Barndommens veier var blitt enda mer humpete..

Barndomshjemmet mitt ligger ca 2 km fra sentrum av Mjøndalen der hvor leiligheten vår er. Stedet jeg vokste opp heter Bråta ! Overskrifta var helt bokstavelig ment for jeg hadde en superfin og harmonisk barndom .. det var bare veien som var humpete   (.. jeg har hatt tidligere innlegg herfra også ..bl.a HER )

 I slutten av forrige uke kjørte jeg opp til ungdomsskolen og gikk derfra for at turen ikke skulle bli for slitsom for meg.. men en halvtime i rolig tempo med kameraet ble en fin tur..

Det var og er fortsatt to veier å komme forbi barndomshjemmet mitt på.. enten den gamle “humpeveien” eller den som var asfaltert og gikk forbi Kjøya og nedover.

Nå kan du bli med på ei lita runde her om du har lyst ! Legger ut noen flere detaljbilder i et senere innlegg tenker jeg .

Skriver litt under bildene..

Husker vi måtte svinge unna de verste humpene da vi sykla til og fra skolen her.. og nå var det jammen blitt enda verre humper..

I denne bakken (Norlibakken..:)  ramla jeg på sykkel og slo høl i haka da jeg var ca 7 år..måtte sy fire sting..

Postkassestativet som jeg var innom hver dag omtrent, tror vi hadde på nederste rekke nr to fra høyre.. men postkassa er bytta ut for vi hadde grønn…

Her har jeg passert huset vi bodde i , det grå i bakkant der…

Så kommer vi til denne svingen og der bodde Johannes eller “onkel Johs ” som var en veldig koselig mann som alltid kjøpte lodd av oss barna og vi fikk epler av ham som vokste på store trær i hagen hans.. Og i Havna, det grønne gresset på venstre side sto det en fin hest som her Svarten som fikk epler og brødskalker av oss..

Det var stas å møtes ved masta for å leke..

Rundt svingen kommer vi nedover mot Kjøya der det er flere hus og et par bondegårder ..

Så snur jeg meg å ser tilbake mot huset der “onkel Johs ” en gang bodde..og et lite stykke bakenfor der var /er huset jeg bodde i..

Nå er det sauer de har på gården jeg passerer, da jeg var barn var det kuer og griser der..

Ikke mye ull igjen her…

Her kunne vi også gå eller sykle forbi gårdene…. men litt skumle noen av de som bodde der syns vi barna.. 

På andre siden av jordet var der jeg starta på runda …

Her er jeg et stykke nede på Kjøya..der veien deler seg..men møtes lenger nede..

Her er jeg tilbake ved skolen der bilen står..

#Mjøndalen #bråta #kjøya #barndom #sauer

 

30 kommentarer
    1. Takk for turen. Så fint og landlig du bodde, og tenker det er mange gode minner derfra. Den der humpeveien burde de absolutt gjøre noe med. Men de fyller nok på grus fra tid til annen og så blir det nye groper og humper andre steder. Fine bilder var det i hvert fall 🙂

    2. Koselig tur 🙂 Fint å gå sånn å mimre litt tenker jeg 🙂 Jeg har jo også sånne små fine steder der jeg vokste opp 🙂 Og masse minner i hver sving 🙂 Ha en fin kveld Anne 🙂 KLemmer <3

    3. margarites: Bare hyggelig :)) Supert sted å vokse opp.. er landelig ja..men bare ei drøy mil til Drammen ..så ganske sentralt også :)) ja det har nok blitt fylt opp noen ganger i åras løp.. Takker :))

    4. Gøy å gå på gamle veier å titte..jeg må få gjort det jeg også…var jo på Semsvannet her om dagen..og holdt på å kjøre innom barndomshjemmet..men vil ha litt tid,..og gå rundt der…så må bli en annen gang…Flotte og koselig bilder….gøy å ha å se forskjeller fra man var barn…

    5. Landlig og flott, mange minner her kan det se ut som. Og gode minner 🙂 moro å se og fint innlegg om jordbærstedet ditt….❤️

    6. Stas å vandre på gamle tomter da! Et rolig og godt sted å vokse opp, ser det ut som! Koselige bilder – og barndomsminner…. kan ikke bli bedre! 🙂

    7. Fine bilder og mimring fra hjemlige trakter for din del. Det var landlig på det stede hvor jeg vokste opp også men i dag er det blitt mere og mere utbygd. Vokste opp ca 1 km fra Liertoppen men sjelden jeg er der oppe den dag i dag. Ha en fin dag.

    8. Så koselig med en mimrerunde. Takk for at jeg fikk bli med.
      Det første bildet ser jo nesten ut som veien hjem til meg.
      Jeg får ta meg sammen og få fylt i litt grus igjen. :o)

    9. Takk for en runde i barndomslandet. Ser ut til at du bodde landlig og fint….Mange gode minner om en trygg barndom her. Sikkert litt vemodig også, med tanke på at ingen av foreldrene dine lever lenger! 🙂

    10. karidansen: Ja trivdes der..og vi har jo ikke langt å dra til nærmeste by så landet og sentralt på en gang :)) Ja det er vemodig..men glad jeg hadde en super barndom <3

    11. fruensvilje: Takk så hyggelig du ble med på tur :)) Ja med bil er det nesten håpløst med slike dumper.. men på beina får man svinge utenom det verste..

    12. Helge: Takk så hyggelig du likte det :)) Jeg er ikke veldig kjent i Lier..men har jo vært på Liertoppen noen ganger :)) Ha en fin kveld :))

    13. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg bor jo ikke så langt unna.. så enkelt å ta ei runde der.. 🙂 ja man kan ikke stress innom.. Du får lage et innlegg om du tar en tur til barndomshjemmet ditt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg