Tar gjerne i mot tips !!!

Som noen sikkert har fått med seg sådde jeg for noen uker siden stemorsblomstfrø , som siden har blitt priklet over i små potter…av de 20 plantene jeg fikk ut av det..er det fortsatt liv i 16 stk…hehe..

Det jeg lurer på nå er om plantene er for små (se bildet) enda til å plantes ut i krukker eller er det på dette stadiet det bør gjøres?

Kan sikkert finne ut noe om dette ved å lese på nettet…men tar gjerne i mot tips fra de som har gjort seg noen erfaringer om hva man bør gjøre….


#prikling #hage #planting #blogg #mjøndalen

43 kommentarer
    1. Leste om dette for en stund siden, de små plantene må settes ut “gradvis”, på et lunt sted noen timer, og så må de tas inn igjen, vet ikke hvor lenge tilvenningen pågår, men kanskje en ukes tid? plantene er sårbare for kulde og vind når de er så små. 🙂 Lykke til:)

    2. Jeg har null peil 😀 men du får sikkert noen gode råd av andre med peil her 🙂 Håper kvelden blir god, jeg er på vei ut på landet 🙂 Gresset er grønt og snøen borte 😉 Stor godklem <3

    3. Du får satse på at noen med “Grønne Fingre” kommer en tur innom…….Karidansen er ikke en av dem……. Fine er de små stemødrene uansett! 😀

    4. Stemorsblomster er vel de som tåler frost mest. Men for meg så er det alt for tidlig å plante ut nå, men så bor jeg jo på en annen kant av landet. Men du kunne godt ha fylt litt mer jord i de pottene og gjøre som spisogspar sier.. bære de litt ut og inne noen dager så de får akklimatisert seg. Gir du de forresten gjødsel i vannet? 🙂

    5. foreignerat50: Takk for det ,,ikke så flink jeg heller men fornøyd med at det fortsatt er liv i 16 planter :))..og øvelse gjør mester sies det jo :))

    6. spisogspar: Det hørtes fornuftig ut…det skal jeg prøve :)) Først ha de litt ute på dagtid og så la de stå over natta også når det er meldt varmt :)) Takk for tips :))

    7. frodith: .hehe..ja det er noen som har tips å komme med..så nå skal jeg prøve ut det :)) Kos deg masse…her er det deilig og sommerlig ute i dag :)) Klem tilbake :))

    8. karidansen: Har vært et par av dem innom nå…så da har jeg litt å rette meg etter :)) Veldig fine, men sikkert like billig å kjøpe ferdig..hehe..men jeg hadde jo lyst til å gjøre et forsøk…og noe skal en jo pusle med også :))

    9. Veronica S: Her er det jo ok temperatur nå..men kan nok fremdeles bli kalde dager og netter..men nå har jeg fått et par tips her :)) Takk for tilbakemelding :))

    10. dedicat: Takk for for tips..skal fylle på mer jord jeg…høres lurt ut, for de er litt skjøre nederst på stilken :)) Og jeg skal også sette de ut litt og litt for tilvenning …var lurt å spørre her…føler meg litt klokere nå :)) Har hatt litt gjødsel i vannet et par ganger…kan kanskje øke dosen nå som de har blitt litt større ??

    11. rundtomkringtrorjeg: Fint å høre ..satser på det blir bra :)) Hyggelig å “se”deg igjen her…håper det blir noen innlegg fra deg også :)) Fortsatt fin kveld :))

    12. cuskima: ..hehe..ja får stelle dem litt mer først..så de kommer seg litt mer :)) ..har fått et par tips her inne , så da blir de nok fine etterhvert :))

    13. Så flink du er 🙂 Det er lurt med litt tilvenning til uteluft før man planter de permanent for kommer det kjølige netter er spirene ganske tandre ennå men det er jo meldt bra fremover så langt. Masse lykke til og goood lørdag <3 klæmme 🙂

    14. ladyaugust: Takk…det skal jeg prøve på …høres lurt ut :))..Ja best de er litt robuste før de prøver seg ute på natta..vil jo helst de skal klare seg :)) Takker for det 🙂 Lørdagsklem<3

    15. Ja du stopper veksten bittelitt med å fylle på jord..og så blir de litt kraftigere.. og de trenger ganske så bra med gjødsel i vekstfasen 🙂

    16. Ja, nå har du skaffet deg mye jobb…, du må nok passe på at de får sol på seg, ikke tørker ut og ikke fryser og vent noen uker til med å potte de om.

    17. Så søte de allerede er <3 Jeg har så lite peiling på sånt, men du kan gå inn til min venninnes blogg:harmonyinlife og spørre henne. Hun har jobbet med blomster og hage, på gartneri og blomsterbutikk i mange år 🙂
      Nyt søndagen <3

    18. maiken: Litt å stelle med blir det..men er ikke så mange planter da..så samler nok alle i ei krukke …elller to :)) Venter nok litt til ja:))

    19. Anonym: Takk for det , nå har jeg fått noen tips her 🙂 Men skal nok uansett se innom den bloggen du nevner..ja enkelte er jo så flinke med slikt :)) Fin søndag videre du også :))

    20. Om du har en solrik krok skal plantene inn og ut noen dager før de flytter ut for godt. De kan godt liksom vokse ut av potten før du gir de bedre plass. Da har de vist at de klarer seg. Gjødsling er ikke dumt. Litt om gangen vil jeg si.
      Jeg vet ikk e hva som er planen din ang hvor de skal stå. Om de skal stå i et bed eller i potter.
      Potter må i så fall ha god drenering, og en god jord..)

    21. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Så bra tips..skal være flink til å sette de ut litt hver dag nå en stunn :))
      Og så venter jeg som du sier til de er litt større med å plante de om..jeg skal ha de i krukker på terrassen er planen :)) Blir spennende om det kommer blomster :))

    22. Så spennende med nye blomster. Stemorsblomster er ganske hardføre, men ennå bør de stå inne når de er så små, iallefall nattestid.
      Ser du har fått masse gode råd her, Gir deg og et råd som er fint som drenering i potter, om du har gammelt servise eller potter som er ødelagt, så knus dem opp og legg dem i bunnen av pottene, da gir det veldig god drenering og det kommer luft inn og vann ut lett som en plett 🙂 🙂 Leca-kuler er selvfølgelig og supert, men det er dyrt om du trenger mye, og det er jo ikke alltid man har det for hånden akkurat når man trenger det! 🙂

    23. monomarit: Takk og de lever fortsatt..for jeg har dem fremdeles inne :))..har bare “lufta “dem litt på terassen innimellom ..hehe..
      Så bra tips det var…drenering er nok viktig ja..og det blir vel en del regnevær i løpet av våren og sommeren..selv om jeg håper på mest sol :))

    24. 🙂 🙂 Ja, håper på mye sol, Akkurat nå sitter jeg å ser ut her og nå skyer det på, det har vært strålende sol og sommervarme hele uka, så litt synd med kaldere og grått nå da, men.. Det er jo det med dette landet, vi har utrolig mye vær her! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg