I går var himmelen litt mer blå enn i dag...

Nå på ettermiddagen har det regna jevnt her i dag. Været var ikke helt topp i går heller , men da vi var å bada var det perioder med blå himmel og varmende solstråler..

Hadde med macrolinsa (lånelinse, min er til rep ..igjen....).Tok ikke så mange bilder..men her er noen som viser at sommeren var her i går....

Dette var på Kalvøya, som ligger i retning mot Oslo fra oss...

Fin farge da....

Med mørk himmel og ei kråke på greina hadde dette bildet vært litt skummelt..men alt blir vakkert med blå himmel....

Et kryp som klatrer opp på ryggen til et annet kryp....

Blåklokker hører sommeren til......

Fluer også.... #foto #kalvøya

På en fredag !

Det er jo trossalt ferie... #marsipankake #lampelandbakeri

Son spa !

Her er noen bilder fra hotellet vi lå på da vi var i Son tidligere i uka. Son spa ligger flott til, og er et veldig fint hotell..nå var ikke været helt topp, men ble en liten tur bort på berga rett ved hotellet, og mannen tok seg et bad der. Ellers bada vi inne i spaavdelingen, der det er flere typer basseng. Ble ikke noen spabehandling, jeg synes som regel ikke slikt står til forventningene..og mannen er jo så flink til å massere, og det er gratis ..hehe..

Bare litt bilder av området rundt og inne i lett blanding ...

Når sola skinner er det jo helt nydelig her.....

Biffen var god, men ikke såååå god. Legg merke til at jeg har på strikkejakke på bildet øverst til høyre, ingen vits å fryse... #sonspa #son

Så mye hadde jeg...

Kom på den "leiken" vi holdt på med som barn da jeg spiste kokosbolle her for litt siden.  Vi fylte en spade med sand eller singel, kasta det opp i lufta tok i mot med baksiden på spaden og så snudde vi tilbake til utgangspunktet og så hvor mye det var igjen...eller vi gjorde det samme med henda...

SÅ MYE HADDE JEG....

SÅ MYE GA JEG BORT.. (spiste opp..hehe..)..

OO SÅ MYE FIKK JEG IGJEN...

Gjorde ikke det vettu...spiste opp alt.... #kokosboller #kaffe

Noen bilder fra vi var i Son !

Vi var jo på hotellovernatting i Son fra mandag til tirsdag denne uka, så her kommer et lite bildedryss fra da vi var innom sentrum da vi kom og da vi dro..

Bilder fra hotellet og noen andre smådetaljer får jeg legge ut senere..

Stedet har en koselig og litt "sørlandsk" atmosfære......

Kafeèn vi var på dagen vi dro hjem, viser også mye kunst..som bilder og skulpturer....men vi var mer opptatt av baksten..hehe... #son #kunst

Dagens kjøp !

Har lenge tenkt å kjøpe meg et litt "ujålete"armbånd , som kosta litt mer en de i billigbutikkene. I dag fant jeg et på Aseco som hadde kosta 799 kr og nå var det halv pris ..så da slo jeg til..hehe... Det er skinn og sølv i det...

Måtte ha med litt farge, derfor blomsten... #aseco

Også kjøpte jeg bringebær for å ha til dessert, det er jo ferie...og det smakte godt.....

#bringebær

Ny overnattingstur !

Da ble det en hotelltur på oss denne uka også da, jeg var ikke i fullt så god form som da vi dro til Åsgårdstrand for ei uke siden, og ikke var været så bra..

Men uansett koselig å komme litt vekk fra det vante nå som mannen har ferie. Denne gangen ble det tur til Son (ca 8mil fra oss ). Vi lå på Son spahotell, der vi var for to år siden også, flott hotell og fin beliggenhet...men det er Åsgårdstrand som er min favoritt da...

Får legge ut flere bilder og skrive litt mer senere. Vi kom hjem ganske tidlig i dag og etter utpakking tok jeg en tur til mamma...så nå blir det bare tv og en tekopp som avsluttning på dagen...

Mye båtliv nede i Son...

Og rett ved hotellet er det noen berg med fin badeplass, så i går satt vi litt der mens sola enda skinte.... #son #sonspa

Ut på tur...

Var hyggelig da mannen og jeg besøkte mamma på sykehjemmet på formiddagen i dag, for etter at hun har hatt noen dager som ikke har vært så bra, hadde hun lyst til en tur ut da vi kom i dag.

Vi trilla ned til Mjøndalen og på torget der sto det en gjeng med "godt voksne" damer som mamma pleide å gå tur med og så ta en kaffe med på søndagene da hun var frisk (over et år siden) Nå skulle de inn på kafeèn rett ved (bilde venstre hjørne). Vi hjalp mamma inn og så satt mannen og jeg på torget like ved mens mamma skravla med gjengen en halvtimes tid ...

(Var greit for mamma at jeg la ut bilder )

Hyggelig for alle parter det her ..... #mjøndalen #utpåtur

Liker du å bade ?

Jeg har inntrykk av at mannen og jeg bader mer om sommeren enn de fleste på vår alder...Er det sommer og varmt i lufta trenger ikke vannet være så varmt for at vi skal ta oss en dukkert..så vi har bada mange ganger nå i sommer også.

Jeg svømmer ikke så mye, bare holder meg for nesa og dukker under..hehe...

I går var vi en liten tur og tok en dukkert på Landfalltjern , som ligger i høyden ved Drammen.

Sitte litt på land og" varme seg opp"..også svusj uti vannet..... #landfalltjern #landfallhytta

Kos dere med dagen...

Bare innom for å ønske alle en fin lørdag videre...vi skal en tur til Drammen å handle og ta en kaffe nå, er en overskyet dag her i dag..men vi har hatt mye sol denne uka så klager ikke....

Slenger med denne "ruta" fra gårsdagens Dagblad...syns den var litt bra..hehe...

#dagbladet #aviser

Mat må man ha....

Selv om jeg ikke er noen "matfrik" syns jeg mat hører med når man skal kose seg (og ellers også selvsagt, næring må vi jo ha ). Men på tur blir det jo gjerne litt ekstra, og når jeg ser etter nå ble det ganske mye mat på meg i løpet av et døgn i Åsgårdstrand !

Her kommer det på rekke og rad..hehe...

Når vi er i Åsgårdstrand starter vi alltid med en kaffe og litt søtt på Munchs cafè...og avslutter der før vi drar hjem dager etter, men da var vi så mette etter frokost at det ble et skolebrød på deling...

Og på Joker kan man handle med seg til å ha på stranda, noe vi gjorde...

De fiskekakene var veldig gode å spise kalde.....

På kvelden ble det burger på hotellet, vi tar stort sett det når vi er der...smaker bra, og litt ekstra kos med et glass vin til meg og øl til mannen siden det er ferietur..

Delikat frokost, mannen spiste maaaaange porsjoner egg og bacon... Legg merke til den fine lille veska mi, den har jeg vunnet hos Frodith, og den er fin å ha med mobil og solbriller i for eksempel...

Og etter at jeg var mett spiste jeg litt til...sånn er det jo på hotelltur.... #thonhotels #åsgårdstrand #joker #matprat

#sommerfølelsen

Slike dager som nå med sol og bading gir en god følelse av sommer...da trenger man ikke dra langt av sted for å ha det fint. Vi har jo hatt ei overnatting i Åsgårdstrand tidligere i uka..ellers har det blitt en badetur her hjemme og besøk hos mamma og mormor som har fylt dagene siden mannen begynte ferien denne uka.

Om formen er grei blir det nok en overnattingstur neste uke også.....men vi ser det ann og når man er to voksne kan man jo ta ting litt på sparket...

Bilde fra ukas tur til Åsgårdstrand. Det er feriens alkoholenhet på oss foreløpig...så mye mer blir det nok ikke heller, men et glass hvitvin til reker har jeg lyst på en dag..eller en øl til grillmaten....ellers smaker det godt med brus og vann også.... #åsgårdstrand #feriefølelsen

Åsgårdstrand !

Som jeg fortalte i det forrige innlegget var mannen og jeg på overnatting i Åsgårdstrand fra i går til i dag. Blir jo aldri lei av å ta bilder der, så her kommer det noen til...og flere blir det nok...hehe...

De fleste bildene her er tatt på kvelden....

Jeg syns det er et idyllisk sted......

I gata ved siden av hotellet....

Bilde tatt fra terrassen på hotellet, der man kan sitte å spise måltidene og se utover...... #åsgårdstrand #vestfold

Mitt favorittsommersted !

Som flere av dere vet har jeg blitt veldig glad i Åsgårdstrand, som vi oppdaget for et par år siden. Etter jeg ble syk er det begrenset hvor langt jeg orker å reise, men dit tar det ca 50 minutter å kjøre fra oss ..på fin motorvei. Der er det sjø, strand, fint hotell, koselig kafè..og hyggelige sommergater... da er det nok til at jeg føler at det er ferie...

Også holder det med ett døgn, så nå er vi hjemme igjen. Jeg glemte igjen en pose med klær og sko, så da blir det vel en tur til dit i løpet av ferien...men det er jo i grunnen bare fint...

Litt sliten nå, så får legge ut flere bilder senere.....

Ut mot havet......

Beste jordbæra jeg har smakt i år...kanskje noen gang.....

Litt snikreklame for bloggen..hehe..   #Åsgårdstrand #jordbær #blogg #sommer

På bærtur !

Siden vi hadde hørt at blåbæra var moden ville vi ta en tur tidligere i dag, og sjekke det ut. Var litt regn i lufta men vi tenkte det ikke ble så mye ut av det..så vi dro alikevell..

Det var litt for vått i skogen til at det var noe gøy å plukke, men litt ble det..ca 8dl.....

(Har nevnt det før, jeg er ikke så glad i bærplukker ..men mannen fikk "trassa"seg til å ta den med...hehe..)

Fine bær med god smak....

Sola prøvde seg.......

Her ser dere forskjellen på bærplukker og ikke, mine er ferdig renska ...mannen rensker så godt han kan..men ikke min standar..hans bær i den nederste boksen..om du ikke skjønte det....

Fin natur på Solbærskauen.....

Og et koselig lite fuglehus.....

Synes denne gjorde seg så fint inne blant alle stråa.... #blåbær #solbergelva

Dagens antrekk ! (50+)

Jeg er jo egentlig ei "buksejente" men da vi skulle til Drammen i dag og det var sol fikk jeg lyst til å pynte meg litt med skjørt. Dette skjørtet tror jeg at jeg har hatt i over 10 år..kanskje mer...

Fant ingen jakker som passa til den off-white bunnfargen i skjørtet, men egentlig er det litt mer avslappa når det ikke er så "perfekt" så da gikk jeg for en helt hvit cardiganjakke...

Skjørt #hennes Topp #kappahl Jakke #Carla

Så var det ut på bytur..liker best å gå i komfortable sko...og de er fra #veromoda ..

Det gjør seg med litt farget neglelakk på tærne når det er sommer..men ikke zoom for det er på tide å fjerne denne..hehe.... #blogg #antrekk #minmote

Også kom mitt bilde på tv da gitt ...

Føles litt rart når man sitter å ser på tv ..også dukker ens eget bilde opp på skjermen.. Er jo ikke sååååå stort, men litt gøy er det ...og nå vet "hele" Norge at jeg har spist softis i dag..hehe..

Har du ikke sett innlegget fra tidligere i dag , kan du ta en titt HER..

#godsommernorge #tv2

Feriestart!

Noen starter ferien med sydentur, noen drar på hytta....vi starta med en softis på Lierkroa (like ved Drammen), ikke verst det heller.....

I dag starta altså mannen tre ukers ferie, blir ingen langturer...men satser på at det blir et par småturer med overnatting i løpet av ferien...og dere som "kjenner"meg vet jo at Åsgårdstrand er en favoritt..

Deilig softis ..og sol var det også....

Koser oss ved et veikryss på bondelandet.... #lierkroa #softis

Litt mer Peoner !

Fortalte jo i et tidligere innlegg at det bare var en blomst på Peonen i hagen i år HER, så da fikk det bli desto flere bilder av den ene... så her kommer noen ,tatt etter at den var i full blomst for ca to uker siden...

Håper dere "tåler" mye rosa..hehe..

Vakker , fyldig og litt pjuskete...

Fluer finnes over alt, også på Peoner....

Håper på mange blomster på den neste sommer..

Til slutt fikk den stå litt i vase, her midt i solsteika...

Her opp mot den blå himmelen...som vi ikke har sett så mye til nå om dagen.....

Og en liten tur foran ripsbusken, må jo ha litt variasjon...  #peoner #hage #rips #blomster #rosa

Blomkålsuppe !

I dag blir det fisk her i huset. Men satt å skulle slette litt bilder fra minnebrikka, og der var det noen bilder av suppa jeg lagde for et par uker siden, så da legger jeg ut noen bilder til inspirasjon og tar med oppskrifta jeg brukte.

De fleste vil vel kanskje bruke fløte eller crème fraiche i..men her i huset er helmelk det lengste vi kan strekke oss..hehe.. ( og det er mannen altså , han er ikke glad i fløte og rømmeprodukter)

1blomkål (kokes litt først, ta til side noen buketter som kan være garnityr)

8dl kyllingkraft (terninger +vann, se på pakka )

2-3 dl melk

2 vårløk

Kokes ca 15 min..jevn det ut med en stavmixer e.l, smak til med salt og pepper

Passelig porsjon for to voksne

Om man ønsker tar man på litt sprøstekt bacon ..men vi brukte bare litt grønt, også et hjembakt rundstykke ved siden av... #blomkålsuppe #tine

Kveldsutsikt fra stuevinduet !

Da ønsker jeg alle som fortsatt er våkne en god natt, og fin morgendag til alle, selv de som har lagt seg.... Også håper jeg sommeren kommer med sol og varme til hele landet...og det litt fort....

Bildet tok jeg i går kveld, men om en halvtime nå ser det slik ut i kveld også... #mjøndalen #yr

Anonyme kommentarer

Nå er det ikke slik at jeg er plaget av stygge anonyme kommentarer, men av og til får jeg en anonym kommentar hvor jeg tror det har blitt glemt å fylle ut navn og epostadresse og at det ikke var meningen det skulle være anonymt.

Jeg har opplevd å gjøre dette selv, stort sett er det ferdig utfylt..men hos enkelte blogger må jeg huske å fylle det inn..om jeg ikke ønsker å være anonym da..

Så om du syns det er merkelig du ikke har fått svar på en kommentar ..ta en titt å se om du har kommentert som anonym..

Litt anonymt...men det er meg altså..hehe....

Husk å fylle ut dette om det ikke er gjort allerede... #blogg #converse

Sååååå hyggelig ....

I dag har jeg møtt en bloggvenn i Drammen, som flere av dere her på bloggen sikkert har fått med dere nå. Det var en helt super dag , og Frodith som var den jeg møtte var enda bedre enn forventningene, og jeg hadde store forventninger ..hehe..

Har jo sett på bilder at Frodith er vakker og har mye utstråling, og nå oppdaget jeg at hun er tøff og typete i tillegg...og like hyggelig , gøyal og herlig som jeg allerede visste...

Regnet kom ikke før dagen var over, men greit med paraply til bilder også....

Sammen klarte vi å få lagt han her i bakken...neida han lå sånn..hehe...

Vi rusla rundt og titta på byen og veggmaleriene bl.a og satte oss ned på kafè tre ganger i løpet av dagen....

Kulene i Drammen er jo et yndet fotomotiv, så der måtte vi jo "forevige"oss. Da Frodith tok toget tilbake til Oslo etter over fem timer var det som om hun akkurat var kommet ...så jeg håper vi treffes igjen ..og det tror jeg... #drammen #ypsilon

Wild food ...piggete...

Dette er siste utfordring i challengen hos Søtmonsen HER.. Jeg har jo bare levert et bidrag tidligere så her er et til fra meg. Bier har jo ikke pigger, men brodd og begge stikker man seg på så jeg regner med det er godtatt..hehe... Og honning er vel på en måte vill mat tenker jeg, godt i alle fall ....

#peoner #bier

#honning

Noen bilder til fra gårsdagens utflukt ..

Syntes jeg måtte vise litt flere bilder av hvor flott det er på Villa Malla hvor vi spiste lunsj i går...det innlegget ser du HER...

Trenger jo ikke dra til syden for å få sydenstemning, men var jo heldig med været i går da..og det er jo ikke noen selvfølge her i Norge... #villamalla #hurum

Lunsj på Villa Malla !

I dag ble det en tur ut ved sjøen for å spise lunsj på Villa Malla , se HER...Vi har vært der en gang før også, for et par år siden, et vakkert sted med deilig sydlandsk mat og stemning.

På lunsjbordet er det mest frukt og grønt og gode pestoer og sauser, så for mannen er det litt "lett" mat, men da var det jo bare å spise desto mere..

Mange vakre oaser rundt på området.....

Fata ble fylt opp hele tiden så det gikk aldri tomt.....

Fin plass å sitte å se utover vannet....

Nam , nam....

Avslutta med en kaffe i solveggen... #villamalla #filtvet

Plukka med en blomst til dere...

Da jeg var å tok de siste bildene til.. Drammen kledd i gult HER, plukka jeg med en blomst til dere som er innom bloggen min , setter pris på det så tusen takk til dere alle sammen...

Ønsker samtidig alle ei riktig god helg , og har du ferie så nyt det !

#drammen #blomster

Drammen kledd i GULT ...

Nå er ikke gult det første jeg tenker på ved Drammen, da er det heller den blå elva eller den grønne åsen. Men på en av våre lørdagsturer til byen begynte jeg å legge merke til det gule jeg så, og siden jeg stort sett har med kamera begynte jeg å ta noen bilder, og etter hvert ble det ganske mange.

Jeg er ikke noen Drammensekspert så tør ikke si så mye om bygningene , men jeg kjenner byen godt nok til å kunne anbefale å ta en tur dit .

Skriver litt under bildene...

Gule blomster foran bybrua.....

Den gamle stasjonsbygningen....

Mange gule bygninger rundt om, alt fra Frimurerlosjen til gynekologklinikken....

Mat kan man få i alle farger ..også gult...

Tror det må være "in" med gult i år....

Kjøretøy og ymse andre gule detaljer lyser opp .....

Gult mot blå himmel er jo vakkert.... #drammen #gult

Utnytta finværet i dag...

Lenge mellom hver gang sola er såpass stabil som i dag, så etter mannen kom fra jobb tok vi en tur opp til Sundhaugen som ligger ved Fiskumvannet , det  er ca 15-20 min fra der vi bor...mannen tok en dukkert mens jeg nøyde meg med å duppe beina i vannet...

Fint sommervær til tross for noen skyer....

Hadde ikke helt badelysta i dag....

Ikke akkurat vin, men husholdningssaft smaker det....

Vakkert når det glitrer i vannet.... #sunnhaugen #fiskumvannet

Bare løper innom ...

Har vært en tur å knipsa noen bilder i Drammen tidligere i dag, men nå er det så flott vær med sol og varme her at jeg ikke kan sitte ved pc`n ...så nå tar jeg meg en tur ut på verandaen og nyter sommeren....

#drammen #sommer

Dagens middag !

I dag ble det laks til middag her , i tilfelle noen trodde vi hadde spist blomster og brennesle som det var bilde av i det forrige innlegget HER.... Vi har som regel fisk minst to ganger i uka, ellers går det mye i kyllingretter til hverdags.... enkle , kalssiske retter uten mye "dilldall" .... smaker bra og er ganske sunt...

Nå skal jeg innom å sjekke litt på bloggen etter et døgns fravær...

#mat #laks

Wild food cahllenge .... Grønn !

Her om dagen startet Søtmonsen opp en Challenge , se HER , jeg blir bare med innimellom, så her er mitt bidrag til tredje dags utfordring, stikkord GRØNN....

Måtte finne noe i grøftekanten og da ble det brennesle, som jo kan brukes til både, te ,suppe og pesto for eksempel..men jeg har ikke forsøkt det enda, stemorsblomsten er jo spiselig sies det, så selv om den ikke er grønn er den med for å pynte opp litt..hehe..

Den andre blå blomsten, leste jeg et sted at var spiselig ( men jeg er litt usikker , så ikke spis den uten å sjekke nærmere ) i allefall kunne den brukes til pynt på mat..men det er en del kryp i den..så den egner seg vel best på bilder...

#brennesle #natur

Kveldshimmel !

Jeg syns det har vært så utrolig mye flott himmel de siste par åra. Med andre ting tenker jeg ofte at alt var så mye bedre før...som været og sommeren for eksempel..

Antageligvis  har det bare variert bestandig, og at det har mer med min opplevelse av det å gjøre....

Bildet under er av himmelen før jeg la meg i går kveld...

#natur #mjøndalen

Må nesten le litt...

I dag kjøpte jeg blomster for å ha ved inngangsdøra for fjerde gang i sommer, og sommeren har jo så vidt begynt..hehe...

Har alltid en som henger på veggen og en på et lite bord , men det blir så som så med vanning ,så da går det jo slik at de visner da...jeg var mye flinkere før om åra, får skjerpe meg !

Skriver litt under bildene.....

To slike kjøpte jeg i dag, ikke så mye utvalg lenger, men jeg elsker blå blomster ....

De første i våres var stemorsblomster....

Så ble det disse.....

Og sist men ikke minst var det disse (som også var blå) som "prydet" inngangspartiet..men jeg rakk aldri å ta bilde av dem før de havna i denne balja her, så nå skal jeg se om jeg kan trylle liv i dem igjen i løpet av sommeren.. #hage #blomster

En blomst...fire bilder !

Som jeg fortalte HER var det bare en knopp på Peonen i hagen i år. Men man kan jo ta bilder fra ulike vinkler så føles det som det er fullt av blomster..hehe..

Disse bildene tok jeg på torsdag og da var den ganske utsprunget, har tatt noen bilde i dag også..og nå er den nok helt åpen...men de bildene får jeg legge ut senere, for mye av det gode er ikke så bra heter det jo....

Litt tidlig på dagen, fortsatt ganske lukket.....

Rett som det regner så kommer det ei skur......

Her er det gule huset i bakgrunn, og jeg har støtta opp blomsten litt....

#peon #rosa #macro #hage #sommer

Dagens kaffe !

Dere tror vel jeg drikker veldig mye kaffe, siden det stadig er bilder av den...men det er mest for at jeg syns det er moro å ta bilder av det meste.

Drikker egentlig lite kaffe i forhold til mange tror jeg. To kopper på formiddagen og det er det, drikker jeg på kvelden sliter jeg enda mer med søvnen en jeg allerede gjør..så om det ikke er noe helt spesielt lar jeg det være.

Men i dag er det lørdag og fast (90%) kafèdag for meg og mannen..og det må jo dokumenteres med noen bilder....

Mannen er så sunn ellers i uka, så han må alltid ha kake på lørdager......

Mange gode å velge i på Condelica.....

Jeg hopper over frokost så jeg må ha noe mat....

Kjøpte med iskake til i kveld, så da blir det litt søtt på meg også.... #condelica #hennigolsen

Ganske fin fredag !

Det gjelds jo å kose seg med det som er bra, som det står på krakken på bildet under her ....Carpe diem...(eller grip dagen ) . Etter et par dager som jeg ikke har vært i "toppform" følte jeg meg ok på morgenen i dag, så før jeg skulle følge mamma til frisøren på sykehjemmet tok jeg meg en kaffe og et rundstykke på Step in i Hokksund siden jeg hadde et ærend der oppe.

Også var det hyggelig at mamma hadde en fin dag også, så frisørtimen gikk veldig greit, og hun ble fin og fornøyd ...

Da jeg kom hjem måtte jeg ha litt å spise, og siden mannen spiste resten av middagen fra i går ,lagde jeg meg en talerken spagetti med ketchup..trenger jo ikke være så avansert ..mer en godt nok for meg...

Nyfrisert og fin mamma jeg har ......

Godt voksen "dame" gift ,to voksne gutter. Har jobbet i barnehage men fikk i 2010 diagnosen ME (men har et sterkt ønske om å jobbe med barn igjen.) Har også jobbet en del som reklame og motemodell fra jeg var 33 år,men det har blitt lite de siste årene bla.pga. sykdommen. Nå har jeg lyst til å prøve å blogge for å føle at jeg er litt "med på livet ",ikke om sykdommen men litt om mote og andre småting som faller meg inn (er ingen mote ekspert altså) dette blir mer en personlig vinkling.....tenker jeg.