Joda..jeg “kan”strikke !!!!

Det er jo så mange som legger ut bilder av flotte håndarbeider og fine ting de lager her på bloggen, og det er gøy å se hvor mye flott en kan lage selv. Så jeg vil bare si at jeg “kan”både strikke ,hekle, brodere og til og med sy litt.hehe…det er bare det at jeg får så utrolig vondt i nakke og skuldre når jeg holder på med slikt…så nå tror jeg det er ca 15år siden jeg strikka noe sist..men jeg strikka mye før, ikke så mye som mange her inne altså…men jeg hadde “alltid” et håndarbeide på lur ..

Sommeren for to år siden tenkte jeg at jeg ville prøve igjen, og kjøpte inn garn i flere fine farger ..for å forsøke å strikke noen små kluter…men selv om jeg bare tok et par omganger om dagen , måtte jeg gi meg før første klut var ferdig..og den sommeren var helt ødelagt pga smertene…et bilde av kluten slik den fortsatt ligger der og nok blir liggende ser dere nederst i innlegget…

Om du har lyst kan du se et par av mine syprosjekter HER


Denne genseren har vi fortsatt liggende i skapet..og det er jo tilogmed mye mønster på den ..så litt flink var jeg jo…

Et lite utvalg av tidligere strikkeprosjekter…selvfølgelig litt dårlig gjengivelse av farger på gamle bilder….

Mitt siste prosjekt…som vel aldri blir ferdig…men jeg kan jo håpe ..#blogg #håndarbeide #strikking #norge  #garn

 

59 kommentarer
    1. Det var en kjempe fin genser 🙂 og med mønster og greier. Du har jo strikket kjempe mye fint oppigjennom. Synd at du ikke klarer det lenger. Jeg sitter aldri så lenge i gangen at jeg kan strikke. Ser nesten aldri på tv heller. Men kanskje jeg begynner når jeg blir gammel 😉 Fortsatt fin kveld til deg 🙂

    2. Nydelig genser ♥
      Og mye annet fint også. Jeg synes jo sånne kluter er stilige. Men har aldri strikket sånn selv. Det blir for ensformig for meg. Jeg liker best å strikke klær 🙂 Sy har jeg også gjort før i tiden, men det er ikke mitt største talent. Selv om jeg har sydd både klær og mye annet. Kjekkest var det å sy små gallakjoler til Barbie 😉 Men jeg får vondt i nakken når jeg syr, så det er sjelden jeg tar til på sånne prosjekter 🙂
      Knallflink er du, men synd at du skal få smerter. Det er ikke bra. Best å passe godt på deg selv, og heller kjøpe ferdig, eller å bestille noe av venner som kanskje fortsatt strikker og syr 🙂
      Fin kveld til deg 🙂
      Klem <3

    3. Åse Helen: Takk den strikka jeg til eldste sønn for mange år siden :)..nå ligger den i skapet her..
      Jeg tenkte også at om jeg bare strikka litt om gangen gikk det vel greit..men dengang ei..så nå blir det i allefall mange år til jeg prøver igjen :)..jeg ser litt på tv …har noen program jeg følger med på..men ikke så mye …Takk fin kveld videre du også<3

    4. Eva: Takk så hyggelig..liker fargene og mønsteret jeg også :)..tenkte at noen kluter var greit å få gjort ferdig, men det ble for mye det også…og når man får så vondt er det bedre å la det være..selv om jeg gjerne skulle strikket litt igjen 🙂 Dukkeklær var det kjempemorro å lage ja 🙂
      Mamma strikker jo litt og er det noe spessielt kjøper eller bestiller jeg 🙂 Har jo kjøpt superfine pulsvanter av Gretashobby her på bloggen 🙂 Klem og fin kveld til deg også<3

    5. Så synd at du er plaget med sånne smerter når du er så flink til håndarbeid! Den gule skjorta var jo dritkul og dåpskjolen helt nydelig! Genseren skjønner jeg heller ikke hvordan du har fått til, så flink det er du i hvert fall! 🙂 Skulle ønske det ikke skortet på tålmodigheten hos meg, det er så mye jeg har lyst til å lære meg! 🙂

    6. Skal si du har strikkeferdigheter når du viser frem denne flotte genseren og andre bilder her med hjemmestrikkede plagg på liten og stor. Så det er jo trist at du ikke har helse til og fortsette. Men det er jo best at du holder deg vekk fra det når det gir deg ekstra unødvendige plager. Så betviler ikke når jeg ser bilder her at du kan håndarbeider:-)

    7. Veldig fin den genseren med mønster da! Jeg har aldri strikket noe så avansert. Blir mest EN farge her hos meg. Håper du får mulugheten igjen senere en gang, gir det et jo ganske gøy 🙂 Men det er FOTO også, og deg KAN du gjøre 🙂 Viktig å glede seg over ting man kan gjøre, i stedet for å ergre seg over ting man ikke kan 🙂 men nydelig det du hadde laget. Den genseren, bruker du den nå 🙂 klemmer <3

    8. Ja, damen kan strikke ser eg. Eg vil foreslå at du tar deg ein tur innom den store garnbutikken ved Scandic hotel. Så kjøper du deg trepinner og eit ullgarn. Bommul på stålpinner er å be om problem for bonde skukdre. Eg sluttet å strikke i vel to år. Men da eg måtte prøve att , da kjøpte eg trepinner. Symfonie wood heiter mine. Og det er noko heilt anna. Glem bommulsgarnet. No blir eg dprlig i armene viss eg ikkje får strikka ein dag. God natt vennen. Skrives i morra klem 😃

    9. Hehe. Jeg flirer litt i skjegget av overskriften din, kjenner meg masse igjen. Jeg “kan” strikke jeg også, og ser absolutt hvor formuleringen kommer fra. Ellers må jeg bare si at du “kan” veldig bra, nydelig arbeid! 🙂

    10. Å det var en flott genser. Du er kjempeflink 🙂 Du må jo ta frem igjen både strikkepinnene og symaskinen din 🙂 Får nesten lyst å ta frem strikkepinnene igjen, eller kanskje ikke 🙂 Jeg også strikket masse før. Strikket gensere for designere, så ble de tatt på fotomodeller for fotografering til mønsterhefter i strikkebutikkene. Noen av gensrene mine kom ut i Norsk Ukeblad 🙂

    11. Så flink du er, for du har det garantert fortsatt i fingrene. Nydelige arbeider! Den kluten til slutt var da også fin. Du får gjøre som venninnen min, hun strikket en rad hver dag og til slutt hadde hun blitt klar med det! Men ikke mer en en rad, for da gikk det galt ja. Takk for titten og ha en fortreffelig aften! 🙂

    12. Tattavkvinnene: Ja det er ergelig..for det er jo så hyggelig å ha et håndarbeide..men best å la det være når en får så vondt..så jeg får heller ta flere bilder til bloggen…artig hobby det også 🙂
      Takk for det …ja de tinga ble jeg jo ganske fornøyd med 🙂 Og genseren var det mye arbeide med …men morro for det 🙂 ja det er mye gøy en kan lære seg..men det krever i allefall…litt…tålmodighet 🙂 God natt 🙂

    13. Hobbystua: Tusen takk så hyggelig å høre :)…jeg likte godt å holde på med håndarbeide før…men ingen vits å utsette seg for slike plager…Kan jo håpe at det bedrer seg..men jeg har kronisk senebetennelse i skuldrene ..så det forverrer seg med slikt arbeide…desverre..
      Tenkte jeg måtte legge ut noen bilder som “bevis”på at jeg kan…hehe…:)

    14. så utrolig flink du er!!!
      genser ser så utrolig vanskelig og strikke, imponert.En dag vil jeg også prøve meg på genser strikking. men en så lenge holder jeg meg til pannebånd 😛 Hadde mitt første baby vognteppe nå, men det blr leenge til jeg gjør igjen 😛 haha

    15. frodith: Den var det litt ekstra mye jobb med ja, som regel strikka jeg noe enklere :)…en farge er veldig greit 🙂 Håper jeg også..og foto er jo kjempegøy…så ingen dårlig erstattning det …og det gir mye glede..og særlig når man har ett “forum”som bloggen, å dele det på..
      Den genseren strikka jeg til eldste sønn..nå ligger den her, så kan guttene låne den om de trenger når de er her 🙂 Klem<3

    16. gretashobby: Tusen takk, morro å høre det fra en ekspert som deg 🙂 Takker for tips…skal se etterhvert om jeg gjør det…bommulsgarn er det veldig tungt å strikke av ja..men jeg måtte ha et lite håndarbeide og kluter i ull er vel ikke så lurt…men kanskje et enkelt skjerf eller noe til høsten igjen…vi får se…:) Klem og fin morgendag til deg<3

    17. Fuglemor: ..haha..ja måtte liksom få frem at jeg “kan”jeg også…for det er jo så mye flott folk legger ut bilder av , som de har laget selv…:) Takk det var koselig sagt <3

    18. Lisbeth Pedersen: Takker så mye, så koselig av deg å si det :)..og du er jo superflink med håndarbeide, nå har jeg sett mest av syinga da :)..så artig at du har gjort det..ja da er du nok en “reser”på strikking også 🙂 Da har jeg sikkert sett noen av de genserne, jeg har jo hatt på meg strikkegensere på modelljobber i Norsk ukeblad jeg..kanskje noen av de du har strikka ..hehe..:)

    19. natheless: Takker så mye for det 🙂 Ja jeg tror nok det ligger “lagret” :)…tør liksom ikke prøve igjen etter en helt ødelagt sommer etter siste forsøk…men mulig etterhvert at jeg forsøker en omgang ..annenhver dag..så i allefall denne kluten kan bli ferdig 🙂 Bare hyggelig og takk for at du tok en titt også 🙂 God natt<3

    20. Moving On: Det var hyggelig ..tusen takk 🙂 Det var mye jobb, men morro også :)..du klarer nok det fint, trenger jo ikke ha sååå mye mønster som på denne..men jeg så det flotte vognteppet ditt og det var jo kjempefint..så du klarer helt sikkert en genser også 🙂 ..men gøy med fine pannebånd også da 🙂 God natt<3

    21. Skjønner godt dette med strikking og handarbeid. En må ha et visst overskudd. Jeg har også alltid hatt handarbeid. Nå tar jeg fram arbeid som har ligget i årevis. Det var en fin genser du viste fram:), absolutt flink var du :))).

    22. Noe så forsmedelig!. Dette er ikke humoristisk eller på noen måte fornærmende ment, men har du prøvd å ligge å strikke? Det skal visst være både avstressende og blodtrykksenkende å strikke, og ikke gi deg! men ta det i små økter. Akurat nå holder jeg på med å strikke kaptein sabeltanngenser, og jeg synes det er hverken avstressende eller blodtrykksenkende for jeg har tidspress på meg og det er det verste som finnes…:)

    23. Absolutt nydelig genser.
      Men håndarbeide skal være kos. Og blir man dårlig av det, er det bedre å la det være.
      Håper du får en flott helg!

    24. Det er jo supergøy med håndarbeid men jeg vet alt om vond nakke liksom, så store prosjekter gir jeg meg ikke gladelig ut på. Masse nydelige ting du har strikka og den siste må jo bli ferdig for den er vååååår og sommer <3 godklæmme 🙂

    25. Hei, så kjedelig at du ikke kan holde på med slikt lenger. Fikk nesten litt dårlig samvittighet nå for å legge ut innlegg av det jeg lager. Ikke meningen å trøkke på noen nerver. Må være litt vanskelig å se på hva andre lager, uten å klare å lage det selv pga helsa. Mulig du burde lest litt færre håndarbeidsblogger. Trøsta er vel at det er mye fint å kjøpe også. Og man kjøper jo mye billig og fint på håndarbeidsmesse også. Ikke vits å ofre helsa for å kunne lage noe selv..

    26. BforB: Det er jo kjempekoselig å ha et håndarbeide, men ikke verdt alle smertene…:) Men fotografering går jo bra..så får holde meg til det fremmover:) Tusen takk, jeg var jo ikke av disse “proffe”men lagde mange fine ting..hehe..Ha en fin fredag videre 🙂

    27. maiken: Ja det er kjedelig 🙂 …hehe…blir ikke fornermet nei…takker heller for tipset jeg, så får jeg se om jeg forsøker liggende strikking en gang…da slipper man i allefall å sitte med bøyd nakke…
      Sabeltanngenser er det nok noen som blir veldig glad for..men synd du ikke kan kose deg med” jobben”..for det er jo mer avslappende 🙂 God helg 🙂

    28. Sonja: Takker så mye 🙂 Enig ,jeg måååå jo ikke strikke for å ha klær…det er mer som en hyggelig hobby 🙂 Så jeg jeg får holde på med andre småting i steden..
      Fin helg til deg også:)

    29. ladyaugust: Ikke sant..en vond nakke er så plagsomt at da får det heller være med håndarbeidet..:)..men fint du klarer noen “småprosjekter”
      Takker så mye, nå fikk jeg tips om å ligge å strikke..så kanskje jeg skal prøve å gjøre en omgang annenhver dag eller noe slikt for å få kluten ferdig 🙂 Fredagsklem til deg <3

    30. fjellgeitbundingen: Skulle ønske jeg kunne, men det er ikke “verdens undergang”..hehe..jeg synes det er kjempegøy å se hva andre lager jeg, det er jo inspirasjon…som kan brukes i andre sammenhenger :)..og ja det er mye fint å kjøpe..og mamma strikker jo fortsatt litt småtteri til oss..
      Ha ei fin helg <3

    31. Haha ja man kan ligge å strikke såklart. Tror det er som med pc-stilling, man må bytte stilling ofte og ikke holde på for lenge 🙂 Lykke til <3

    32. Så flott strikkegenser, og andre strikkeklær du har laget tidligere. Jeg kjenner godt til det der med strikking og nakke/skuldersmerte. Jeg strikket ikke på nesten 10 år for det ble vondt etter bare et par omganger. Så gikk jeg til naprapat, og fikk nålestikk (en type akupunktur) i ca 8 mnd, en gang pr uke ca. Og hokus Pokus nå strikker jeg igjen! Det er bare så herlig. Jeg kjenner det i skuldrene innimellom, men nå vet jeg at da får jeg ta en pause, så her har det blitt mange kluter, sokker og votter de siste par årene. Jeg tør liksom ikke starte på kjempestore prosjekter tilfelle det blir veldig vondt igjen. Og så bruker jeg helst pinner 3,5 og tykkere. Naprapat kan anbefales på det sterkeste 🙂

    33. margarites: Tusen takk ..så hyggelig at du synes det 🙂 Jeg har forsøkt naprapat, akupunktur ,fysioterapi ,kiropraktor..o.l…det lindrer litt..men jeg har visst kronisk senebetennelse har jeg fått vite etter å ha tatt bilder og ultralyd..og da skaldet bare en liten irritasjon til før det blusser opp igjen …Så flott at du kan strikke igjen….. litt vondt om man holder på for lenge må en jo regne med..men hos meg blir det helt krampe..og da velger jeg å la det være…Men skal jeg forsøke igjen en gang blir det ikke med bomullsgarn i allefall…det er nok litt ekstra “tungt”.. Jeg hadde absolutt positive erfaringer med naprapat :).Fin helg videre til deg 🙂

    34. Jeg er veldig imponert over denne typen håndarbeid jeg og du hadde jo laget MYE du da , ikke minst DEN fine dåpskjolen og skjorten av laken og gardiner , wow 🙂 Det er en kunst det der å sy , hekle og strikke så fine plagg :)) Ja og mange fine her på bildene å , med mønster virker så vanskelig .Men du har klart det så ja dette an du jo :)) Men er jo ikke verdt som du sier å få vondt av håndarbeidet ….heldigvis er det sjeldent noe tidsfrist på sånt 😉
      God fredag og god klem fra meg <33

    35. cathrinehenriksen: Tusen takk, det var gøy den gangen og jeg har jo laget mer enn dette..men har jo ikke bilder av alt..:) Nå får jeg heller holde meg til fotografering,baking og blogging…gøy det og da 🙂 Kos deg masse og stor klem <3

    36. Du er veldig allsidig med andre ord 😉 Synd at du ikke kan holde på det, men en må ta hensyn til helsa. Håper at det kan bedre seg etterhvert. Ha en flott kveld!

    37. Hekleri og Ra: Takk…ja jeg har holdt litt på med det meste..og likt å ha et håndarbeide :)…men det er bedre å la være ,og ikke fremprovosere mer smerte enn jeg har til daglig..
      Men kan heldigvis “pussle” litt med blogging og bilder..men kan ikke overdrive med det heller..
      Ja får håpe jeg en gang kan gjøre alt jeg har lyst til uten å få vondt..det hadde vært noe det 🙂 Takk og fortsatt fin helg til deg<3

    38. Fromfat2phat: takk , jeg var jo ingen proff..men strikka mye før …leit jeg ikke kan nå…men fotografering er jo også gøy…og litt mer skånsomt for nakke og skuldre..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg