Blogging mot mobbing ! Måten å si det på…

Denne måneden har det vært ei viktig utfordring på bloggen til Ei_heks HER .. Jeg har laget et innlegg tidligere også, det kan du se HER .. Men i dag tenkte jeg å skrive litt om noe så enkelt , men også så viktig som en liten kommentar !

Her på bloggen syns jeg de jeg har kontakt med har en veldig hyggelig måte å kommenter hos andre på.. og slike små ting er med på å påvirke andres hverdag.

Så jeg tenker at om hver og en tenker seg litt ekstra om før man sier ,skriver noe … så er det små skritt i riktig retning i forhold til mobbeproblemet.

Øverst her tar jeg med et bilde av meg der jeg ser litt vennlig ut(syns jeg da..hehe..), nå er ikke jeg en som har for vane å mobbe .. men man kan vel egentlig ikke se på folk om de er mobbere heller…

Skriver et lite eksempel på det med kommentarer lenger ned i innlegget.

#selfie

Tv 2 la ut dette spørsmålet på FB…Under her ser dere eksempler på ulike måter å kommentere på…

1.. Greit om denne personen har en annen favoritt..men jeg synes en slik kommentar er unødvendig og har noe veldig negativt over seg.

2.. Hyggelig kommentar som gir positive vibber.. (som igjen påvirker samfunnet vi lever i )

3.. også må det jo være lov å si hvem man har som favoritt på en enkel og grei måte..( i alle fall der folk frivillig er med på en konkurranse på tv )

#mobbing #farmen

20 kommentarer
    1. Så Bra innlegg! Som du sier så er det også de “små” kommentarene, vi er rollemodeller – viktig at vi viser hvor lite som skal til for å starte/beholde en fin tone <3 Ønsker deg en fin kveld videre <3

    2. Du setter fokus på noe veldig viktig 🙂 Ord blir fort en forbruksvare, uten at så mange tenker over hvordan de egentlig kan treffe andre mennesker. Jeg liker jo å sette sammen ord, føle litt på de og kjenne på de. Men jeg tar meg selv i gang på gang, at mine ord sårer uten at jeg egentlig vil det 🙂

    3. dedicat: Ja man kan fort si /skrive noe som ikke var vondt ment ..som blir feiloppfatta..men har vel bare oppfatta dine skriverier på en positiv måte :)) Men det er mange “der ute” som virker som di ikke eier medfølelse…

    4. Marianne Kaspersen Dignes: Takk så hyggelig :)) Ja om man påvirker litt i positiv retning.. bidrar det til store forandringer på lang sikt <3 Klem til deg <3

    5. Bra skrevet av en meget flott kvinne….med stor K
      Leste dette jeg å, folk er ikke snille på nett…men noen ganger synes jeg det er greit å si sannheten.Passer ikke det, så soer jeg ikke noe….lyve vil jeg ikke gjøre….

    6. Hei Anne, et viktig innlegg. Bra å stå opp for de svake og for å lære opp resten. Kanskje vil de på sikt blir bedre å formulere seg. Tenker det ofte handler om at de ikke har bedre vett, og at det er bedre å ignorere slike enn å ta det til seg. Men med å fokusere, og være god selv, så vil det kanskje endres. Ikke alle som har det så godt med seg selv, og rakker ned på andre for å hevde seg selv? Selv bruker jeg ikke energi på slike folk. Men her på bloggen er bare alle søt og hyggelig, er min erfaring. Ikke lett å rakke ned på en anonym heller. Ellers kan det jo ofte være misunnelse og tror jeg..Eller dramaqueen som trenger action og liv..

    7. fjellgeitbundingen: Ja om alle er litt mer positive får det ringvirkninger.. Og er det situasjoner der en må si meninga si ..bør man gjøre det på en konstruktiv og hyggelig måte..:)) Jeg henger meg heller ikke særlig opp i diskusjoner..negativitet på nettet..men legger merke til at det er der… Ja noen er født sånn..andre er blitt sånn..hehe…

    8. Bra innlegg, frøken! <3 Takk for at du deltar!
      Og som du sier er de små nyansene i måten vi sier ting på viktige. Vi kan velge det positive eller det som legger igjen små nålestikk som treffer såre punkter.
      Jeg ser ikke på farmen fordi jeg synes programmet promoterer manglende respekt for andre mennesker. De som vinner er ofte de som bedrar, saboterer, stjeler og har sammensvergelser med andre.

    9. eiheks: Takk..hyggelig det da :)) Ja mange små ting gir store ringvirkninger :)) Jeg ser på det..men er ikke så viktig for meg hvem som vinner og slikt.. Ja dumt det ikke alltid er den beste som vinner…:))

    10. Ja så bra. Man kan da la vær å skrive noe om man ikke har noe konstruktivt å si. Men som du sier, det må være lov å si hvem man håper vinner, for det er jo en konkurranse. Og innimellom føler folk seg “Krenket” over litt for mye. Men viktig tema, alt for mye “dritt” blir skrevet og spydd ut i verden. Ha en fin dag. Klem fra Bergen <3

    11. Flott og enkel måte å fremheve mobbing på. Innlegget ditt må ha en sterk innvirkning på de fleste som leser den. Denne måten å sette fokus på mobbing burde bli standard i mange medier og kan ikke gjentas ofte nok <3

    12. Det er helt riktig at det er så viktig hvordan man ordlegger seg.
      De som er i media er hardt rammet av og til ———– og da tenker jeg også litt på han som røyk ut av farmen sist uke. Hva han nå het…………… men jeg synes jo han er et flott menneske og må få være som han er og vi må lære oss å akseptere ulikhetene. hat er noe vondt.
      Farmen er jo et spill og noen må alltid ryke ut. Mobbing er ikke greit. Vaksne er rollemodeller for de yngre, og også yngre er rollemodeller for barn 🙂

    13. Farmen kan man diskuteres på mange måter. Hvem vinner, hvem hjalp hvem og hvem er forelska i hvem? Har igrunn sett lite på det men veit hva det går ut på. Og VG viser stadig vekk klipp som ikke kom på TV, skriver om ting som skjedde og mye rart. Mobbing er ikke greit men slik er det bare blitt, digital mobbing er det nok av, Men hva som er mobbing og hva som er ens egen mening er kanskje et grenseland. Men man bør tenke seg om 2 ganger før man skriver noe. Ha en fin dag.

    14. Helge: Ja det skjer litt av hvert der :)) Vi følger med , men har ingen spesielle favoritter .. Ja mobbing er et stort problem.. så vi får prøve å være hyggelige mot alle :)) Men mye blir kalt mobbing ..og litt må man jo tåle syns jeg :)) Ønsker deg en fin morgendag :))

    15. Etdiktomdagen: Ja ting kan sies på en ok måte selv om man må ta opp noe som ikke faller i god jord også..
      Ja jeg likte han jeg.. hadde sine “rariteter”men hvem har ikke det..hehe.. Ja man får tenke seg litt godt om og heller holde munn om man er usikker på hvordan det man sier/skriver blir oppfattet :))

    16. Du ser koselig og vennlig ut på alle bilder – unntatt når du går inn for å se rampete ut. (Men sjøl DA ser man “Under” at du er ei vennlig og varm dame.) <3 Veldig enig i det du skriver om måter å kommentere på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg