Bjørkelund !

Jeg har et fint barndomsminne fra jeg var på tur med mamma og noen andre barn og voksne i Bjørkelund, som lå et lite stykke fra barndomshjemmet mitt på Bråta i Mjøndalen..

I det minnet er det masse hvitveis og slanke hvite bjørker langs bekken som renner der inne..

Akkurat sånn var det ikke nå, da jeg tok turen dit på søndag. Fortsatt var det fint der, men som med meg har nok tidens tann påvirka litt..hehe…

Det hendte vi som barn tok turen opp dit, eller gikk forbi på ski om vinteren..

Men på veien passerte jeg også det vi kalte Furulund (noen sa småskauen også)og der var vi rett som det var å bygde hytter, både vi som bodde på Bråta/Kjøya og de som bodde i Korvaldveien/Rypejordet på andre siden av bekken..

Dette er ikke et fakta-innlegg så om gårdsnavn e.l ikke stemmer så beklager jeg det..

Skriver kort under bildene.. (og selvsagt har jeg mange flere bilder , men di får eventuelt komme i et senere innlegg )

Og vil du se hvor møkkete skoa mine ble på turen kan du se HER..

Bekken var jo som jeg husker den, bare ikke så mye blomster ..men det var nok en dag lenger ut på sommeren jeg har det minnet fra også..

Parkerte i svingen ved Kjøya og gikk mot Bråta og masta der det også var stas å leke ..zoomet inn på barndomshjemmet som er det grå huset i bakgrunnen på bildet…

Ser mot bygda og Arneberg gård…der hvor mamma og pappa sa at de to kattene vi hadde sikkert hadde dratt da di ble borte..men føler meg ikke sikker på det nå da..var vel heller tatt av reven eller noe slikt , eller gått med i treskinga på jordet..uff..

Her er to furuer som er igjen i Furulund ..før var det tett i tett med trær der..

Her går jeg mot Bjørkelund, gårdene der oppe er på Horne som vi gikk forbi på vei til Ålatjern. Husker alltid det var noen kaniner i bur ved ett av husa der, og pappa kjente han som bodde der så vi stoppa ofte for en prat..

Jeg klatra over gjerdet for å komme inn i Bjørkelund, noe som viste seg å være unødvendig..

 

Noen som kan mye om trær og vet hva disse heter….eller er det di Bjørkene jeg husker som har blitt slik når di har blitt gamle…?

Fotografen (ego), med noen sprell og en “pust i bakken”.. Hvitveisen jeg huska så jeg ikke noe til, men noen av disse “Stjerneblomstene”som jeg også husker fra barndommen..

 

Her kunne jeg jo bare gått inn..hehe..

Ser mot en av gårdene som ligger på andre siden av bekken for der jeg bodde..tror det er en Korvald-gård (er vel en øvre og en nedre ..)

Noen detaljer fra turen..

På vei hjem igjen..det hvite huset bak der er i nærheten av der bilen står..

Det er ei dump ned mot bekken med veldig mange tuer..di tror jeg må få et eget innlegg..

Landlivet er fint det….

Og her ser vi mot barndomshjemmet mitt igjen…bak det hvite og gule huset… #Mjøndalen #barndom 

 

 

 

 

 

26 kommentarer

Siste innlegg