Hva gjør man ….?

Tenker mye om dagen..og dette er så vanskelig tema at jeg ikke forventer at noen kan gi meg et “fasitsvar”..for det finnes nok ikke …

Mamma er jo alvorlig syk…derfor dette engasjerer meg ekstra mye nå…men spørsmålet her stiller jeg på mer generelt grunnlag…

Når man vet at en person er syk og at dette gir mange ulike symptomer…men alikevell “føler /ser ” at personen blir enda dårligere av medisiner..men fordi du ikke er lege bare må stole på at det er rett behandling..(.men selvsagt har anntydet bekymringen til lege..pleiere flere ganger..)..skal man da bare slå seg til ro og stole på at ting blir gjort på den beste måten…hm ?

 

 

50 kommentarer
    1. Ja, det er et vanskelig tema..men det er lov å tvile. selv de beste kan ta feil. har sett noen som ble bedre da en del medisin ble tatt bort ellers erstattet med nye.

    2. foreignerat50: Ja ..jeg håper også at de kan prøve seg mer frem med medisinene..så flott at noen ble bedre etter omgjøringen…Takker for fint svar <3

    3. Si ifra! Jeg kjenner flere som ble mye bedre ved å bytte medisiner. Du kjenner henne best, så du er den som må sette ned foten her. Feil medisin kan jo gjøre vondt mye verre. Ikke vær redd, dette har leger og sykepleiere vært borte i før. Om vi ikke sier noe, kan du jo miste verdifull tid med din mamma. Klem fra meg 🙂

    4. natheless: Ja jeg sier i fra..men er redd for å “stå ” på mitt…for jeg tenker også at jeg ser det fra et litt annet ståsted..og mulig det er sykdommen..og det er det nok også..men ikke BARE det…jeg skal “mase” enda litt mer tenker jeg..Det skjer jo en del feilmedisinering dessverre ..
      Klem og takk for svaret :))

    5. Huff, vanskelig dette her. <3 Spesilet når man ikke har så stor greie på det...
      Forferdelig vondt å se at den man er glad i ikke har det bra! <3

    6. Ikke gi deg. Jeg kjenner en dame som fikk konstatert alsheimer, men det var tablettene det! Nå er hun med i livet igjen, selv om hun er syk av andre ting. En annen dame bare gråt og ville ikke leve mer, men etter tablettbytte flytte hun hjem igjen og bodde der alene i flere år før hun døde av andre ting. Kun du vet hvordan hun er, og det er ikke å mase, men å sørge godt for sine.:)

    7. Ja dette er ikke lett! Det er nok lurt å si ifra en gang til, så har du prøvd iallefall! Det kan være feilmedisinering og det er ikke første gang isåfall…! Bedre å si ifra en gang for mye enn en gang for lite tenker nå jeg 🙂 klem <3

    8. natheless: Fint å høre slike historier ..og ja en vet at det er en del feilmedisinering ..Jeg har prata en del med de om det..men når man er usikker blir man litt forsiktig med å antyde slike ting..men jeg er sikker på at en del ting skyldes medisiner…så skal si det enda tydeligere ..:))

    9. spisogspar: Ja ..jeg tror jeg skal si det enda tydeligere..men man blir jo usikker på slikt en ikke kan så mye om..:)) Tusen takk for svaret…fint med litt støtte :)) klem <3

    10. Det er et veldig vanskelig tema egentlig. Husker vi hadde det sånn med bestefar når han var på sitt siste, vi lot de gjøre det de mente var riktig. Men det er veldig vanskelig å bare stå der å ikke vite hva man skal gjøre når man ser en person som er så nær bare blir sykere og sykere. Sender alle mine tanker til deg, god klem <3

    11. Det er ikke så lett…..og hvis man kommer bort i helsepersonell som er litt sånn “Du måkke komme her og komme her…” da er det ikke så lett å være pårørende……Jeg synes det er riktig å si fra, og gjør man det på en hyggelig måte (Som jeg er rimelig sikker på at du er i stand til å gjøre!), så bør det jo gå greit. Jeg tror man skal stole på den lille stemmen inni seg som tviler…………Det er så fort gjort å bli spak overfor de som “kan”, men det er menneskelig å feile og det skjer jo en del feilmedisinering i en hektisk sjukehushverdag…….

    12. Jeg og broren min skal i møte med legen på sykehjemmet i morgen. Og det handler også om medisinering. Vår mamma kan ikke bli bedre, men hun kan få en bedre tilværelse den siste tiden, om hun bare får de riktige dosene og nok smertestillende. Vi vet at hun lever på lånt tid. Så hva kan det skade at de gir henne noe som gjør livet litt bedre denne perioden?
      Jeg blir frustrert over å se at mamma har det vondt. Spesielt når jeg vet at hun ikke trenger å ha det vondt. Men den legen som er der på senteret, er visst beryktet for lave doser osv. Noe som jo gjør at en med kroniske smerter vil leve kortere fordi den alltid har vondt og har en dårlig livskvalitet.
      Legen har plikt til å ta oss på alvor. Det er jo vi som kjenner moren vår best. Så nå er jeg spent på hvordan møtet vil gå i morgen. Og jeg håper at dere får diskutert skikkelig med helsepersonellet også. Men tror nok det er best å prate direkte med legen. For pleierne er jo ikke de som tar akkurat de avgjørelsene. Og klarer kanskje heller ikke å slå i bordet overfor legen.
      Lykke til søte deg <3 Dette må gå godt <3
      Klemmer godt <3

    13. Uff, ja, en sånn følelse er ikke god. Det er så viktig med tillit og åpenhet mellom behandlere og pårørende. Likevel opplever mange at det er noe som skurrer og kvier seg for å si fra og ta opp temaet. Men trygghet og tillit er viktig. Så jeg beundrer pågående pårørende og oppfordrer de til å mase, grave, spørre, undersøke, få vite…. osv. Alt kan forklares og vises på en forståelig måte. Man skal jo være trygg på at den behandlingen som gis er bra. Og leger og pleiere har bare godt av å bli tvunget til å revurdere og vurdere… om og om igjen. Jeg har jobbet som intensivsykepleier i mange år, og det er jeg sikker på, at maser en ikke og er pågående, så er vi i helsevesenet alt for unnfallen og dårlig på å trygge familier. 🙂 Dessverre. Stol på magefølelsen din. 🙂

    14. Therese Bråthen: Ja det er jo ikke likt for alle..og sykdom gir jo ulike symptomer ..
      Veldig vanskelig ,og man vill jo at de man er glad i skal ha det best mulig :)) Takker for klem og omtanke <3 Klem til deg også <3

    15. karidansen: Ikke lett nei…de er igrunnen hyggelige..men tror ikke de hører helt på meg ang det med medisinen..men har sagt fra noen ganger..og de sier de sjekker ut doser jevnlig..men jeg føler ikke det blir fulgt helt opp..skal snakke litt mer med dem om det..det er ikke noe ok å gå med magefølelse som sier at det er noe som ikke stemmer helt …takker for fin tilbakemelding :))

    16. det er så skummelt det her.
      husker jeg tenkte mye slik når bestemor også ble dårlig.
      hun fikk alt mulig på en gang, og ble sett på en rekke piller.
      Hun ble steindårlig, gikk ned i vekt og kastet opp heletiden og var ikke kontaktbar i det hele tatt..
      Da begynte jeg og mine søsken og sette oss ned og se etter, og google og rådføre oss med andre leger, sykepleiere osv osv ang desse pillene..
      De viste seg da at bestemor tok “overdose” hverdag.. pga av mangel på folk, klinte de i dama alle pillene spred utover 2 ganger om dagen.. Mens sannehten var at det skulle giest kl 05.00 – 09.00- 12.00- 15,00-18.00 20.00 og 22.00!!
      vi endte opp med og spre det slik selv, hvor vi da på desse klokkeslettene ringte bestemor selv og minte henne på og ta tablettene sine..
      Dete gjorde vi i 5år!! Hverdag.. vi var 2 stk som ringte henne 6 ganger om dagen ( 22.00 måtte hun huske selv.. der ringte vi bare om hun virket “fjern” når vi snakket med henne tidligere)
      Da gikk hun opp 15kg og vekt og kom seg på beina igjen..
      Men det er skummle saker..
      vi kan ikke noe og er som du sier, det er ikke en fasitt på slike ting.
      Men har du en feeling, så kjenn på den, luft den! =)
      kanskje du kan undersøke litt selv også?
      vi vant mye på og søke rundt litt selv..

    17. Eva: Da håper jeg det kommer noe positivt ut av det møtet..og vondt skal hun jo ikke ha det..
      Sant det at det er vi som pårørende som kjenner vår nærmeste best..og skal lyttes til ..og som du sier de plikter å lytte til oss..men så vil en jo helst ha en hyggelig tone med leger og pleiere også da..vanskelig…
      Takker for kommentaren..og lykke til til dere også :)) Stor klem tilbake <3

    18. Tone: Nei, jeg går å grubler på dette stort sett hele tiden..og tar det opp med leger, pleiere..men så får jeg en slags forklaring og tenker jeg må slå meg til ro med det..men så sier magefølelsen at det er noe som ikke stemmer ..også er de jo hyggelige og snille folk..så en vil helst ikke “klage” for mye heller..men så tenker jeg at jeg ser noe de ikke ser og da MÅ jeg jo bare spørre igjen..
      Men jeg skal prøve å si tydeligere at de må vurdere medisinene igjen..nå har jeg jo fått god støtte på at man skal si i fra og spørre her også..ikke bare regne med at de gjør det riktige hele tiden…for de gjør helt klart mye riktig også..men kanskje ikke alt 🙂 Takker for fine opplysninger :))

    19. Elin Slåen: Det er det .. Ja man må stille noen spørsmål..men vanskelig..for man føler liksom at man klager på deres vurderinger ..men man lurer jo bare ..og trenger noen svar man føler stemmer :))

    20. Moving On: Ille å høre..og ganske gjennkjennbart..bra dere fikk gjort noe med det og at det bedra seg for henne ..
      Jeg leser også om medisinene mamma får..men får til svar at de symptomene jeg ser også kan være sykdommen….og da er det ikke lett å argumentere i mot..selv om magefølelsen og det jeg ser sier meg at det mye er medisinene som forverrer tilstanden …Jeg skal fortsette å stille spørsmål…og undersøke.. Takker for en utfyllende og opplysende kommentar :)) Sov godt fine deg :))

    21. ja det sa de til oss også..
      Min bestemor hadde parkinson, diabetes, alsheimers, og noe annet jeg ikke husker navet på.
      håper du kjenner på magefølelsen din, du kjenner mamman din best, legene kjenner fagområdet 🙂
      så spørr spm og undersøk! 😀
      det kan komme mye ut av det !=) vi vant 4 år på at vi stolte på vår magefølelse, og tok kontroll over pillene hennes..
      de var riktig , men bare feil dosering i døgnet 🙂
      Sov godt du også, så håper jed det blir bedre for mamman din!

    22. Moving On: Ja det kan være sammensetningene og dosene o.l..noe må hun sikkert ha..men trenger hun alt ..hele tiden..slikt må jeg ha svar på :)) Fire år er mye i et eldre menneskes liv det..
      Takk igjen ,setter pris på omtanken <3

    23. Ja 4 år var veldig mye, vi barnebarna var veldig glade for dette <3
      Håper du finner ut av litt mer på hvordan ting er for din mor!
      Nå aner ikke jeg hva som feiler din mor.
      Men bare spørr om det er noe du lurer på, KANSKJE jeg kan hjelpe med noen av de erfaringene vi hadde med Bestemor?
      Sov godt gode du!! <3

    24. Dette er ikke enkelt. Vi holder selv på å “sloss” med helsevesenet på vegne av bestemor.
      Lykke til med din kamp! Håper det ordner seg.

    25. Ååååå, er vel noe av det vanskeligste en kan komme opp i det der….VET legen best eller skal en stole på magefølelsen….oj så vanskelig! Skjønner du ikke har det så lett, for det veier så mye både for og imot, selv om man jo burde stole på magefølelsen, så håper vi jo at legene vet hva som er aller beste medisin…nei huff, føler med deg!

    26. Som pårørende har du rett til å si fra, og å sette spørsmål. Du kjenner din mor best. Sykdom har en virkning og medisin en annen virkning. Av og til samarbeider medisin og sykdom og andre tider hjelper medisin på noe men ikke på alt. Og da spørs det hva hun får for hva…. om det er sykdommen som forverres – medisinen ikke hjelper for akkurat det………..
      Det er ikke enkelt i det hele tatt, kjære annebe. Det er rett og slett vondt.
      Jeg tenker på pappa som døde for snart et år siden. Hvor frustrerte vi var – jeg satte ned foten flere ganger men en medisin hjelper mot noe og en annen medisin mot noe annet og så er det at noen medisiner ikke kan kombineres – også må det være bra for den det gjelder. Jeg sat igjen med en bismak – der legen var fantastisk – men han var der ikke så ofte. Jeg har jobbet selv på sykehjem – pappa han hallusinerte så voldsomt og tabletter be prøvd ut og det var bra og ikke bra og han ble masete på pleierne og oss og………… det var steintøft og trist.
      Jeg håper dere finner ut av det <3
      klem fra meg

    27. Hei. Nei man skal ikkje det. Man skal kreve svar og be om ny vurdering. Kreve å få vite kvifor dei fortsetter med den medisinen og ikkje gjør andre ting. Du må bare ikkje gi deg. Leger er mennesker de og. Og du kan jo be om at ho blir flytta. Ikkje enkelt. Men du vil slite i ettertid om du ikkje tok opp att sprøsmålet en gang til. Kel fra ei som tebker masse på deg <3

    28. Min matgale verden: Det er det..skal ta det opp med legen igjen jeg..og si det enda tydeligere ..takk for støtten :)) Følger med på nye bloggen din også :))

    29. Etdiktomdagen: Jeg har spurt og lurt en del ja…men så er man jo usikker..men nå skal jeg si det veldig tydelig at jeg stusser på en del medisiner..og høre hva de sier ..
      Ja det er slik at hun skal jo ikke ha plager heller…så en riktig medisinering må man akseptere..Her også tror jeg legen bare er innom..og at det er enkelte pleiere som er veldig “ivrige” med medisiner….Forstår at dere hadde en tøff periode også :)) Klem <3

    30. gretashobby: Jeg vil liksom helst ikke “klage” på folk jeg vettu..så sier i fra på en hyggelig måte…tror jeg skal ta i litt nå og forlange at de tar en ny vurdering ….
      Det er fint der på alle andre måter..hyggelige folk og god pleie..men litt for “ivrige” med medisiner …slik jeg ser det :)) Takker for støttende ord 🙂 Klem <3

    31. Ikke gi deg,, stå på med dine bekymringer. Det er du som skal vite at du gjorde alt det beste for din mor. Jeg har opplevd tøffe tider siste måneder, og da er det godt å vite at man stod på for den man er glad i, Klem

    32. dedicat: Jeg skal ..og føler meg enda tryggeren etter all støtten jeg har fått her . Ja man må vite at man gjorde det som var /er mulig 🙂 Klem …tenker på deg også :))

    33. Mange gode kommentarer du har fått her…. Pårørende er en ressurs, og skal høres på. Om du tviler på at det er riktige medisiner eller dosering , så bare fortsett med å si fra hva DU observerer. Det er ingen ugrei ting å gjøre. Når du sier fra , følger med og viser interesse, så skjerper også lege og pleiere seg. Så det er viktig det du gjør. Men forstår at det er vanskelig å si fra.
      Sender gode tanker…..

    34. maiken: Mye fin støtte her ja :)) Ja jeg tenker også at de bør lytte mer og sammråde seg med oss oftere :)) Jeg ser at noe av det jeg har “masa” om har blitt tatt til etterretning nå..men mye som gjenstår også..men jeg skal fortsette å “mase” jeg :)) Takk for fin og informerende tilbakemelding 🙂 Takk 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg