Skrivemåter og skrivefeil på bloggen !!!

Som vanlig er jeg mest opptatt av mine egne “måter”og feil, ikke forde jeg ikke bryr meg om andre…men forde jeg ikke er så glad i å bry meg med andres måter å gjøre ting på.

Så litt om min skrivemåte, som sikkert noen har lagt merke til uten at jeg hadde trengt å fortelle det..hehe..

Mange skriver så gøyale, poetiske, velformulerte osv innlegg..jeg skriver på en måte der jeg kommer fortest mulig til “saken” og slik er jeg nok når jeg prater også….men håper innlegga mine har litt “snert” alikevell da…

Så var det det med skrivefeil da, synes jeg må opplyse om det siden det sikkert ikke er noen som har lagt merke til det..haha..(det regner jeg nemlig også med mange har lagt merke til 🙂

Men jeg liker bedre å opplyse om mine dårlige sider selv i stedet for at andre skal påpeke dem..hehe..(blir litt hehe her bare for å vise at det ikke er alvorlig for meg)..

Jeg er elendig på dobble konsonanter og komma og punktum og den slags, i begynnelsen jeg blogga prøvde jeg å sjekke opp hvert ord for at det skulle bli riktig, men da er det jo ikke noe gøy å lage innlegg..

Som dere ser var jeg slik på skolen også, men jeg var jo ikke helt elendig , for g+ er da ikke så ille…

Yngste sønn sa en gang at jeg ikke måtte snakke meg så ned på bloggen…se HER , men jeg er så fornøyd med meg selv at ei lita “ripe i lakken”tåler jeg..hehe..

 Helt til slutt ett spørsmål..heter det forde eller fordi ?


#rettskriving #blogg #mjøndalen #aftenposten #norge

62 kommentarer
    1. Herlighet hva gjør det om det er litt feil, bare vi forstår hverandre!!!! Vi sier forde, så om du skriver dialekt, kan du vel bruke det uten å blunke. Du skulle se den dialekttboka de har laget fra mitt hjemsted. Til og med jeg som har vokst opp der, må lese både en og to ganger for å forstå, men morsomt er det. Ne,i skriv som du gjør og jeg leser!!!!! 🙂

    2. Skrivefeil her og der tror jeg mange gjør. Jeg gjør det selv og. Ikke bry deg om det, Hehe, siden du ikke tok deg selv så høytideligt. Syns du skriver veldig bra. Jeg vet ikke hva som er rett, tror jeg skriver fordi.
      Ønsker deg en fin ettermiddag:-)

    3. Det er ikke noe av det du skriver jeg ikke har forstått enda :-))) Hvis den dagen kommer, da skal jeg spørre hva du mener 😀 Jeg VAR god i norsk skriftlig og muntlig, he he, men det er ikke greit når jeg nesten daglig bruker tre språk. Norsk så klart men, engelsk er ‘flyspråket’, fransk og norsk snakker jeg med gutta mine og kollegaer om hverandre. I tillegg har vi jo ofte passasjerer som snakker tysk, da henger jeg med 😉 Er jeg sliten, som nå etter noen dager i lufta, da går alt i surr, men håper du forstår hva jeg har skrevet i dag 😀 Ha en fin klem og god kveld fra meg, ha ha ha :-)))

    4. Jeg har også skrivefeil, men det meste blir rød-streket om det er veldig galt, så det retter jeg opp. Og tror ikke jeg har mye skrivefeil egentlig. Men jeg har nok noen og/å feil…det har jeg aldri vært perfekt på.. Og en del på blogg skal være litt løst føler jeg.. Som dette med å ha mye ……………. og litt smileys i noen innlegg hvor det passer. I tillegg tar jeg meg den frihet og skrive “atte”…og “vettu”… selv om det ikke er noen skrevne ord…Og “mårran”. Det har noe med å kunne gjøre litt muntlig innimellom. Man finner sin egen stil liksom. Men hvis du skriver bokmål, så heter det fordi, siden du lurte 😀 Stor klem til deg fine Annebe, liker så godt bloggen din atte 🙂 ikke forandre noe <3

    5. Artig det med ord og hvordan man skriver. Det er klart at jeg har sett endel skrivefeil histen og pisten på div blogger. Når jeg skriver er jeg veldig ofte usikker på komma, og/å, punktum osv…Leser ei artig bok på biblioteket nå som heter “komma”, handler om kommategnets historie. Komma kom på trykk for første gang i ei bok i Italia i 1494, den skriftformen som heter Old Roman ble til der i Venezia. Det er et stort tema du skriver om her og jeg som er veldig glad i ord bør sette meg inn i dette.
      Mange har sagt det til meg at jeg er flink med ord. Ha en fin kveld.

    6. På din blogg kan du skrive akkurat sånn som du vil! Er ikke det bra så vet ikke jeg. De som leser gjør det helt frivillig, og noen “trykkleifer” (som vi sa i min ungdom) det dukker nok opp hos oss alle fra tid til annen. Ingen skal rette, og det blir ingen røde streker i teksten på tilbakemeldingene (Ok min pc lager stor rød strek under ordet trykkleif, men det bare overser jeg 🙂 )
      Jeg så hva du mener med å skrive seg ned, men er det ikke det vi gjør da. Janteloven lever, selv om alle vil ha den bort. Vi er ikke flinke nok til å skryte av det vi er gode til – og alle er gode til noe! Ha en strålende kveld 🙂

    7. Alle har man litt skriveleifer innimellom 😉 Jeg er nok litt for nøye på det er være “korrekt” i den grad at ordene må være stavet riktig, men jeg er litt der at jeg må skrive slik jeg snakker, og da er jeg ikke korrekt- setningene henger ikke alltid på greip, for å si det sånn, og jeg bruker ordet “liksom” alt for mye 😛 ha ha..
      Med tanke på dette sier det seg litt selv at jeg er veldig glad for at blogg.no ENDELIG satte inn rettskriving på innleggene- før måtte jeg jo lese innlegene både 2 og 4 ganger føre jeg kunne poste dem- det er ganske ille! Nå ser jeg jo hvis det er helt feil, liksom. Likevel hender det jo at jeg bommer litt her og litt der, men jeg har lært meg å slappe litt mer av i forhold til det at man ikke må være så veldig korrekt 🙂 Og noen ganger skriver man jo så fort at selv ikke rettskrivingen får med seg at noe er feil- slik som når man glemmer en bokstav inne i et ord. He he.. Men hvis jeg ser noen veldig opplagte feil etter at jeg har postet innlegget (jeg liker å sjekke at det ser ok ut etter at jeg har postet det), så kan jeg finne på å gå tilbake for å rette på det (huff, det feiler meg noe enda- ha ha). Og noen ganger er det vanskelig å skille på å/og. Selv om man egentlig veit hva det skal være blir det bare feil- da MÅ jeg rette på det. Og faktisk går det så fort i svingene at jeg ikke greier for og får 😛 Men, jeg har blitt bedre altså, jeg lover 😉 Jeg skriver “fordi”, fordi det er det som er bokmål 🙂
      Shit, jeg trur kommentaren min blei lenge enn innlegget ditt. Ha ha

    8. Heldigvis betyr ikke en skrivefeil her, og en særskrivingsfeil der at man ikke er dyktig til å skrive gode tekster. Det finnes det mange beviser på! 😀 Og jeg liker formuleringene dine. Det gjør bloggen din til det den er.

    9. Å skrive mange “skriveleif” ligger til meg. Eg har ikkje sett at du har skreve noen skrivefeil eg. MAge som skriver litt feil og enkelte ting ser eg. MEn så lenge ein forstår kva som er meint, er det vel greit. Hadde folk ikkje ville lest innlegg med mye skrivefeil, så hadde ingen besøkt bloggen min hehe. Det største feilene er greit å få vekk, men elelrs er det greit. Klem <3

    10. Fordi=)
      Jeg personlig er nøye når jeg skriver, men det er jeg uansett. Tenker så lenge man har utgangspunkt på å skrive korrekt er det en fin egenskap. Leser jeg en blogg som er proppa med skrivefeiler så klarer jeg ikke å lese den videre. Det gjør noe med leselysten rett og slett. Syns du er flink jeg=)

    11. natheless: Er enig i det ..men man må selvsagt gjøre sitt beste ..:) Ja vi har jo litt “sjargong “her i mjøndalen også så folk bruker sikkert forde og fordi litt om hverandre her vil jeg tro 🙂
      Takker for positiv oppmuntring , og takk for at du leser uansett..hehe..<3

    12. Gro Elisabeth Olsen: Det tror jeg også..men jeg har alltid vært usikker på det der med dobble konsonanter ..og nå orker jeg ikke bruke så mye energi på å finne ut om det er riktig..hehe..
      Jeg bare ler litt av det selv ja..men det er sikkert ikke morro for de som har skikkelig store skrivevansker..Takker for fin og hyggelig kommentar 🙂 Fin kveld til deg<3

    13. Lene S.: Godt å høre..ja da håper jeg du gir meg et hint..hehe..:)Det er jo mange som har annlegg for språk, det erikke min sterkeste side..men jeg var veldig glad i å skrive stil og fortellinger på skolen..så jeg fikk jo ok karrakterer for det 🙂 Forstår alltid hva du skriver..men er man sliten i hodet går jo det meste i surr ..hehe..Takk og klem tilbake <3

    14. frodith: Jeg har pleid å se på hva du har skrevet noen ganger for å gjøre det riktig…så godt du ikke skriver mye feil..hahaha..:)
      Jeg pleier å se over det jeg skriver og retter det jeg ser er feil..men orker ikke bruke for mye krefter på det..Jeg bruker også en del “sjargong” syntes det gjør det litt mer personlig 🙂
      Greit å hvite det med fordi..skal prøve å huske på det ..
      Takk det er jeg glad for å høre ..Klem<3

    15. Helge: Så artig å være flink med ord..og så interesert at du leser en bok om “komma”..kult..
      Jeg liker godt ord..men mest for å få frem en historie eller et poeng..
      Men jeg prøver å ikke slurve..og gjør stort sett mitt beste..:) Takk for fin ,opplysende kommentar ..Fin kveld videre 🙂

    16. Har ikke lagt merke til at du har noen feil i innleggene dine og den er så fint formulert og skrevet så du kan ta det helt med ro. Men noen bloggere har det veldig travelt tror jeg for mange av innleggene er helt umulig og lese noen ganger,og ord og setninger blir helt håpløse og lese. Det beste er nok og se over hva en skriver føre en trykker på knappen FULLFØR. Har nok masse feil og ordbruk på min egne blogg så er det lett for og skrive slik en prater. Ikke bare og bare og være Særping heller for det nøttærnte alltid. Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    17. margarites: Fint å høre..er nok en del feil rundt om ja..men noen er jo veldig gode på det der med rettskriving…og det er jo flott det :)..men hva man skriver er enda viktigere synes jeg ..:)
      Jo selv om jeg “gjør som jeg vil” ligger det nok i ryggmargen å tenke på hva andre mener..og janteloven lever i beste velgående..Lettere å fortelle hva man ikke er god til i stedet for litt selvskryt..men hender jeg trår til med det også jeg..hehe.. Takk det samme til deg 🙂

    18. Elin Slåen: Bra !..ja er man god i rettskriving faller det jo naturlig..og det er jo fint..for man skal ikke slurve heller…:)..Jeg også skriver litt som jeg snakker..men har nok blitt litt “flinkere”til å tenke over om folk forstår hva jeg mener når jeg ser over det 🙂
      Visste ikke at blogg .no hadde et sånt retteprogram..det får jeg undersøke litt mer om, for det hadde jo vært kjekt å bruke …Jeg å ser over..men de orda jeg er usikker på orker jeg ikke alltid å sjekke opp..da blir det for slitsomt….da vet jeg at fordi er det riktige nå..så det skal jeg prøve å huske på…:) Bare hyggelig med lang kommentar..hehe..viser bare at du er engasjert….<3

    19. Merevil: Fint å høre ..noen er jo resere på rettskriving, men jeg og synes innholdet er det viktigste..og veldig glad for å høre at du liker formuleringene mine..Takker så mye <3

    20. gretashobby: Så bra…det er nok mye det med dobble konsonanter som lett blir feil hos meg i tillegg til punktom og sånt…men godt det ikke er det du legger først merke til med innlegga mine..hehe..
      Det er sant..om folk ikke likte det du skrev og ble “irritert”over skrive feil hadde de nok slutta å lese bloggen…Litt kan man jo sjekke over..men innholdet er det viktigeste 🙂 Takk og klem tilbake <3

    21. zentia: Takk…greit å vite FORDI det ordet bruker jeg en del..:)..ja har man lett for det med rettskriving skal en være nøye..og uansett må man prøve å gjøre så godt en kan..men ikke om det gjør at en da ikke orker å lage innlegg..men nå ser jeg i kommentarer her at det finnes noe slags retteprogramm på blogg .no..det høres jo smart ut.:)
      Takk for det..fint å høre 🙂

    22. Hobbystua: Det er jo godt å høre ..tusen takk :)..jeg ser alltid etter om jeg har slurvefeil..og de retter jeg opp..men skal jeg sjekke alt med dobble konsonanter blir det litt slitsomt..noen ganger blir det riktig ..andre ganger ikke..hehe..
      Jeg også skriver litt som jeg prater..synes det gir litt personlighet 🙂 Jeg har ikke lagt merke til skrive feil hos deg heller….”nøttærnte” det var sjargongen sin det..haha..Takk det samme til deg <3

    23. Får du ikke opp røde streker under ord som er feilstavet når du skriver innleggene? Før fikk man det kun når man skreiv kommentarer, men vips hadde jeg det på innleggene også 🙂 Du kan sikkert bare høyreklikke i feltet og skru på stavekontrollen- hvis man da høyreklikker på det ordet som er rett så får man opp alternativer på hva som er riktig- men det hender faktisk at den også er like på bærtur som meg 😛 ha ha.. Jeg har noen ord jeg absolutt ikke greier å stave uansett hvor mye jeg prøver, slik som ordet for de som ikke spiser kjøtt (jeg gidder ikke prøve å skrive det en gang) 😛 Ha ha..
      Men jeg har i grunn aldri reagert på at du skriver mye feil 🙂 Som Zentia over her sier så mister man litt lysten på å lese videre hvis det er så mye feil at man nesten ikke skjønner hva man leser- jeg leser jo bloggen din ofte jeg, så da kan det ikke være så ille 🙂 Jeg har vel mer tenkt at du ikke skriver helt nynorsk og litt sånn som man gjerne snakker 🙂

    24. Elin Slåen: Jeg får det hverken på innlegg eller kommentarer jeg..ikke rart jeg skriver mye feil..hehe..:) Da skal jeg sjekke om jeg får det til..ellers klarer gutta det helt sikkert når de er innom..takk for opplysning..:)
      Det er bra å høre..nei er det feil på feil kan det bli litt slitsomt ..Hyggelig at du ofte leser bloggen min..jeg får med meg det meste du skriver også …Ja litt sånn “sjargong”er vel min skrivemåte 🙂 Fortsatt fin kveld 🙂

    25. Hyggelig å høre- jeg ser jo du er innom innimellom 🙂 Jeg leser ofte mer enn det jeg kommenterer (sikkert fordi kommentarene mine har en tendens til å bli lang som en stil- he he) 🙂

    26. Det heter fordi…. Jeg er veldig nøye på å skrive og tegnsette riktig og gjør så godt jeg kan. Jeg skriver aldri på dialekt og selv på sms bruker jeg rettskriving og ikke forkortelser. Men, det er meg. Andre gjør som de vil.

    27. Spørs hva du skal si er det for det første eller fordi at….ikkje at eg bryr meg .eg er dronningen av tastaturleif..og som oftest skriver eg mens eg tenker…….så da skriver eg kanskje enten fortere eller senere…who knows. Så lenge folk forstår det så spiller det ingen rolle egentlig 😀
      som du sier, du har ingen problemer med å vise deg med en lite stripe i lakken…for du er så flott fra før av 🙂
      i mine øyne er dette ingenting
      klememting <3

    28. Jeg har lest flere av dine innlegg nå, og må si at jeg ikke har lagt merke til disse skrivefeilene 🙂 Og det skal da sies at jeg er veldig opptatt av det å skrive riktig, men da med visse unntak. Velger man å skrive på dialekt for eksempel, så synes jeg det er sjarmerende. Vil man skrive “slik man ville pratet”, så må jo det også være greit. Da er det jo et bevisst valg man tar. Det at du sliter med doble konsonanter er ikke noe jeg har lagt merke til, før du presiserte at du plagdes med dobble konsonanter 😉 Uansett er ikke det noe jeg pleier å henge meg opp i heller. Det jeg derimot pleier å få noia av, er ordelingsfeil, og det har jeg ikke sett noen av i dine innlegg. Ville uansett ikke kommentert noe, for jeg lar heller være å lese blogger hvor det blir for mye skrivefeil. Ikke på trass, men fordi jeg blir sliten og litt oppgitt av det. Ikke oppgitt av personen som skriver det, men oppgitt over at det er så utrolig mange som deler ord, og at dette faktisk blir godkjent av så mange.
      Men ja, det heter fordi, og ikke forde, men det ville heller ikke plaget meg 😉 Poenget mitt er egentlig at jeg ikke har noe problem med å lese dine innlegg, og jeg liker måten du uttrykker deg på 🙂 Jeg synes ikke du skal bruke tid og energi på å fokusere så mye på dette at du ikke synes det er moro å blogge. Det er mye viktigere hva du ønsker å dele med leserne, enn om det blir en dobbel konsonantfeil her og der 🙂

    29. Jeg har faktisk ikke lagt merke til at du har hatt noen “skriveleifer” jeg!! Selv fosser jeg i vei når jeg skriver, så det blir ofte borte bokstaver og ord. I tillegg til at jeg er ordblind. Når jeg leser dine og andres blogginnlegg, så er jeg mer opptatt av hva du har å fortelle å ikke om det er korrekt skrevet. For omtrent et par år siden, så var det en person som brukte en masse tid på å kritisere måten jeg hadde ordlagt meg på og poengtere alle skrivefeilene mine…. Det er noe som ikke kunne falle meg inn å gjøre. Ha en fortsatt strålende kveld :o))

    30. Innholdet er alltid det viktigste uansett ,og har man problemer med å se forbi skrivefeil her og der, får det være den enkeltes problem å takle;) Verden blir hverken verre eller bedre av noen skrivefeil her og der;D Jeg selv er pinlig nøye på mitt eget grammatiske språk/skrive riktig, men jeg snubler mest i merkelige setninger og ofte er de for lange også. Det føles bare dumt å skulle påpeke andres skrivefeil, men ettersom du spør konkret; det skrives fordi, men herlighet, skriv det du føler deg bekvem med:) Blogg er som oftest en mer muntlig tone over, og da kan man vel skrive det slik man sier det hvis man vil? 🙂 Vil ikke drite meg helt ut, men jeg vet ikke om du skriver dobble konsonanter med vilje, men det skrives doble konsonanter, med én b:) IKKE ta det ille opp, jeg mener ikke å rette en pekefinger og så nesevist si ‘det skrives slik og slik’, men jeg visste ikke om du skrev det slik med vilje fordi du var bevisst på det og beviste poenget ditt?

    31. Fru Tunheim: Bra ,skal prøve å holde meg til det..hittil har jeg variert litt ..:)..jeg prøver også å gjøre riktig det jeg kan..men dobble konsonanter..bommer..jeg nok på en del ganger..og tegnsetting..men prøøøver å gjøre riktig..hehe..
      Jeg synes det er flott med folk som skriver korrekt rettskriving også..og helt enig, noen har fokus på noe..som ikke er like viktig for andre..sånn skal det være..mangfold er bra 🙂 Fin fredag i morgen <3

    32. cuskima: De fleste sier det skal skrives fordi ,siden det er på bokmål…som deg synes jeg ikke det er sååå viktig..men siden jeg hver gang jeg skal skrive det ordet tenker..hmmm?..så var det greit å få et svar,,:)
      Det aller viktigste er jo hva en skriver om..men er noen veldig flinke med rettskriving er jo det veldig fint ..men ikke om en må sjekke opp annenhvert ord..det blir for mye jobb…
      Neida , om jeg ikke er spessielt god på dette, er det sååå mye annet jeg er god på..hahaha..
      Klem fine du<3

    33. Kristin: Så bra å høre at det i allefall ikke er så mye at det ødelegger innleggene..men det er helt sikkert noen feil på de ulike innlegga..men jeg er jo ikke sånn heeeelt på jordet når det gjelder rettskriving..så jeg treffer nok rett noen ganger også..hehe..
      Ja folk har ulike skrivemåter..og en del skriver litt sånn de snakker..andre mer “perfekt”og det liker jeg at folk har sin stil 🙂 Jeg har forstått at de fleste ord en lurer på om skal deles eller ikke… skal skrives som ett ord..:) Heretter skal jeg huske på fordi..Takker for at du liker min uttrykksmåte..og jeg fortsetter i samme stilen..og jo mer jeg blogger..jo bedre blir jeg nok på rettskriving også 🙂 God natt<3

    34. Laila MA: Jeg også prøver å gjøre riktig så mye som mulig..men noen ord jeg blir usikker på skriver jeg slik jeg tror.. og skjønner ofte etterpå at det var feil..hehe..

    35. Vera Lynn: Det er jo bra..men nå kommer du til å legge merke til det..hehe..Jeg legger heller ikke ofte merke til andres feil..om det ikke er helt “ekstremt” og har aldri tenkt på at du skriver feil heller 🙂 Jeg er også opptatt av det som står i innlegget og gjerne personligheten til den som skriver ..
      Hæææ..er det virkelig noen som kritiserer andres skrivefeil..i dette innlegget hedde jo folk kunnet gjort det..for her har jeg jo “åpna”opp for det..men ellers er det helt utrolig hvordan enkelte oppfører seg…Sov godt <3

    36. Fromfat2phat: Fint å høre..og jeg er selvsagt enig 🙂 ..men man skal gjøre så godt man kan..men ikke legge alle kreftene i det..men heller kose seg med blogginga..noe jeg gjør..:)
      Mange som er flinke med rettskriving som deg..og det er jo helt super om en er god på det er jo det veldig fint :)..Ja blogger kan en jo sette sitt preg på..men man vil jo helst gjøre det så riktig som mulig..også lærer en jo stadig mer ,jo mer man skriver..:)
      Hahaha..ler meg nesten skakk her..for det var ikke meninga..men der ser du..burde jo ha sjekka det opp ..i det minste på dette innlegget..haha..gøy at du så fra..tenk på alle som har sett det og ikke sagt noe..eller kanskje de ikke er så flinke selv heller..hahaha…Klem <3.

    37. 😀og du skriver med snert og så mye bra å lese at om det er noen feil gjør det ikke noe.”) skrive rett klarer jeg jaffal på diktene. .men når det kommer til Chat og sms fra mobil..eller mail. .Da blir det mye moro. ..😆folk sier de må ha tolk…skrevet mye rart da ja..😆og fordi heter det nok…men sier ofte fordet eg..😆god natt .! Utrolig flott bilde! Stå på! Vær raus med deg selv.

    38. Det er ofte man leser skrivefeil i blogger. Veldig ofte faktisk. Jeg har ikke lagt så veldig merke til dine skrivefeil at det gjør noe. Så de er nok ikke så veldig fremtredende. Og uansett er det jo ikke akkurat så vanskelig å forstå hva du skriver da. Du skriver lettlest, og det er jo det som er det beste 😀
      Jeg er selv pirkete i grunnen, når det gjelder skriving. Og gikk ut av skolen med gode karakterer i norsk og engelsk. Og så var det også fag jeg likte veldig godt. Så kanskje ikke så rart da. Har alltid elsket å skrive, både på norsk og engelsk. Det artige er at ofte når jeg har kommunisert i skrift med engelske eller amerikanske mennesker, så kommenterer de at jeg skriver bedre deres morsmål enn de gjør selv 😉
      Men aller viktigst i en blogg, er at det er leselig 🙂 Det er jo temaet man bryr seg om, ikke grammatikken 🙂
      Og “fordi” er nok den rette måten 🙂 Men jeg har ikke problemer med å lese det på din måte heller 🙂 Jeg skriver heller ikke perfekt 😉
      Og så er jeg så utrolig enig med sønnen din, du må ikke skrive deg ned. Du er en strålende, vakker person med utrolig mange og gode egenskaper. Like gode som alle andres 🙂 Og ingen er perfekte….. Stå på du flotte kvinne 🙂
      Klem <3

    39. Jeg har slitt siden jeg var ei lita jente som begynte i første klasse. Klarte ikke å skille mellom veldig mangeav våre bokstaver. Det var et mareritt. Ikke skjønte jeg hva som sto der, og ikke skjønte jeg hvorfor de andre skjønte hele setninger.
      Det ble oppdaget at jeg blandet spesielt. dbpæa?. Ikke rart at setningene ikke stemte da.
      heldigvis hadde vi en tålmodig lærer på skolen, og jeg fikk litt ekstra hjelp det første og andre året. Deretter elsket jeg å lese bøker. Tok lang tid til å begynne med, men når det endelig løsnet så var det himmelen.
      Jeg skjønte fort at mine barn slet med det samme, og at de jukset på samme måte som meg. Det var kun jobb jobb og mere jobb her hjemme som til slutt gjorde at de også skjønte lesningen.
      Jeg har brukt rette program som voksen, men jeg er veldig bevist på hva jeg skriver. Ønsker minst mulig feil, men vet at jeg har noen innemellom. Dialekt skriver jeg ikke på. Det er ikke lesbart.:)
      Du skriver greit, og jeg har ingen problemer med å følge deg. Det er det som er viktig. Skal jo være gøy.

    40. lindusen: Ååå det var koselig høre..og godt du ikke legger vekt på skrivefeila..:) Ja skal man skrive en tekst til sang ,dikt eller lignende bør en jo skrive så riktig som mulig :)..hehe.på mobil er det jo så smått at der blir det jo i allefall mye feil..:)..ja riktig skrivemåte er nok fordi har jeg skjønnt nå..:)Takk det skal jeg prøve på..vær raus mot deg selv du også <3

    41. Eva: Det er bra det ikke er det første du legger merke til da..hehe..Og godt å høre at innholdet er forståelig og lettlest ..for det sliter jeg med hos noen (ikke hos deg)..hva er det egentlig de prøver å få frem her..men de fleste forstår jeg godt altså 🙂
      Ja du har jo lett for språk og rettskriving og da prøver en selvsagt å gjøre det”perfekt”når en skriver..så artig da at at de kommenterer at du skriver bedre enn dem …stilig!
      Enig med sønnen jeg også..det er vel bare en godt innarbeidet blyghet.(.selv om jeg ikke er sjenert)..men har liksom så lett for å unnskylde meg ..når jeg føler at det blir litt selvskryt..
      ..Jobber med saken og prøver å bli litt mer “egoist”…Tusen takk for hyggelige ord :)Klem til fine,snille deg <3

    42. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Det der er nok et problem for mange…bra du fikk god hjelp og ble glad i å lese fordet :)..tenker på mange som sliter med sånt og ingen oppdager hvorfor…må være frustrerende ..
      Godt du var litt forbredt når dine barn opplevde det også..og du kunne bruke din erfaring til å hjelpe dem 🙂 Jeg har fått greie på her nå at jeg kan bruke retteprogramm her på bloggen..så det skal jeg lære meg etterhvert..:)
      Fint å høre..ja jeg er vel ikke sånn “ekstremt”dårlig i rettskriving..heldigvis 🙂 Fin fredag og klem fra meg:)

    43. Jeg har lest bloggen din en god stund, men har aldri kommentert her før. Synes du skriver kjempebra og engasjerende.
      Når jeg leser blogger er det innholdet jeg ser på, og jeg bryr meg ikke om at bloggeren har skrivefeil. Synes det er en uting å påpeke skrivefeilene til andre bloggere, for man kjenner ikke bloggeren, og man vet jo ikke om personen har dyslexi.
      Det som jeg har lagt merke til er at de som påpeker skrivefeil hos andre bloggere gjerne er det med masse skrivefeil selv.
      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld 🙂
      Toril

    44. Toril: Tusen takk så hyggelg å høre 🙂 Det er bra, samme her..folk med mye skrivefeil er nok klar over det selv også så det er unødvendig å påpeke det..og som du sier det kan jo hende de har virkelig stor problemer med det..og da er det kjempebra at de i det heletatt skriver og legger det ut …. Takk for fin kommentar og fortsatt fin kveld til deg også 🙂

    45. Litt skrivefeil er ikke galt i det hele og store spør du meg 😀 Jeg skriver masse feil, noe med vilje og noe helt uten vilje haha men du…Morro skrives da med 2 r’er eller hva? Tror enten vi må stramme opp norsklæreren din, ellers så får vi ta et folkeopprop på hva de vil ha for jeg slutter helt å bruke moro om det ikke skrives med 2 r’er…eh…tror jeg. Kanskje Morro skriver moro på nynorsk? Ha ei riktig så god helg <3

    46. ladyaugust: Så bra, ja noen ord skriver jeg litt feil sånn med vilje også..om det passer inn..men det med doble konsonanter ER jeg dårlig på :)..Håper du har rett og læreren tok feil..hehe..kanskje jeg egentlig skulle hatt M på den prøva..;)
      Når du skriver det nå så må da to r`er være riktig ..ser veldig litte mor(r)o ut med en….God helg og nattaklem<3

    47. Nå spurte jeg gitaristen og han sier en ! Hørt på tøys og tull, fra nå av er alt bare GØY istedet for 😀 Jeg tror den som skrev ordboka må ha drukket noe han ikke har tålt 😉 haha godnattaklæmme med 2 m’er tilogmed <3

    48. Jeg er fæl til å stokke om ordene når jeg er engasjert og skriver innlegg i “farta” jeg, hehe.. Ikke blir Ikek osv.. Hvis jeg ser de så går jeg som regel inn og retter, men tenker at det er ikke så nøye – de som leser forstår nok hva jeg mente 😉 Og det er min mening om skrivefeil hos andre også. De plager meg ikke så veldig 😉

    49. V for Vendetta: Det hender det går litt fort ja ..Jeg også retter det jeg ser blir feil..men orda jeg er usikker på orker jeg ikke alltid å sjekke..men skal prøve å få lagt til et slikt retteprogram som flere her nevner :)..helt enig om det ikke er ekstremt mye feil , skjønner man jo innholdet uansett..men man gjør selvsagt så godt man kan 🙂 Fin søndag videre:)

    50. Audhild
      Mamma til lille Willi: Skal prøve å huske det heretter :)…ja man må være så nøye man kan…men orda jeg er usikker på orker jeg ikke sjekke hele tiden 🙂 Fin dag videre til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg