(lurer på om det er noe galt med meg…) om de i det hele tatt merker at jeg ikke drikker.For meg er det helt vanlig, så jeg lager ikke noe nummer ut av det.Jeg har forsøkt å drikke noen ganger som tenåring, men likte ikke smaken og ikke virkningen, så det bare ble til at jeg ikke drakk alkohol <3 ...og jeg har alltid hatt det gøy uten. Jeg både danser gjerne salsa på bordet klokken fem om morgenen, eller nyter lange selskaper med god mat, og livet generelt <3

    8. Vi har eit skap fult av forskjellig drikkevarer, men skapet blir aldri opnet igrunnen. Vi drikker ikkje. Eg kan ta meg eit glass vin når eldstesonen er heime og kanskje eit par tre glas omm sommeren østafore. Men min kjære har vel ikkje smakt på mange år. Han blir dårlig kvar gang han smaker og det er ikkje vits i. I gamle dager kunne vi ta oss ein fest ein sjelden gang, men vi har vel ikkje gått mye ut dei siste 28 åra. Så alkoholvaner har vel ikkje vi

    9. Det er mange som har uvaner her, man drikker men inser ikke at det er et problem. Jeg har ikke smakt alkohol på svært lenge, sikkert 5-6 år siden sist. Blir man først hekta så kan det gå fort den gale veien, dyrt er det også og bra er det, så blir man syk og det tar sin tid før man er seg sjøl igjen. Alt med måte men stopp i tide – blir det for mye/ofte kan det få sure konsekvenser.

    10. passion4lifeandtravel: Så bra :)..Enig man kan fint kose seg med litt alkohol, men man kan kose seg minst like mye uten, det tror jeg ikke alle er klar over.. og javist kan en danse på border og ha det gøy uten også 🙂
      Jeg har før jeg ble syk drikki litt mer en jeg gjør nå, men aldri vært veldig glad i alkohol..og selv når jeg “festa”litt før ,drakk jeg vann etter kl.24.:).med untak av noen bommerter før en fant ut hvor mye som var passe ,var jeg bare i godt humør…
      Veldig viktig å ikke lage drikkepress på fester, og vise at en kan ha det gøy uten alkohol…<3

    11. gretashobby: Vi også har ganske fullt barskap,mannen syns det er gøy å samle på cognac, men vi kan ha ei flaske over et år…så du kan si det hoper seg opp..:)
      Nei blir en dårlig har det jo i allefall ingen hensikt…
      I ferien tok vi et glass øl eller vin til maten når vi lå over på hotell ..men stoppa med et glass…her hjemme kan vi ei helg en gang i blant dele ei flaske vin..men vi tømmer som regel ut en del også…Ha en fin kveld videre<3

    12. Helge: Ja er nok alt for mange som har kommet ut av kontroll med drikking . Og det er leit…folk må gjerne kose seg med alkohol, og jeg gjør også det av og til..men syns det er viktig å vise at man fint kan kose seg uten også.
      Mange som drikke seg blakke også…helt sikkert …Takk for dine synspunkter 🙂

    13. Takk! Vet ikke hvor mange liter en gjennomsnittsnordmann drikker i året jeg, tror det var rundt 100 faktisk. Hørte om det på nyhetene for en tid tilbake. Syns det høres skremmende høyt ut. 2 liter pr. uke?? Kan røpe at jeg drar ned snittet kraftig.. Blir det noe så blir det et glass vin eller øl til maten eller på kvelden alene med mannen, men det er kanskje to ganger i året her hjemme. Er ofte flau på andres vegne når jeg syns det går for langt, og etter dårlige erfaringer med voksne og alkohol da jeg selv var barn ønsker jeg helt klart ikke at mine barn skal få lignende erfaringer som det jeg dessverre har.

    14. Ann: :)…Ja jeg vet det er høyt, men vet ikke akkurat hvor mye ,men det der høre ill ut..Når jeg har lest om hvor mange “enheter ” man annbefaler å holde seg under på en kveld…tenker jeg at det er mer enn jeg drikker på en mnd…Av og til kan jo bare være hyggelig, men er desverre mange som ikke klarer å holde seg til litt.
      Leit at du selv har opplevd den negative siden ved alkohol da du var barn..men bra du selv lar dine barn slippe å oppleve det..Ha en fin kveld..merker at klokka er stilt tilbake , for nå er jeg trøtt..hehe..:)

    15. Jeg drikker nesten ingenting lenger, så det er ikke noe jeg tenker over…. Det var nok mer festing og drikking i helgene før, men så ble min far syk og han havnet på sykehuset titt og ofte. Jeg syntes da at det var greit å droppe alkoholen å ta bilen på fest, for da kunne jeg lett hoppe i bilen ved behov. Etter en stund ble det en vane å ikke drikke, og nå tenker jeg nesten ikke på den en gang. I desember derimot øker nok inntaket litt, men da til god mat :o))

    16. Vera Lynn: Jeg liker også å være tilgjengelig…har helt klart mye med vaner å gjøre…tror mange putter øl i handlekurven uten å tenke over det,bare fordi det er helg…Men greit å kunne ta litt av og til…det er jo hyggelig…men greit å være litt bevisst…:) 🙂

    17. Alt med måte tenker jeg ….
      Ost og vin , akevitt til maten og en kald Jæger , deilig.
      Ikke alt på en gang da 😉
      Kjøper aldri øl , det er ikke noe godt .
      Men ja , det er lov å kose seg .
      Ser ikke noe galt i det …
      Men sikkert noen som sliter som med mange andre ting ….
      Bruke fornuften , så går det nok bra 😃

    18. Det er så utrolig sant det du sier her. Det finnes så mye godt og smakfullt uten alkohol i seg. Og i tillegg har man den bonusen at dagen derpå blir god i tillegg 🙂
      Jeg har aldri vært hard på flaska. Jeg foretrekker å ha kontroll, og en god dagen derpå. Og da faller det seg helt naturlig å ikke drikke. Men jeg også koser meg med et glass vin i ny og ne. Gjerne en tirsdagskveld. Men som oftest kommer jeg ikke på det 😉

    19. Jeg er den som kan nyte et glass vin i helgen eller på en mandag til en god middag. Hovedregelen er jo at det ikke blir må ha holdning. Jeg kan godt kjøre til og fra en fest. Jeg er ikke en person som må drikke meg til mot, heller tvert om.
      kaffe elsker jeg og likseså vann. Drikker ikke brus i det hele tatt, og te løper jeg bare på do av.
      Skal jeg ha noe som er godt så tar jeg da et glass vin eller kaffe.
      Kommer også ann på settingen. Hvor en er, hva en skal osv. jeg er bevist mine valg, og jeg prøver å lære mine barn det samme. De må hentes, og bringes i noen år. Kan ikke drikke og kjøre. Det sier seg selv.:)
      Et flott tema og det er en kjempeviktig pekepinne, men jeg er litt lei av å se at fakta blir vridd på av de statistikkene. Jeg er vokst opp i trønderlag, og heimkoken var det ingen som førte statistikk på. Tro meg det gikk da nok ned da også på folket.

    20. Lisbeth lone: Enig, greit å være litt bevisst…ikke noe negativt å kose seg med alkohol av og til,men er man der at man KUN koser seg i helga om en har alkohol…da bør det ringe ei bjelle …
      Men det er jo koselig med det lille ekstra når en skal kose seg med god mat 🙂 🙂
      Sunn fornuft er det beste i alle settinger …Klem<3
      Kommenterte på bloggen din i går , men litt usikker på hvordan jeg skulle gjøre det..håper du så det !

    21. Eva: Enig , fyllesyk er noe herk…hendte jo man ikke helt klarte å beregne i ungdommen..:)
      Jeg også kan drikke alkohol om jeg føler for det, men syns det er så mye annet som er minst like godt..eller bedere..men hyggelig med litt forandring som et glass vin eller noe også..:) 🙂

    22. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Helt klart ok å kose seg med vin eller øl av og til…som du sier det er når en ikke kan kose seg uten at det er et problen …
      Her i huset drikker vi også veldig sjelden brus, noen ganger på lørdager..:)
      Vi har også alltid vært tilgjengelige for kjøring /henting av barn…
      Er nok ingen som har helt oversikt over hvor mye som drikkes rundt om kring..Det viktigste er å ha et bevisst forhold til sine egene drikkevaner tror jeg 🙂

    23. Er bra du har ett såpass sunt forhold til alkohol :o) Jeg har nok vært litt fram og tilbake der da jeg var yngre …..men nå trener jeg jo og da er det lite vits i å drikke noe ved siden av ….helst ingenting er det beste da som regel =) Men ja protein smoothier eller iskaffe kan jo være ganske godt det også for å gi noen eksempler fra meg 🙂 Og veldig fint at du tar opp sånt som dette også her :)) Klemmer til deg med ønske om en finfin dag videre =)

    24. cathrinehenriksen: Har et veldig bevisst forhold til det..men selv om jeg aldri syns alkohol har vært særlig godt..drakk jeg jo mer i ungdommen …mest for å bli litt “i farta”. hehe…og jeg kan fortsatt ta et glass eller to…men det er mye oftere at vi ikke gjør det enn motsatt i helgene..
      Stor klem tilbake<3

    25. Ja husker det der med å bli litt i farta , da var det ikke snakk om nyting nei ;-D Uff altså ….men ja det gikk nå bra :)) Men du da du er så sunn at <33 Bra at ikke alkoholen styrer men du styrer :)) Og pytt litt en gang i blant , så sjelden og så lite teller nesten ikke , det ;)) Men bra du har ett slik sunt forhold til det uansett <33

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg