Mitt hjemsted…del 1..

Dette innlegget har jeg brukt litt tid på. Begynte i våres med å ha med kamera i veska når jeg skulle noen ærend, og knipsa bilder i gatene, med livet som innsatts..hehe..

Nå har det blitt såpass mange bilder at jeg har måttet dele det litt opp.

Mjøndalen er stedet jeg er vokst opp og fortsatt bor, i barndommen bodde vi med utsikt ut over jorder og kornåkre. Nå bor vi mer i høyden med utsikt over bygda og elva.

Mjøndalen ligger i Nedre Eiker kommune, Buskerud fylke. For andre som  bare passerer, er det nok som for meg når jeg passerer andre slike små innlandssteder, bare et veikryss med en stasjon.

(Det er ca 1 mil til Drammen og 4-5 til Oslo så det er ganske sentralt )

Men når mann vokser opp et slikt sted er det så mye mer, det handler vel om tilhørighet…Så her er første del med bilder (kort beskrivelse under bildene)


Her er hovedgata…

For de som passerer ser det vel ca slik ut..

Den gammle brua som er så smal at det så vidt går for to biler å passere hverandre, men nå er det ei ny bru lenger ned….

Og toget suser forbi…

…eller stopper på Mjøndalen stasjon…

På begge sider av Mjøndalen er det mange gårder med kornåkre…..#mjøndalen #nedreeiker  #buskerud #norge #blogg

44 kommentarer
    1. Pene bilder! Ha en fin fredags kveld. 🙂
      Hadde vært hyggelig med en kommentar tilbake. Jeg har nettopp startet å blogge, men jeg går helt den andre veien enn de flest andre, derfor trenger jeg en liten “boost”. Jeg skriver om ting veldig få andre skriver om, men jeg er kun 14 år, så jeg blir nok undervurdert. Jeg er her for å bevise at jeg KAN, og om jeg kan, så kan du også. Takker for støtten.

    2. Vi kjører aldri innom Mjøndalen når vi drar forbi. Men det er vel ikkje lange turen å svippe innom. Men vi skal jo til Drammen eller Tønsberg/Nøtterøy og da blir det aldri at vi ser hverken Mjøndalen, Hokksund eller Kongsberg. Kanskje det blir meir tid aav det om ei tid. Vakkre bilder fra ein plass du tydelig elsker. klem

    3. gretashobby: Nei om man ikke kjenner noen der er det ikke ett typisk sted å dra innom..
      men jeg er veldig glad i stedet ja..<3...Klem 🙂

    4. Ganske likt sånn jeg er vokst opp, med jorder, en stasjonsbygning og med en rundkjøring og noen byggefelt 🙂 Mange sånne steder rundt omkring de store byene 🙂 Gøy å se fra ditt sted da 🙂 Når vi skal ha hus, skal vi nok ut av byen. Eneste sted man kan kjøpe noe.. Og nå er jeg snart voksen nok til at vi kan kjøpe noe 😀 Ha en herlig fredags kveld Annebe, og stor klem <3

    5. Det er greit i Mjøndalen med kort vei til Kongsberg som til Oslo, har vært der x antall ganger. Innimellom jeg sykkler opp og ned til Mjøndalen, en stund siden sist forresten. Har inntrrykk t det er flere og flere som bosetter seg der, mange butikker og div industri rundt, samt kort vei til skogen.

    6. frodith: Et typisk småsted ja :)…Vi byggde hus da vi var veldig unge vi , for ca 30år siden..og bor her fremdeles…så for oss blir det nok heller leilighet om noen år, men ikke enda..:)..men du er jo bare ungdommen fremdeles, så du må jo få deg et hus :)…Ha en koselig kveld <3

    7. Helge: Jeg er jo veldig glad i Mjøndalen, men sentrum syntes jeg har blitt litt rotete og fullt av nye boliger på hvert hjørne….så som du sikkert har sett blir det oftere et kafè besøk i Drammen på oss…det er jo så nærme…Fin Fredag kveld til deg 🙂

    8. Hei! Må bare fortelle deg hvor godt jeg liker bloggen din! 🙂 Har scrollet litt nedover og sett på bilder og tekster, og du virker som du har mye liv og overskudd- tross diagnosen. Og så må jeg få si at du ser veldig ung ut, både i stil og kropp. Tommel opp for deg!

    9. strikkogtov: Tusen takk…jeg trives .Og kort tur til Drammen om man ønsker det :)..ja du får ta deg en tiitt innom Mjøndalen en gang…ikke bare forte deg forbi..Fin kveld til deg 🙂

    10. Moro med bilder og gleder meg til å se del 2 av bildesamlingen din..:-D Jeg har aldri vært på den kanten av landet, bare nord for Sinsenkrysset …hi-hi 😀
      Ha en finfin helg, fine deg <3 Klem <3

    11. rita johannessen: Takk ,så bra :)…nei det er vel ikke stedet man drar til om man ikke kjenner noen en skal besøke….:)….God helg <3

    12. Da jeg så ditt første bilde her, så tenkte jeg; hun kommer jo fra samme sted som meg. Ved første øyekast var Mjøndalen til forveksling lik Levanger. Vi har de samme lysene og også blomsterpotter hengende. Vakkert sted, og den jernbanestasjonsbygningen var jo stilig, men den slår ikke Levanger`s i utseende, he-he !

    13. toveview: …hehe.. slike små steder har vel mye til felles, ei hovedgate og en stasjon..:) Koselig er det her , selv om sentrum har blitt litt rotete med mange nye boliger..:) Men noen fine gammle byggninger som bl.a stasjonen og ei gammel smie, den blir det bilde av neste gang…Levanger er sikkert fint, aldri vært der 🙂 🙂

    14. Så flott ide å fortelle om hvor du er fra og bor 🙂 God reklame for stedet, og ikke minst, man får en slags tilhørighet selv ved å se bilder og lese kommentaren du har lagt på 🙂 Ser jo veldig fint ut der. Jeg er aldri på de kanter, men om jeg nå en gang skulle være i nærheten, kanskje jeg tar en tur innom 🙂
      Klem <3

    15. Så koselig å se hvor du bor.. gleder meg til å se del 2.
      Kanskje det er dette man skulle gjøre alle sammen.
      Tema..Her bor jeg ha en flott dag 🙂

    16. Eva: Takk, så bra. Er jo litt gøy å vise hvor man kommer fra, det er jo en stor del av en selv:)…jeg er glad i Mjøndalen:)…si fra til meg da om du drar innom….:)
      Fin dag og klem..:)

    17. Monica: Tusen takk, så bra :)..Ja, jeg vil gjerne se det fra andre også…så sett i gang og knips i vei..:)
      Fin dag til deg også 🙂

    18. Javisst skal jeg si fra om jeg er i de trakter. Og jeg er jo også sånn selv, at jeg liker å blogge om plasser jeg har vært, spesielt hvis jeg opplever noe hyggelig. Så man skal aldri si aldri….;)

    19. Så koselig:) Er alltid gøyt å se hjemstedet til folk. Jeg får veldig lyst til å lage et slikt innlegg selv, ,men kameraet mitt er så klart for å byttes ut og jeg har ikke penger ennå til å kjøpe meg nytt, så det får nok vente litt – men kjenner jeg blir ekstra sugen på å gå ut og ta bilder fra her jeg bor, for det er så fint her og jeg trives så godt:)

    20. Fromfat2phat: Ja det er litt morro å se hvordan “stedene”til folk er. Jeg har bare brukt et vanlig lite kompaktkamera, men får ganske bra bilder med det. Håper du får til et slikt innlegg etterhvert..Gleder meg..

    21. Så skjønn du er:) Det jeg har er også et helt vanlig kompakt digitalkamera, men det er blitt så slitent med årene at det ikke tar gode bilder lengre, men er så altfor ofte utydelige bilder med det nå, og skal jeg først vise bilder herfra, vil jeg at de skal være i det minste klare:) Men gleder meg til jeg skal få laget et med tiden:D

    22. Hei 🙂 Jeg fant din side gjennom mitt søskenbarn Arne Temte. Har vært noen få turer i Nedre Eiker,Krokstadelva og Mjøndalen. Det er flotte bilder du har lagt ut, og de frister enhver til å “ta en tur innom”. Kanskje det vil komme flere bilder etter hvert, og gjerne med folk, hverdagsliv og næringsliv. Selv bor jeg ved storhavet i Kristiansund, og nettopp derfor er det interessant å se andre områder av landet vårt.Takk for at du deler dette fine området i Norge med oss.

    23. jan aage tønnesen: Så hyggelig det var da..og takk for fin tilbakemelding . Jeg har et innlegg til om Mjøndalen og ett om Portåsen i allefall…som jeg sikkert legger ut på …Vi som vokste opp i Mjnd sida etterhvert 🙂
      Mulig det kommer noe med folk også…men da er man jo avhengig av å spørre om tillatelse …tror jeg…Bloggen min er jo litt sånn “alt mulig blogg “..så det er ikke bare Mjøndalen innlegg altså..hehe.. Ha det fint der ved storhavet…høres fint ut det også.. :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg