Blogging mot mobbing ! Er all erting og utestengelse mobbing …?

Nå er det ei viktig utfordring på bloggen , og den er det Ei_heks som har satt i gang… HER kan du se innlegget med utfordringa…

Som vanlig vinkler jeg ting slik at det handler om meg…og det er mine tanker og opplevelser, andre kan ha det helt annerledes.

Jeg tar først og fremst sterk avstand fra all mobbing, det er mange mennesker, både barn, ungdom og voksne som får livet ødelagt og i værste fall velger å avslutte det pga mobbing..

 Men når jeg tenker tilbake på min oppvekst husker jeg at jeg ble erta en del for at jeg hadde så lange tynne bein.. Nå syns jeg det bare er “stas”… men det var ikke moro den gangen..og jeg grua meg for å reise meg opp å gå bortover i skolegården for da kom det ofte kommentarer om det..

Jeg husker også den perioden på ungdomsskolen da noen begynte å ha fest, og bestevenninna mi ( og det er hun fortsatt) ba mange av de andre jentene i klassen men ikke meg..husker den kvelden at jeg ble med mamma og pappa bort til naboen vår, og jeg tenkte mye på at de andre var på fest..og var selvsagt lei meg..

Men jeg tenker ikke på det som mobbing.. men det har nok å gjøre med at jeg hadde det bra i livet ellers..jeg var ikke ALLTID utestengt, og jeg var IKKE en fast hakkekylling..

 For det jeg tenker er at om man av og til får en kommentar man ikke liker, eller ved en anledning eller to ikke blir bedt med på noe man har lyst til er man da automatisk mobba og utestengt.. ?

Om noen føler seg mobba skal det uansett bli tatt på alvor … 

 #mobbing  #ego

 

 

 

24 kommentarer
    1. Mobbing er bare trist, det ødelegger et menneske for alltid….Alle må ta et tak …..men det er vanskelig når noen mennesker ikke snur speilet og ser seg selv. Det er fremdeles masse mobbing på arbeidsplasser….

    2. Mobbing er kjipe saker og unædvendig. Har hært at noen starter en blogg med hensikt og mobbe andre, men de tenker ikke langt. For alt man skriver her kan spores opp så det må man tenke på. Det er sikkert mye skjult mobbing og via digitale kanaler, og sikkert endel på arbeisplasser.

    3. Interessant tema du tar opp her. Selvsagt er mobbing noe som må slås nede på og bekjempes. Men av og til undrer jeg meg på om vi ikke blander sammen mobbing og erting, eller er det virkelig to sider av samme sak?
      Jeg tror ikke det, for fra min skoletid kan jeg huske klart at enkelte (et fåtall), fikk mer negativ oppmerksomhet, både verbalt og fysisk enn alle oss andre. De fleste av oss andre kunne nok bli ertet og hengt ut av og til, men i mitt hode var vi ikke utsatt for mobbing.
      Et vanskelig tema dette her. I tillegg har vi jo i dag fått de sosiale media som et nytt redskap for mobberne.

    4. funderier: Tror det er litt blanding ute å går ja.. men uansett om noen føler seg mobba må det tas alvorlig..
      Litt sånn “jevnbyrdig” erting blir noe annet syns jeg..men det beste er jo å alltid være hyggelig med andre.. :)) Sosiale medier er ikke bare positivt nei…

    5. Helge: Ja det er ille ..og noen får jo aldri være i fred… Noen mobber nok helt bevist..men mange tenker seg bare ikke om… så det er viktig å tenke litt før en slenger ut kommentarer.. Det foregår nok nesten over alt… dessverre !

    6. solliv: Ja mange får ødelagt livet av det… leit <3 Vanskelig å komme til livs .. men hver og en får prøve å være hyggelig mot andre.. blir nok aldri helt kvitt det... dessverre..

    7. Ja, mobbing er vondt. Jeg har nok aldri blitt DET. Men følte meg heller ikke spesielt MED eller likt…som ungdom.. BLe ertet litt, men mest av en som ble ertet litt selv, en gutt.. Jeg skal også være med på denne , må bare finne tid 🙂 Moro å se bildet av deg som ungdom 🙂 Klemmer til deg <3

    8. Flott bidrag, og jeg mener litt erting er ikke mobbing..for da ble jeg også mobbet..ble jo kaldt “tyttebæra” pga små pupper, men jeg tok det ikke så ille, og sola meg toppløs for det..og det var jo ikke hele tiden…jeg mener mobbing er litt mer alvorlig..hvor en blir plaget over lang tid, og at den det gjelder tar det ille opp..men det er vanskelig å skille..Litt erting har vel alle vært innom..på en eller annen måte..Skulle vært unødvendig det også..men sånn er barn og unge..og noen voksne…hihi

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Vanskelig å skille ja.. men litt erting tror jeg alle har opplevd.. og pupper var nok mye i “fokus” på den fronten..
      Og ja folk tar det forskjellig så det beste er å bare være hyggelig mot hverandre.. men slik blir det vel aldri… Klem til deg <3

    10. frodith: Ja fryktelig der en får gjennomgå hele tiden.. Men som du også nevner har vel de fleste blitt erta for noe.. Skal lese ditt innlegg også.. men det gjør jeg stort sett med alle innlegga dine :)) Takk for det, må jo ha med bilde fra den tida :))Klem <3

    11. Mobbing har jeg ingenting til overs for, det ødelegger så altfor mye. Jeg har også fått noen kommentarer etter meg, og blitt frosset ut til tider, men jeg har heldigvis aldri blitt skikkelig mobbet.
      Og som jeg skrev på bloggen til Frodith også, det som jeg synes er så rart er at voksne er like ille de. Burde man ikke vite bedre når man når voksen alder?

    12. Flott vinkling!
      Det er viktig å skille mellom erting og mobbing, men jeg kan forstå at det kan være vanskelig. Grensen kan nok være utflytende i blant. Men det å kalle litt erting for mobbing er et hån mot dem som oppledver mobbing på alvor.
      Jeg har heller ikke sans for dem som hyler opp om mobbing så fort de får tilbakemeldinger de ikke liker. Det er ofte de samme som provoserer uhemmet. De synes ofte å mene at reglene for respekt ikke gjelder for dem. Bare for alle andre.

    13. eiheks: Takker :)) Ja erting er jo heller ikke hyggelig men noe nesten alle opplever… mobbing er bare helt grusomt..
      Noen bruker ordet mobbing litt “lett”.. men samtidig er det vanskelig å vite hva som føles som mobbing for den enkelte… så man må bare ta andres følelser på alvor :))

    14. Tattavkvinnene: Ja mange får ødelagte liv pga det.. trist er det ..De fleste har nok opplevd vonde ting og utestengelse..men blir det mye er det jo mobbing.
      Tror det er mye blant voksne også ja…utrolig nok !

    15. Lærerne var veldig sånn på dette, hva er erting og hva er mobbing. At det er en selv som kjenner om det er det eller ikke. Alle forstår man ting annerledes, slik at de som kanskje ikke mener det som mobbing, så blir det tolket som det allikevel hos den som mottar.

    16. Søtmonsen ): Ja det kommer an på mange ting, og som du sier føles det som mobbing så er det jo vont for den det gjelder uansett hva det var ment som.. Så man burde jo etterstrebe å være hyggelig og inkluderende mot alle… Sov godt <3

    17. Mobbing er ikke bra. Men jeg synes alle som har fått en slengbemerkning etter seg en eller annen gang, nå står frem og snufser om det og maser om modding. Jeg ble ertet på skolen, men tok igjen. Nesten alle ble kalt ett eller annet teit den gangen.
      Men å stå frem i media av den grunn var det ingen som gjorde. En må tåle litt. Mitt inntrykk er at mange unger i dag blir pakket inn i bomull.

    18. Viktig det du skriver om her. Vi skal ikke kalle det “Mobbing” om det skjer en utestengelse en sjelden gang. (Det kommer jo litt an på hvor “Grov” den er!). Da jeg gikk på ungdomskolen, hadde klassestyreren sagt til ei annen jente i klassen : “Det er du og Kari som er hakkekyllingene i denne klassen!” Men – han gjorde jo aldri noe for å hjelpe oss, sjøl om han så det. Han var jo en lærer som folk ikke turte å kny til hvis han ble sint, så det var rart at han ikke tok mer tak i det. Jeg ble ikke veldig grovt mobbet, og den mobbinga som var styrket meg på mange vis. Likevel mener jeg at de voksne skal gripe inn når de ser at noen stadig blir hakkekylling.

    19. Er godt at så mange voksne også skriver om mobbing. Men jeg er enig med deg, det er forskjell på en og annen gang og det som til stadighet gjentar seg…..
      Jeg ble mye utestengt fra miljøet på barneskolen men på ungdomsskolen hadde jeg det som plommen i egget”
      Og det er jo ofte barn, ungdomstid man opplever mest det som kalles mobbing, selv om det kan forekomme på mange arbeidsplasser også….
      Hvordan en har det hjemme og hvor grov mobbingen er har nok svært mye å si for hvordan man takler opplevelser , utfordringer senere i livet.
      Bare noen nattetanker…..

    20. maiken: Ja det er noen forskjeller… Det er fryktelig med skikkelig mobbing…Så bra det ble bedre for deg på ungdomsskolen <3
      Ja man tar ting på ulike måter... derfor er det best å være hyggelig mot alle... men man kan jo ikke være "bestevenn" med alle... Klem <3

    21. karidansen: Nei litt opplever vel de fleste.. skikkelig mobbing er grusomt.. Utrolig at så mange lærere overser mobbing og ikke gjør noe med det..men mange tar det heldigvis på alvor også :))
      Ja mange får nok en ekstra styrke av å bli mobba… men noen blir dessverre helt ødelagt av det også…. <3<3

    22. Sonja: Ja noen kaller det nok mobbing litt raskt.. men det beste er jo om alle kan være litt “greie” med hverandre :)) Ja litt sånn jevnbyrdig krangling hører liksom livet til.. men noen tilfeller mobbing er jo grusomme… Ønsker deg en fin kveld <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg