Rett og slett…Kjøttkaker …

I dag har jeg stekt opp noen kjøttkaker etter mormors oppskrift, og de pleier å bli veldig gode. Blir lenge mellom hver gang jeg lager ,for selv om det er lettvint…er det jo litt jobb med stekinga, men jeg regner med guttane skal spise her i morgen så da er det hyggelig å ha litt god hjemmelaget mat å servere.

Oppskrift : ca 18 stk (ikke så store )

3/4kg kjøttdeig-3strøkne ts salt ..røres “seigt” Ha i 1/2ts muskat ,1/2ts pepper og en spiseskje potetmel rør sammen. Spe med 3dl vann/melk (jeg halvblander) rør godt sammen

Det kjekke nå er at middagen til i morgen er klar ….


#oppskrifter #mat #matprat #mjøndalen #kjøttkaker #norge #nrk #blogg #matblogg

.

52 kommentarer
    1. Såg utrolig gode ut!
      Hjemmelagede kjøttkaker er utrolig godt. Vi brukte og lage de av slakte etter jakta.. de var noe av de beste som fantest!!
      Kos deg med måltidet og gutta i morgen!!:)

    2. Moving On: Takker for det ..:)..etter jakt ja , sikkert enda bedre..jeg kjøpte kjøttdeig i butikken, men funker det også 🙂
      Gleder meg til besøk og middag i morgen 🙂 🙂

    3. Mmm, så godt 🙂 Oppskriften var ikke helt ulik den jeg bruker…(jeg har halvparten av melken ca og ett egg) Her ble det hjemmelaget kjøttsuppe i dag ..og Fastelavensboller (også jeg som ikke kan gjærbakst da, hehe.. men, hurra, jeg fikk det til) Ha en fin Søndagskveld 🙂

    4. Mors kjøttkaker er bare en sikker vinner til middag 🙂 og så flink du har vært som har stått og laget det. Her sitter jeg og gomler på fastelavens boller så blir sen middag i dag. Ha en fortsatt fin søndag og klemmer fra Sandefjord 🙂

    5. NAM 😀 Ikke mye slår en god gammel oppskrift på kjøttisser 😀 Jeg elsker kjøttisser, på tide å lage tror jeg 😀 Ha en nydelig dag kjære du <3 klæm

    6. V for Vendetta: Takk..litt ujevnt stekt ..men ellers bra 🙂 Ja kjøttkakeoppskrifter er nok ganske like..med små justeringer bare 🙂 Kjøttsuppe er kjempedeilig mat det også 🙂 Så bra du fikk til bollene, her har mannen bakt grovbrød…ellers steker vi noen vafler til kaffen tenker jeg 🙂 Takk det samme til deg 🙂

    7. Åse Helen: Ikke sant, sjelden det slår feil :)..fornøyd selv også…hadde formen vært helt på topp hadde det vært kjekt å laget dobbel porsjon og fryst ned noen …men bra dette og da 🙂
      Boller hører jo med i dag…men vi har ikke …får steke noen vafler tenker jeg 🙂 Klem og fin kveld videre du også <3

    8. ladyaugust: Tusen takk…hehe..det er veldig godt …skulle gjerne spist i dag også..men får drøye til i morgen så det er nok til alle da 🙂 Du får trå til å lage noen snart du også 🙂 Du også…klem<3

    9. Ååå, kjøttkaker er supergodt, spesielt hjemmelagete. Jeg orker aldri å lage selv, men kjøper “hjemmelagede” 😉. Kos deg masse med kaker og gutter i morgen ☺Og med en deilig søndagskveld i dag <3 Klemmer

    10. Elisabeth: Takk ..så bra 🙂 Vi bruker gjerne oppskrifter fra mødre og bestemødre ja…hyggelig det og da vet man det blir godt også <3

    11. frodith: ..hehe..det er en “god gammeldags” middag…går lenge mellom hver gang jeg lager..men litt koselig å servere hjemmelaget til guttene :)Takk vi skal nok kose oss:) Spent på bilder fra din dag med fotografering… Klem<3

    12. Høyres veldig gode ut dei ja. Alltid godt med kjøttkaker eller burgere som eg kaller mine da. Lager dei nesten lik men trykker de flat. Så kan dei brukes til felre ting. Kjekt å lage opp litt så ein har til fleire middager. Tenker du ahr kost deg i dag. Det har vi hvertfall. Klem fra meg

    13. gretashobby: Takk..grei og god oppskrift, nå passer jeg på å ta riktig mengde salt…for en gang tok jeg litt ekstra..og de ble ikke så gode…bedre at hver og en salter selv da 🙂
      Flate er jo lurt til hamburgerbrød og slikt …Denne gangen skal vi ha dem i brun saus med poteter og grønnsaker til 🙂 Dagen har vært bra ..men ltt “slækk”bortsett fra kjøttkakesteking 🙂
      Mannen har bakt grovbrød …så da blir det det og te til kvelds 🙂 Bra dere har kost dere …Klem<3

    14. Det er av og til slik at selv om man ikke orker, så orker å lager man det likevel. Det er som med trening/tur det er tungt å begynne men helt fantastisk når man er ferdig

    15. morsmiddag: Veldig deilig nå ja..å ha middagen til i morra klar…bare koke poteter og grønnsaker :)…Ha en koselig kveld videre 🙂

    16. De så virkelig god ut, Anne! Jeg virkelig elsker kjøttkaker og jeg er så bortskjemt med verdens beste som pappa lager:) Jeg har én gang prøvd å lage selv og de ble overraskende gode selvom de såklart ikke kunne måle seg med mesterens egne – men det skal definitivt prøves igjen og jeg bruker gjerne din oppskrift, så takk for at du deler:)

    17. Fromfat2phat: De ble bra..litt ujevnt stekt..men det er jo ikke så nøye 🙂 Så heldig at faren din lager så gode ..og bra at du klarer også..men deilig å få det servert da 🙂 Opskrifta her er enkel og grei..og de blir gode..de som elsker masse salt får ta på litt selv 🙂

    18. Vera Lynn: Takk så bra…ja denne oppskrifta har jeg brukt lenge og den er god ..men en gang tok jeg i litt ekstra salt…de ble ikke sååå gode ..hehe..

    19. Så deilig det så ut, fikk veldig lyst på kjøttkaker nå 🙂 Mammas kjøttkaker er av sønnens favoritt, så han blir nok kjempeglad at jeg sier vi er nødt til å ha kjøttkaker denne uken :).Nyt fine søndagskvelden <3

    20. Kjempesmart å forberede litt. Kjøttkaker er supergodt!Her er det stille nå, etter at barnebarnet har reist hjem igjen. Vi har kost oss siden i går. Jeg har begynt på en ny genser og srtikketøyet vokser om kapp med våren der ute! Nyt kvelden. Klemsklem 🙂

    21. kjøttkaker er godt for kjøttspisere ja. Jeg hadde bestemt meg for å prøve å lage den flotte kaken du laget (fra evaswindow) og glemte å ha i eggehvitene. Kremen hadde jeg altfor mye kokesjokolade i (tenkte 50 gr. var altfor lite). Det ble litt flykrasj men fy så god den var. Jeg har “spadd” den ned i en isboks og puttet den i frysen. Min yngste sønn spiser ingenting med gluten så han ville bare ha kremen , min eldste sønn nektet å smake siden den så så fæl ut. Jeg tar heller flykrasjet med til min datter og barnebarn en dag og prøver der. Skla nok bake den igjen en an dag når jeg ikke har hatt 6 nattevakter på en uke. Kanskje det går bedre da:) God søndagkveld.

    22. Mmm hjemmelagde kjøttkaker <3 Det er lenge siden! Tror jeg må ha det på menyen neste uke. Det er jo noe hele familien synes er kjempegodt.
      Takk for inspirasjon!
      Nattaklem

    23. passion4lifeandtravel: Takk så bra..gleder meg til middag i morgen 🙂 Da håper jeg det blir kjøttkakemiddag hos dere i løpet av uka også 🙂 God natt og fin kommende uke<3

    24. natheless: Ja det er deilig middag..og nå er det veldig deilig å ha middagen til i morgen ferdig ..
      Så hyggelig at barnebarnet har vært på besøk ..og sikkert litt tomt nå..men dere får vel stadig besøk håper jeg 🙂 Spennende …håper å se den genseren etterhvert da :)..og vår…ååååå…
      Sov godt i natt …klem<3

    25. maiken: Det er detog er man ikke kjøttspiser får man ta poteter og saus …hehe…
      Så morro du prøvde å lage den…men dumt den ikke ble helt fin …men bra den kan spises ,håper barnebarna koser seg med den da 🙂 Og nestegang blir den nok helt perfekt…du får ta det i ferien så du har skikkelig overskudd og fokus 🙂 Sov godt 🙂

    26. Fru Stussli: Det er kjempegodt…men lenge mellom hver gang jeg lager…det går oftere i kylling og fisk…men av og til er det godt med god gammaldags middag 🙂 Bare hyggelig ..Nattaklem tilbake til deg også:)

    27. Ja, de så riktig gode ut. Jeg lager også kjøttkakene fra bunnen av noen ganger. Og de er jo utrolig mye bedre enn kjøpe-kjøttkaker. Jeg husker at pappaen min lagde noen veldig gode kjøttkaker, men hva han hadde i, vet jeg ikke. Han døde for 13 år siden, så det går ikke å spørre han.
      Men dine kjøttkaker frister meg nå til å lage opp en stor porsjon å legge i fryseboksen. Så det tror jeg kanskje jeg skal gjøre. Tusen takk for inspirasjonen 🙂 De er heldige hjemme hos deg 🙂
      Ha en kjempefin start på denne nye uken.
      Klem fra meg ♥

    28. Eva: Ekstra godt med de en lager selv ja..vi har ikke slik mat så ofte…går mest i kylling og fisk, men synes det er gøy å ha litt god gammaldags middag til gutta av og til 🙂 Så koselig at faren din lagde kjøttkaker og at du likte dem godt da 🙂
      Så bra du ble inspirert..veldig kjekt å lage litt ekstra..men denne gangen har nok jeg bare til en middag, siden vi er fire som skal spise :):)
      Klem og flott uke til deg også<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg