Mitt hjemsted…del 2…

De som for ca 2 uker siden leste del 1 (står under hjem/fritid i arkivet), vet at jeg kommer fra og fremdeles bor i Mjøndalen, et lite sted ca 1mil fra Drammen, så det er jo ganske sentralt også, selv om det er litt på “landet”.

I forrige innlegget var det bilder av bl.a gatene, elva, åkrene og toget som kjører forbi…eller stopper på stasjonen..

Og fra Åsen  (i mjnd) der vi bor nå, har jeg i et tidligere innleg vist hvor jeg går tur, og den fine utsikten.

I dette innlegget  blir det mer av byggninger og møteplasser i Mjøndalen….(litt tekst under bildene)


Nedre eiker rådhus,ligger i Mjøndalen..

Noen små urbane innslag…ikke min sykkel..hehe..

Hallen hvor det foregår mye sportslig aktivitet, stadion og samfunnshuset, hvor jeg i ungdommen var på fest,,,

Øverst, barneskolen og ungdomsskolen jeg gikk på, nederst, barneskolen guttane mine gikk på….

Knudsen smia, hvor det før ble laget bl.a økser…

Øverst Portåsen (fra et tidligere innlegg, hvor dikteren Herman Wildenvey bodde, under en statue av ham som står nede ved sentrum, og veiabekken, som han nevnte i flere av dikta sine…

Kafeèr og bakerier i sentrum….noen har vært  der så lenge jeg kan huske, det nederste bildet, med yngste sønn, fra en forholdsvis ny  og koselig kafè

Kommet mange nye bygg med leiligheter de siste åra…

Og noen gamle står fremdeles, øverst det gamle pleiehjemmet, som jeg gikk forbi da jeg som barn skulle ned i sentrum, i bygget nederst, var det kolonial og jernvarehandel før, nå er det trafikkskole der….#mjøndalen #mjøndalshallen #mifhuset #nedreeiker #blogg #høibakk #kamille #mjøndalenbakeri

 

25 kommentarer
    1. Å nesten litt magisk med den broa , utrolig mye fine små plasser rundt der du bor da 🙂 Mye flott , litt fredfullt men likevel litt sentralt ser det ut som også . Er liksom mye i nærheten av viktige bygg så =) Ikke alle som fremdeles bor der de vokste opp , men virker koselig da 😛 Cafeer f.eks :)) Herlig sted <33

    2. Veldig gøy å se fra stedet ditt. Og hvordan det må ha vært der også 🙂 Jeg ser jo det pleiehjemmet og benken foran, jeg blir veldig tankefull av sånt. LIker best det gamle på en måte. Sikkert fordi jeg kjenner igjen og liker å mimre litt…uansett hvor ung jeg er 😀 He-he . Fint det er litt kafeer rundt hos deg da, så man kan gå på kafee og kose seg. Var det fint med tidligere kollegaer i dag? 🙂 klemmer godklemmer <3

    3. Har enda ikke besøkt Portåsen men det er mye aktiviteter der, Åsen skole ligger fint til oppi lia på veien mot Konnerud. Mange små lune steder i Mjøndalen. Når det gjelder sport så er det vel bandy og fotball stedet er mest kjent for. Pleier av og til, sist grytidlig forrige lørdag, og ta en sykkeltur opp og ned til Mjøndalen. Det er en fin tur. Ha en fin kveld.

    4. Therese Bråthen: Ja , her har vi det fint, og så er det kort vei til Drammen om man vil på “bytur”
      Ha en fin kveld videre 🙂

    5. cathrinehenriksen: Ikke sant, litt gjengrod og magisk 🙂 Ja mye fint her, og en del slitt og falleferdig ,som de fleste andre steder…Ja jeg har jo vært veldig stedbunnen da, men det er nok forde det er sentralt, og ikke langt til Oslo heller :)..men man finner det meste her også..
      Ha en fin kveld 🙂

    6. frodith: Ja,” tidens tann ” over en del bygg, men nye moderne kommer opp..:)
      Siden jeg passerte det pleiehjemmet nesten hver dag, gjerne fler ganger om dagen også, er det noe jeg forbinner med oppveksten, men den gangen var det jo “liv”og røre der ..hehe..og 17mai, gikk toget alltid oppom der :)..hyggelig med kolleger, var 8 stk, så kan de som har lyst møte opp første onsdag i mnd, ble vi enige om…Klem<3

    7. Helge: Skjer mye på Portåsen, men jeg har vært der mest når det ikke foregår noe, bare tusla litt rundt 🙂 Åsen skole ligger supert til med muligheter for uteaktiviteter. Fin kveld du også 🙂

    8. Det så da ut som et skikklelig trivelig sted 🙂 Fallt nok litt ekstra for bakeriet da <3 Med så så jeg også at det satt en dukke i gresset, og hun så kjent ut. Så ut som hun likte å bo i Mjøndalen. Har selv aldri vært der, men når vet jeg jo takke være deg litt om hvordan det ser ut der 🙂 Takk for rundturen 🙂 Klem fra Månestråle 🙂 <3

    9. Grafittien var magisk <3
      Fineste gutten di :))
      Masse fine områder og både landlig og litt *byete*- det er jo ikkje engang et ord,men du skjønner 🙂
      Ha en superfin kveld 🙂
      <3

    10. MOONBEAMSCORNER: Her har vi det fint, begge de bakeria har kjempefine varer..nam:)
      He he, ei stor dukke da..men hun liker Mjøndalen ja …Ja nå er det ikke mye jeg ikke har tatt med…men noen ting til er det jo..Klem<3

    11. cuskima: Kul den ja :)..ikke sant, er fornøyd med guttane mine <3
      By og land..hand i hand...er det vel noe som heter :)...Klem fra meg <3

    12. Ser ut som du bor på en meget koselig plass.:)
      Liker slike små gater, og at det er litt stile. HAndler om at ikke alt skal fyke rundt ørene på oss hele tiden.
      Skal sette nesen mot hjemplassen om en mnd. Der jeg er ifra, og der er det mye det samme, selv om byen har vokst mye siden jeg flyttet.:)

    13. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Takk for det..deilig å ha det stille rundt seg, men kort vei til Drammen om en vil ha litt mere byliv…så koselig å besøke hjemstedet sitt..
      Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg