Skeptisk til det meste ..men ikke redd for å bli “overvåka” !

Hører ofte folk som sier di ikke vil være/dele noe på FB osv… for di vill ikke at folk skal vite så mye om dem ( og det er selvfølgelig helt greit ).. Og mange liker ikke at det er overvåkingskameraer i gater eller utenfor butikker..

At andre land overvåker Norge og slikt liker jeg ikke ..men om “staten” her har oversikt over hvor jeg beveger meg utenfor “husets fire vegger” gjør meg ingen ting…det verste di kunne tatt meg i var at jeg “klødde meg i rompa”..hehe.. 

(Dette er ut i fra hvordan vi har det i Norge nå )

Men sånn ellers er jeg av typen som ikke tror noe før jeg ser det ..og må ha full kontroll over ting selv .. 

At andre tenker annerledes på det skjønner jeg godt.. for det her er bare hvordan jeg føler det !

Litt mer tekst under selfien..som er med for å gjøre innlegget mer personlig !

Og om jeg forteller på bloggen/FB at vi har vært på en tur, har tatt en kaffe , hva vi hadde til middag osv…tenker jeg at det er “selvfølgeligheter” som alle vet uansett… og møter du meg i butikken vet du jo hvordan jeg ser ut da også..

Bare litt tanker det her.. ikke noe jeg går å tenker på til vanlig ! #debatt #samfunn 

 

 

 

 

32 kommentarer
    1. Jeg bryr meg heller ikke så mye om noen følger med på akkurat MEG, jeg gjør ikke så mye hemmelig. Det er mer prinsippet som skremmer meg litt, med at man har mulighet til å overvåke folk. Det er noe ekkelt med det. Fordi man kjenner til det fra land man ikke liker så godt.. Jeg var livredd Facebook, men er fornøyd med å være Frodith der inne og ikke mitt ekte navn 🙂 klem<3

    2. Det man legger ut selv må man jo stå for 🙂 Det som skremmer meg er de enorme muligheter til å manipulere. Det “gror” jo op store internasjonale selskaper som dundrer ut såkalt fakta om både det ene og det andre. Dette deles ukritisk og blir tatt for god fisk. Dette øker bare i omfang og er umulig å stå mot 🙂

    3. frodith: Ja det her er jo ut i fra slik vi har det i Norge nå, med andre styresmakter kan det hende jeg ville tenkt annerledes ! Ja man kan være på sosiale medier på “sin måte”..eller ikke være der om man syns det passer best..veldig greit 🙂 Klem <3

    4. dedicat: Det har helt klart negative sider også..men ikke noe som gjør noe for meg personlig ..akkurat nå ! Merker at det blir lagt merke til hva en “googler” på ja…

    5. Ja der er jeg også…Bryr meg ikke noe om noen følger med på meg..for de må ha det forferdelig kjedelig!! hihihi…men joda…det er nok noen som har mer spennende og hemlighetsfult liv…DE vil nok ha livet sitt lukket og låst..DA må man nok veie sine skriverier…og følge med…for lett å bli overvåket nå tror jeg…eller ihvertfall sporet opp…

    6. Toini: Så bra :).. det jeg ikke vil fortelle, forteller jeg ikke veldig greit i grunnen.. For mange kan det føles helt annerledes.. av ulike grunner ! Å ja man skjønner at noen snapper opp hvilke interesser man har i sosiale medier bl.a.. men for meg personlig er det helt greit :))

    7. Jeg er en veldig åpen person på blogg, på fb og i det virkelige liv.
      At folk vet at jeg går mye på tur med hundene, er politiker, har en Gubbe og sterke meninger er helt greit.
      Vil myndighetene følge med på meg er det greit. Gjør svært lite som ikke tåler dagens lys

    8. Fint skrive! Sosiale medier, eller ikke! Det får være opp til hver av oss kanskje… jeg er ikke så ivrig på Facebook… og ikke har jeg tenkt å bli det heller….. er nok litt lukka sånn! Klemmer <3

    9. Margrethe: Takk 🙂 Jeg deler blogginnlegg på FB ..ellers ikke så aktiv der ! Jeg er åpen om noen ting..andre ting holder jeg “tett til brystet”… Klem <3

    10. Brit: Jeg er åpen om noe..og lukka om andre ting ! Ja sånt må man da kunne “by på” syns jeg..men opp til hver og en hva man velger ! Ja her i Norge tror jeg di fleste ikke behøver å være så redd for å bli sett.. Takker for fin kommentar 🙂

    11. Man overvåker hverandre ikke minst via sosiale kanaler. Så man bør tenke seg om hva man skriver. Noen må på død og liv fortelle alt. Jeg er utkanskje litt der jeg også at jeg sjekker andre via FB og google. Og via de kanalene der har jeg funnet ut hvor enkelte er men mest tidligere kolleger og folk fra skolen. Men alt med måte og det er jo begrensa hva man kan finne ut via pc-en. Ha en fin dag.

    12. Koselig å dele litt, jeg liker å by på meg selv. Legge ut bilder og skrive på facebook. Noen deler ingenting, synes det er litt trist. For alle har vel litt å dele tenker jeg. Et bilde eller to. Vi bloggere er flinke. Du deler masse koselig. Setter pris på det.

    13. Om jeg så deg på gata så ville jeg snakket til deg. Nei, jeg tenker heller ikke på det der så mye. Vi er vel filmet og overvåket snart overalt hvor vi går egentlig. Tror ikke jeg er så spennende at det er noe de vil følge med på heller! Ha en vakker dag. Klem 🙂

    14. solliv: Fint å dele litt, også holder man tett til brystet det man ikke vil dele 🙂 Koselig om folk legger ut litt når man uansett skjønner at di er på FB o.l ..men kanskje ikke alle klarer å legge ut bilder å slikt heller… Fin kveld til deg <3

    15. Helge: Ja mye deles i sosiale medier.. Jeg synes det er hyggelig å dele litt men holder det meste privat ! Mye en kan finne ut av..men heldigvis ikke alt da ! Ønsker deg en fin kveld :))

    16. Therese Bråthen: Takk for det ! Jeg liker å dele bilder og forteller litt, men på langt nær alt ! Koselig med små oppdateringer fra folk syns jeg 🙂 Klem <3

    17. Jeg synes det er greit til en viss grad. Den informasjonen som er på Facebook har vi stort sett delt selv.
      For noen få år siden, så oppdaget vi at et familiemedlem fremdeles var under overvåkning via fasttelefon, fordi et dødt familiemedlem var kommunist. Kommunisten hadde vært død i 24 år, og avlyttingen foregikk fremdeles. Synes det er skremmende at noe sånt kunne skje langt inne på 2000-tallet. Er sterkt i mot at noen skal kunne avlyttes pga. politisk standpunkt også, særlig når det ikke er til noen fare for resten av samfunnet.

    18. Ganske aktuelt tema det der. Jeg er både for og imot, ja til fremskritt, nei til uønsket overvåkning men ja til nødvendig 🙂 Ha en nydelig dag kjære du. Ps: you look smashing <3

    19. Jeg deler det meste , ivertfall nå rundt min Sykdom .
      Folk er super gode på å spre rykter , derfor velger jeg selv å fortelle selv hvordan jeg har det…
      Synes forøvrig du er veldig forsiktig, kanskje fordi du er en harmløs og veldig snill person. Tror ikke du kunne lagt deg ut mot noen , noe jeg selv til stadighet gjør vissnok , i forskjellige grupper etc…
      Men jeg sier meningen min , vi må respektere hverandre og slutte å ha så mye fordommer og å være så hårsåre ….
      Overvåk meg gjerne , mitt minste problem 🙄

    20. Det positive med overvåkingen er om det skulle skje noe kriminelt, og det da vil være lettere å finne synderen. Og ellers så synes jeg det er greit med frivillig overvåkning som her på blogg og på Facebook og sånt. At butikker og banker har overvåkning skjønner jeg veldig godt, men synes nok at overvåkningen sånn ellers begynner å bli litt for intens. Tror nok det er verre i andre land ja. Vi har tross alt datatilsynet til å passe på oss 🙂

    21. Eva: Det tenker jeg også, føles litt tryggere på den måten ! Ja legger man ut noe på sosiale medier må man liksom regne med at noen får det med seg :)) I sitt eget hjem må man kunne føles seg trygg på at en ikke blir “sett” om en ikke velger det selv.. Klem <3

    22. Lisbeth Marie Lone: Syns det er fint jeg, folk kan dele det di føler seg komfortabel med er mitt syn på det 🙂 Jeg er nok litt forsiktig og liker ikke konflikter..men føler jeg meg urettferdig behandla kan jeg si i fra “så det holder”..hehe.. Ja ulikheter i måter å være på gir jo personlighet til hver og en det 🙂 Klem og gode ønsker til deg i ei tøff tid <3

    23. ladyaugust: Ja hjemme bør en kunne få være helt privat…men føles trygt med litt overvåking i gatene.. For mye og for lite.. Tuuuusen takk 🙂 Klem <3

    24. pebble: Det er en grense ja ..i sitt eget hjem må en kunne føles seg trygg..så det med den avlyttinga er jo ikke greit ..da blir det “forfølgelse” på en måte ! Broren til mormor var kommunist , aktiv i politikken..(død nå da )..han var verdens triveligste fyr ! I gatene føler jeg at det er trygt med noen kameraer rundt omkring 🙂 Fin kveld videre til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg