Kaffe og ME !

Nå tror jeg ikke kaffe har noen spesiell påvirkning av ME , bortsett fra at om jeg drikker det på kvelden får jeg ikke sove og da påvirker jo det neste dag..

Men i går måtte jeg ned til Drammen for å høre i fotobutikken ang noe jeg plundra med på kameraet mitt. 

Og det jeg har lært etter jeg ble syk er at det er viktig å ikke stresse og skynde seg til alt mulig ..så da ble det en kaffe før jeg gikk bort i butikken.

Kjøpte meg et blad og tilfeldigvis sto det om ME  (som jeg fikk diagnosen på i 2010, hadde nok hatt det noen år før det også)..og det meste jeg leste her stemmer med mine opplevelser.. 

Nå har jeg tidligere lest masse om det, og prøvd ulik behandling ( Går fortsatt jevnlig til fysioterapi )…men som det også står i bladet her så er det ingen behandling for det , man må bare lytte til kroppen sin og kjenne hva som gir og tar energi..

Hadde vondt i hodet så måtte ha litt søtt også..ble litt for mett..hehe.. Denne utgaven av Allers er i salg nå !

At man har forsonet seg og klarer å leve med det betyr ikke at man ikke ønsker og tror at man en dag blir helt frisk, men bruker man for mye energi på sorgen over å ikke være som før har man ikke noe liv i det heletatt..

Noen utdrag som jeg kjent meg godt igjen i… #ME #allers #torgetvest #drammen #blogg

42 kommentarer
    1. Hei du 🙂 Du har sikkert lest alt om ME, men har du lest at tilskudd av aminosyrer kan hjelpe 🙂 forskning fra Haukeland universitetssykehus.

    2. lulltove: Takk for tips ! Jeg har lest om det også.. men funnet ut at om jeg skal prøve alt man får tips om blir man sliten(og skuffa) av det også..En dag av gangen i rolig tempo gjør at jeg føler jeg blir bedre :)) God helg til fine deg <3

    3. Ja det er mange som har ME nå..så er blitt mer opplyst..men fortsatt mange fordommer..akkurat som med fibromyalgi..De går jo litt over i hverandre…Jeg har som “jobb” å prøve å ikke stresse, og roe ned hverdagen..da har jeg ganske gode dager..men jeg har fibro da..men tåler ikke stress jeg heller..OG det sliter og man blir maktesløs og tiltaksløs av å gå med smerter 24/7…Det gjelder å finne en balansegang man selv kan leve med…lykke til, og håper du fikk ordnet det med kameraet..:-)

    4. Jeg fikk tips om denne artikkelen på PM Facebook. Så skal selv kjøpe det bladet ja. Tror jeg kan ha utbytte av å lese litt litteratur om temaet nå ja.
      Er veldig spent på behandlingen jeg skal få. Skeptisk også. Og gruer meg faktisk litt. Det blir som om jeg skal prestere noe. Og det er en skremmende tanke. Men tenker som så at jeg må nok gjennom litt forskjellig, før jeg kan få nok grunnlag til f.eks. en uføretittel. Aller helst vil jeg bli god igjen. Men føler at det nok kan være en lang og smal vei dit.
      Kaffe ja, det ødelegger nok nattesøvnen. Jeg drikker gjerne cola zero jeg, om kvelden. Men har funnet ut at det ikke har så veldig påvirkning egentlig. For søvnen er like dårlig om jeg ikke har drukket det noen kvelder. Vi reagerer nok forskjellig på koffeinen.
      Det så godt ut med noe å spise og en liten kosestund. Selv har jeg vært og spist plukkfisk i dag. Da jeg hadde noen ærender i byen, og valgte samme prosessen som deg, å slappe av litt 🙂
      Håper du fikk hjelp til det du trengte i fotobutikken <3
      Fortsatt fin fredag <3 Klem <3

    5. Selv om det er kjipt å ikke kunne gjøre alt man vil, er det veldig bra at du har lært det å lytte til kroppen. Og stress er jo absolutt IKKE bra – uansett =) Så forresten utruuuuulig godt ut, det der..hehe =P Ha en flottersfin fredag videre <3

    6. Helene: Man finner ut hva man klarer og koser seg med det..men man ønsker jo å være helt frisk… Ble litt mye , men godt var det :)) Takk og det samme til deg <3<3

    7. Eva: Ja man prøver å finne ut hva en kan gjøre for å bli bedre…men ofte blir man ikke bedre før man bare tar en dag ..eller time av gangen :)) Jeg sover sjelden bra..men mye kaffe på kvelden kan gjøre at jeg ikke sovner i det hele tatt..og det går ut over formen ..
      Håper du finner ut av dine plager og slipper å tenke på at du må i jobb før du eventuelt er frisk nok til det..:)) Ja noen små pauser utenfor huset trenger man :)) Ja var bare noe med fokuset på den ene linsa mi… Fredagsklem <3

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja slike ting er det ikke alle som har forståelse for.. og hadde man ikke hatt det selv hadde man kanskje vært skeptisk.. men når man er oppi det VET man hvordan det går utover livskvaliteten.. :))Ja man må selv finne ut hva en trenger av hvile og aktivitet.. og det kan være forskjellig fra person til person :)) Var bare noe med ei linse som jeg ikke fikk “knipsa”med enkelte ganger.. men var bare at jeg var for nær motivet… tenkte det selv også..men greit å sjekke før garanter o.l går ut .. :))

    9. Hei, tråkige greier, men jeg har ikke fulgt deg så lenge. Men skjønner at det er noen fine dager innimellom..Men må ta med ro, vet du hvorfor du fikk sykdommen? Skal kjøpe meg allers jeg også å lese meg opp litt. Det er jo fine oppskrifter der også…Fin kveld og stor klem herfra 🙂

    10. Det virker som du har funnet din måte å leve med dette på, som funker for deg 🙂 Det er det beste egentlig 🙂 Man kan kose seg like mye på bryggekanten som å gå Beseggen for å si det sånn 🙂 Ha en nydelig kveld min venn <3

    11. Det er mange plager andre har som ikke veit så mye om f.eks ME og migrene. Det siste har jeg litt men ikke mye greie på. Grunnen er at 2 i min fam var mye plaget av det før. Ei tante av meg måtte helt slutte og jobbe pga av migrene, så det er mange plager man ikke kan se. Bør vel lese litt mere om ME etter det du skriver her.

    12. Takk for at du skriver litt om det! Det er viktig å vite litt om denne sykdommen, den er spesiell og vanskelig “å se”! Mange gode klemmer til deg! 🙂

    13. Helge: Ja folk har ulike plager som de sliter med ….og man lærer jo som regel mest om det en selv eller sine nærmeste er plaget av… Kjenner mange som sliter med migrene… Fint om folk skjønner litt mer av det med ME.. men vanskelig å skjønne helt hvordan andre har det uansett hvor mye man leser.. Ønsker deg god helg videre :))

    14. frodith: Takk, ja det funker selv om jeg gjerne skulle vært som før.. men det hjelper de ikke å tenke så mye på.. Jeg koser meg med det jeg klarer jeg.. og det er mye som er hyggelig nå også :)) Klem til søte , fine deg <3

    15. solliv: Selv om jeg ikke klarer så mye som før og har mange plager .. har jeg heldigvis evnen til å kose meg med “småting” :)) Man vet jo aldri helt hvorfor.. men jeg pressa meg “umenneskelig” i mange år med store utfordringer privat..og etter en skulderoperasjon sa det helt stopp… Skulle nok lytta til kroppen og formen lenge før.. Mye fint i bladet ja :)) Klem <3

    16. Hei igjen, kjøpte meg Allers og leste litt. Sterkt å lese. En kamerat av meg hadde sykdommen i 10 år, men er ganske bra nå. Han heter Morten Holm Pettersen, han skriver flotte sanger om naturen.. Du får google og sangene er bare så vakre. Lærte seg musikk mens han var syk. Han bor her på Kråkerøy. Nyter naturen hver dag her på øya… Mye flott i bladet ellers også. Flotte oppskrifer og det skjørtet var fint, får lyst til å strikke det 🙂 ha en fin dag….

    17. Ikke lett med en sånn sykdom, men det er nok viktig å ta vare på seg selv. Synes du takler det fint. Glad du er på blogg og forteller oss om livets opp og nedturer, med smil og god kaffe!!!!!

    18. solliv: Så bra..)) Ja man blir som regel bedre når man lærer hvordan man skal fordele energien..å prioritere riktig :)) Skal sjekke sangene hans.. Ja fine oppskrifter, men jeg strikker ikke lenger da… Takk og det samme til deg <3

    19. natheless: Ja jeg prøver så godt jeg kan :)) Takk…blir mest til at jeg viser det som er bra på bloggen.. også “sutrer” jeg litt innimellom ..hehe.. En kaffe gjør dagen litt hyggeligere <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg