Da er jula over for denne gang…og jeg er sliten !

Jeg liker ikke å klage så mye, og ikke skrive så mye om slitenheten ved ME , men av og til gjør jeg det alikevel fordi det er en veldig stor del av livet mitt ..og derfor har jeg behov for å forklare litt innimellom.

Jula her har vært koselig og stille og rolig..men noe ekstra blir det i desember..med litt mer matlaging…pynting og innkjøp av noen pakker…og det er absolutt verdt å bli sliten når en også koser seg ekstra mye .

Men nå var jeg først og fremst sliten etter å ha ryddet vekk jula. Begynnte i går med å sette det meste av pynten på spisestuebordet..for så i formiddag å legge det i esker .

Og nå i ettermiddag har vi tatt vekk juletreet..greit å fordele det over ett par dager..slikt en lærer seg etter hvert..før var det unnagjort på et par timer . …men det gjelder å disponere kreftene riktig..og ikke bli totalt utmattet .

(Skal skrive et lite innlegg snart om slitenhet ved ME..for det kan ikke sammenlignes med å være vanlig sliten )

Her ser dere pynten som har stått rundt i stua mi…har vært rød jul her for å si det sånn..


#blogg #mjøndalen #buskerud #julepynt #norge

56 kommentarer
    1. Har mine perioder med fatigues selv, så vet hva du mener selv om jeg ikke har ME 😛 Er ikke som å være vanlig sliten, men det er helt uforståelig for de som ikke har vært der selv. Selv de man har nærmest innpå seg forstår ikke helt betydningen av å være sliten på den måten. De tror at det handler om å ta seg en hvil/blund og så er man frisk og rask igjen. Det verste jeg vet er når noen forteller meg at jeg burde gå å legge meg “om jeg er så trøtt”. Det handler ikke alltid om å sove. Noen ganger går livet bare på halvt bluss, og det er vanskelig for friske mennesker å forstå som regel 😛
      Ta livet med ro og gjør det beste ut av det. Ikke gi deg selv dårlig samvittighet i hvertfall! Funker ikke 😉 God bedring <3

    2. Uff, ME er neimen ingen enkel sykdom, men så utrolig bra at du er blitt flink til å fordele over flere dager. Håper at det hjelper deg iallfall litt 🙂 Ha en avslappende kveld 🙂

    3. Linda Taylor: Jula er koselig ..men det holder nå..hehe.. Greit å få vekk pynten …nå går det jo mot lysere tider..Deilig det da :)..Takk fortsatt fin kveld til deg også 🙂

    4. Mitt liv som restehaug: Ja jeg forsto heller ikke før jeg selv ble syk..hvordan denne slitenheten var…man tror jo at sliten er sliten..og sånn er det jo IKKE…
      Nei det å legge seg ,har vært ett av de største problema mine for jeg sliter med å få sove og så får jeg enda mer vondt i nakken om jeg ligger :)..så det er ikke slik at en kan “kose seg”og hvile..
      Takk for hyggelig tilbakemelding og ta vare på deg selv du også <3

    5. Fruemmel: Man blir flinkere til å balansere oppgavene etterhvert..slik at en kan mestre mer og ikke bli helt tappet for krefter..og så må en prøve å utfordre seg litt ..i sitt eget tempo med muligheter for hvile..:)..men jeg gjør jo bare ca 10% av det jeg gjorde før jeg ble syk..gjorde mer på en dag da..enn på ei uke nå..og da jobba jeg fullt i tillegg..så det er store forandringer.
      Men jeg velger å fokusere på det jeg klarer..men av og til mååå jeg bare klage litt ..hehe..
      Kos deg videre i kveld du også 🙂

    6. Lurt å fordele arbeidet ja. Man veit nok ikkje kva det er å ha ME før man ahr det. Slik som ein ikkje veit det med andre sjukdommer. HAr to venniner i Bergens området som har ME. HAr litt peiling. Er glad eg ikkje ahr det. Nok med mangel på energi ved Sjøgrenen. Må jo bevege meg litt eg for elelrs så blir bechtrewen heilt galen.
      Du får kvile deg ut att og så kjem du sterkere tilbake seinare. Klem til deg fra meg

    7. Fordele det over flere dager er lurt. Det gjør jeg også. Men her blir det ikke vekkrydding før etter tirsdag. Jeg må liksom ha med meg trettendedag jul, når jeg kan. Da tenner jeg alle julelysene og lar de brenne både lenge og vel, spiller julemusikk og koser meg med god mat. Men så er det snart stopp her også. Litt vemodig, men godt også. Jeg skal kjøpe tulipaner når jeg er klar!!!! 🙂

    8. Heisan:-) Ja her manglet det ikke på søte nisser og annet stas og nå er jula over og godt er det også. Har plukket vekk siste rest selv i dag og gjort ren stekeovnen også. Du har lov til og ytre deg om at du er sliten når du har diagnosen ME. Og jeg skjønner du har lært deg og leve med dette nå og vet og ta det litt pø om pø av alt som må gjøres. Så når du har funnet frem energien så ta og skriv litt om denne du. Sikkert mange som ikke vet hva det vil si og ha ME. Og du har lov og beklage deg litt nå,,men får ønske deg en fortsatt fin søndag og en riktig fin uke:-)) Nytt år og dagene blir lengre og lysere for hver dag…godt og tenke på:-)

    9. gretashobby: Helt klart lurt å ikke “gape”over for mye :)..Sånn er det. Mange ting her i livet en ikke kan sette seg inn i om en ikke har kjent det på kroppen sjøl..og sånn er det med meg overfor andre som har andre ting å stri med ..en kan ha en viss peiling..men klarer ikke å kjenne andres “smerter”..heldigvis kan man vel si..
      Men syntes vi begge er flinke til å fokusere på det vi klarer/orker da :)..Nå har mannen bakt så nå blir det kveldsmat med ferskt brød og te 🙂 Klem og fin kommende uke<3

    10. Det er ikke rart om du blir sliten. Selv folk uten ME blir jo helt GÅEN av dette julestyret. Så at du blir det også er helt forståelig. Jeg har ikke bakt en kake, eller vasket duker eller noe som helst. Men likevel er jeg sliten og lei av hele greia 😀 Nå er det vår som venter 🙂 Og det er godt å høre at du tar det i ditt tempo, for å ble HELT utkjørt er jo ikke noe vits, og det vet du jo 🙂 Stor god klem <3

    11. natheless: Liker jo best å være effektiv..men mye lurere å være litt tålmodig :)..før da guttene bodde hjemme hadde vi pynten mye lenger ..men nå tar jeg det når jeg syntes det passer inn..og mye har vært fremme siden siste dagene i november..så var litt lei det nå 🙂
      Så koselig du avslutter jula da..høres hyggelig ut 🙂 Jula er jo veldig koselig..men nå lengter jeg mot vår …Ha ei fin kommende uke<3

    12. Jeg har en venninne som fikk diagnosen ME i 2008, hun hadde en ‘dårlig’ fastlege som sykemeldte og sykemeldte så lenge det gikk. Til slutt gikk hun til et privat legesenter og fikk diagnosen ME 🙁 Jeg har sett henne på det verste, hun mister konsentrasjonen midt i en samtale, får ikke sove uansett hvor ‘sliten’ hun føler seg. Spesielt foran høytider, hvor det forventes at alt skal ordnes (familien krever ikke noe av henne) da blir hun enda verre og hodepinen slår inn for fullt i tillegg. Selv om det har vært en stille og rolig jul hos dere, så har det nok tatt noe krefter, det vet du bare selv, men…Jeg er ikke tilhenger av piller, men jeg skulle ønske det fantes en kur for deg, henne og alle med ME, men så langt har ikke forskningen kommet 🙂 Avpass farten etter forholdene du Anne, jeg kan IKKE gi deg råd, det vil bli for dumt, men jeg gir deg mange gode klemmer<3<3<3

    13. Hobbystua: Har jo bursag i Desember så har fått mye fin julepynt i gaver i åras løp :)..Så bra du sier det..jeg liker ikke å “syte”men av og til er det jo greit å “få det ut “også..for det er jo slik det er..så nå skal jeg bare ha positive innlegg i lange tider..hehe..
      De vanlige dagene har jeg et system på nå så jeg vet hvor langt jeg kan presse meg…men sånne “annerledes”dager er vanskeligere å beregne :)..men nå er det rydda vekk her..så da kan jeg ha vanlig aktivitet igjen til uka 🙂 Skal skrive litt om slitenheten ved ME en dag ..men ikke mye..det står jo så mye på nettet …Takk for positiv tilbakemelding og fin kveld videre 🙂

    14. spiras blogg: Så bra takk..men jeg liker best å bli sett på som positiv skjønner du ..hehe.:).Men helt enig en skal kunne si i fra også..for det er jo slik en har det..og når en skriver blogg ..hvor en skriver om seg og sitt er det jo en stor del av livet..
      Takk så pent sagt av deg 🙂
      Passa liksom å begynne å rydde vekk i helga ..og vi har jo hatt det fremme i over en mnd..
      Ha ei fin kommende uke og klem fra meg<3

    15. frodith: Nei ,selv om det har vær rolig med aktiviteter og besøk og sånt her..er det litt ekstra rundt sånne dager :)..men jeg syntes det er koselig også da 🙂
      Men hverdagene er det enklest å beregne energi..for da er det de faste tinga..og da vet jeg stort sett hvor mye jeg kan “presse”meg 🙂 Ha ei fin kommende uke og stor klem til snille deg <3

    16. Man må ta alt i eget tempo, jeg har også brukt et par dager på julepynten. Har gjort så mye annet også disse dagene, så Jar fremdeles noe julepynt på spisestuebordet som venter på å bli lagt i kassene. Får prøve å ta det nå istedenfor å dumpe ned i sofaen 🙂

    17. Jula er pakket bort her også, og godt er det 😀 Ja, du må bare ta den tiden du trenger på hva du orker å gjøre . Å lytte til kroppens signaler er nr 1 😉 og alt annet kan man ta senere..Jeg har vært på flere undersøkelser før jul på A-hus ang. slitenhet, trøtt, hodepine og problemer å konsentrere meg..men med meg så kommer dette av mage og vitaminmangler, og kronisk forstoppelse.. Jeg har også tatt ryggmargsprøve pga mistanke på andre ting, men prøvene var helt fine 😀 Det var litt om meg..
      Kanskje det var litt fjernt av meg å skrive alt dette, men gjort er gjort. Ta vare på deg sjøl, men det vet jeg at du gjør flotte dame <3
      Ha en fin og rolig kveld + en varm klem <33

    18. Så mye koselig julepynt 🙂 Det hadde vært fint om du skrev litt om ME og den biten, jeg vet ikke helt hva det går på utenom at det er en “utmattelses-sykdom” var det vel noen som kalte det, men det kunne vært fint og forstå litt hva det går ut på.

    19. Lene S.: Jeg hadde et års tid hvor jeg var masse hos lege (tidligere var jeg hos lege annethvert år eller noe sånt )..men da de ikke fant ut av det..var det fastlegen min som foreslo at vi skulle sjekke i forhold til Me og jeg hadde alle kritteriene..pluss de fleste tilleggskritteriene..så jeg fikk diagnosen før det var gått et år..og det er visst raskt har jeg forstått :)…Ja det med konsentrasjon er veldig typisk..jeg har blitt innlagt på sykehus og måttet få lege hjem forde jeg har holdt på å kolappse av søvnmangel..og “tusen”andre ting ..
      MEN det positive her er at jeg føler jeg har blitt litt bedere det siste året og at jeg i jula i år har hatt flere bra dager enn i fjor..så jeg føler det er sakte fremgang..:)..jeg bruker svært lite piller..for da får en sikkert ettervirkninger og andre plager om en bruker for mye av det …
      Nå som hverdagen begynner har jeg mer kontroll på hva jeg orker…..Tusen takk for klem og en oppmuntrende kommentar:)..Klem til deg og ta med en til venninna de også <3

    20. foreignerat50: Var litt deilig å få det vekk nå ja..selv om det er veldig koselig med julepynt 🙂
      Ja det er det en må lære seg..man kan ikke klare alt..så en må prioritere..:)
      Klem tilbake <3

    21. Ravn73: Det en må;)..før måtte jeg ha alt fort unna..men bedre å fordele litt og heller tåle at rotet står der …helsa kommer først ..
      Håper du rekker å kose deg litt i sofaen etter ryddinga da…Ha ei fin kommende uke 🙂

    22. Ritamarita: Ja nå kan jula være over for denne gang 🙂 Man må lytte til kroppen..men det forstår en jo ikke før en “kolapser”..hadde en forstått hva det var før en kom så langt..hadde en kanskje unngått å bli sååå dårlig …ved å trappe ned litt og ta mer vare på seg selv ..
      Siden du vet hva det er med deg, må du jo gå ut i fra det..men alle symtomene du nevner er jo typisk for Me også…Holdt på å si det bare var hyggelig..men det er jo ikke hyggelig at du ikke er bra..men det var helt greit at du skrev det, greit å høre om hvordan andre har det også..Så ta vare på deg selv du også..og takk for fin kommentar 🙂 Klem <3

    23. Hekleri og Ra: Ja her har det vært pynt i hver en “krik og krok ” :).Skal finne en link etter hvert det finnes jo så mye på nettet..og så kan jeg skrive litt om hvordan det oppleves for meg..for det er mange symtomer som “alle”har og så er det noen som kan være litt ulike 🙂
      Men jeg skriver aldri lange innlegg..så det blir i korte trekk..Takk for kommentaren og ha ei fin kommende uke 🙂

    24. Har startet å pakke ned julen her også, men det går litt i rykk og napp. Jeg er rett og slett for utslitt til å skulle ta alt på en gang. Så da har noe forsvunnet nå, og resten forsvinner når vi kommer hjem igjen.

    25. Karoline Johannesen: Bruk tid du..men greit du har fått begynnt litt da 🙂 Så får vi håpe ferien gir deg litt overskudd.. God tur 🙂

    26. Så godt og ha kommet så lagt med jula. Min forsvinner i løpet av kommende uke fram mot neste helg.
      Og jeg syns det er veldig greit at du forteller om det som er en stor del av livet ditt. Nødvendigvis ser jeg ikke på et som klaging heller, for det er en realitet. Slik vanligvis er et liv sammensatt av både positive og negative opplevelser, og å si noe om begge deler forteller om et helt liv. Håper du får hentet deg inn snart. Klem.

    27. BforB: Det er litt godt å være ferdig med bortryddinga ..jula har jo vært over en mnd her i huset 🙂
      Bra du synes det..jeg liker ikke å skrive så mye om det..men som du sier, når det er en realitet..blir det jo dumt å ikke ta med noe..for livet er jo litt både og :)..men jeg fortsetter med mest positivt altså..for da blir jeg litt mer oppmuntret av mine egne innlegg..hehe..
      Vanlige dager nå og da får en henta seg inn litt igjen..men jeg har hygga meg i jula da 🙂
      Og formen var bedre i år enn i fjor så det er jo positivt 🙂 Sov godt 🙂

    28. Ser frem til å lese innlegget ditt om ME. Tror nok at jeg vil ha svært stort utbytte av det spesielt. At det er en lang prosess å finne ut av, det har jeg jammen meg erfart selv. Og enda har jeg ikke kommet i gang med utredningen. Men står på venteliste.
      Det verste er at så lenge jeg ikke har en knagg å henge ting på, utmattelsen og alt, så føler jeg at folk ser på meg som lat og udugelig. Hukommelsen min er like stor som en mygg’s. Og det er fryktelig plagsomt. Og søvn…hva er det for noe? Korte netter er veldig vanlig her for meg. Ganske dagligdags. Og som du selv skriver, slitenheten er ikke som den folk flest kjenner. Den kan liksom ikke beskrives. Den må oppleves. Og jeg unner ikke noen å oppleve akkurat det, må jeg innrømme.
      Og jeg har begynt å rydde jula ut, men ting tar tid. Må ha mange pauser, og inspirasjon. Og akkurat nå er inspirasjonen på nullpunktet 😉 Så tar nok en uke eller så, før alle spor etter julen er borte hos meg 😉
      Men må jo bare si det, at den julepynten du har samlet, ser altså så koselig og lun ut. Fikk jo lyst på det, og sette det frem her hos meg 😉 Kunne bare byttet ut den jeg selv har 😉 Hehehe 😀
      Ha en riktig god natt…og sove godt, i julefritt hus 🙂 Nattaklem <3

    29. Det syns jeg var godt å høre at jula i år var bedre enn sist år. Det er så klart viktig å muntre seg selv opp, for tror leserne dine tåler å lese det som ikke er så lett også. Og at du vil skrive om ME syns jeg er veldig fint, for da lærer vi som leser mer om det. Men jeg har stor tro på at 2015 vil bli et fantastisk år – for flest mulig. Håper inderlig det vil bli det for deg også. Riktig god natt :).

    30. Eva: Så bra..du vet jeg fatter meg som regel i korthet på innlegga mine..men jeg skal prøve å hente frem litt fakta..og mest litt om hvordan jeg har følt det..men det er jo så sammensatt at det er umulig å få det detaljert :)..og det kan ta litt tid :)..det var veldig greit å få et navn på det..og ikke bare si til folk ..at ..jeg er så sliten..(for det er jo de fleste andre også)
      Men kan jo virke som det er noe slikt du har..men en må jo utelukke mange ting først da..men det har du vel gjort også .
      Er veldig glad jeg er ferdig med bortrydding av jula nå..føles litt “lettere”..Ja det har blitt mye koselig pynt i åras løp..noe gutta har lagd også..og det er jo ekstra koselig 🙂
      Sov godt og klem tilbake <3

    31. Therese Bråthen: Det var deilig ja, flink du har vært også da 🙂 Ja du vet jo en del..og jeg vil nok ikke skrive så mange fakta ..for det finnes jo masse på nettet.. men noen stikkord om hvordan jeg har opplevd det ..og kanskje linke til noe f.eks.. Nattaklem <3

    32. Forstår godt at du er sliten, og jeg synes det er trist at du har ME, for det kan jeg jo mye om, selv om jeg ikke har det selv.
      Har en herlig sønn som har ligget i mørket i flere år, og har vært meget syk.Nå har han heldigvis fine dager ute av sengen, men ennå flest i den :(…så ME vet vi mye om <3
      Synes ikke det er klaging i det hele tatt, synes det er flott når du i blant skriver om ME, det er lærerikt og forklarende for andre.
      Jeg beundrer deg for alt du får til, selv om du er syk <3
      Hos oss liker vi også å fokusere på de gode tingene og de fine dagene,men for at andre skal forstå at dagene til sønnen er ikke sånn som det i blant kan se ut på bilder, det er i de gode timene man ser han...og det kan bikke over fra et tappert smil til totalkaputt med sengeleie over tid <3
      Ønsker deg noen rolige og fine dager, så du kan få hentet deg inn litt <3
      Her ble julepynten til neste helg, hadde ikke tid til å ta den nå i helgen :).
      Godbedringsklemmer fra meg <3

    33. Herlig at hverdagen er tilbake. Hverdager er de aller beste synes jeg. Hos oss blir færre og færre ting tatt frem for å pynte til jul og jeg elsker det, minimalistisk som jeg er. Et par ting i entreen og 4-5 ting i stuen pluss juletre. Kanskje det hadde vært noe for deg også. Mindre jobb å ta frem og mindre å rydde bort. Når treet kommer opp og stearinlysene tennes blir det jul uansett. Ingen har kommentert at vi ikke hadde så mye pynt, ikke barna engang.

    34. Det er så viktig å lytte til kroppen for den sier i fra hvordan ting er. Så lur du er som posjonerer ting 🙂 Her er jula helt oppe ennå og jeg liker det best sånn, tror jeg vil ha jul helt til påske kanskje 😀 Gooood mandag til deg fineste <3 godklæmme 🙂

    35. passion4lifeandtravel: Takk for fine ord og støtte !..ja du vet jo hva jeg snakker om…(desverre)..
      Ja tror både dere og jeg er flinke til å mest få frem det som er bra..men det ville jo vært dumt å lata helt som om ikke problemet eksisterte også..:)
      Skal få til et innlegg etterhvert ..litt om hvordan det føles for meg..for det er jo ingen fasit på dette med ME..selv om mye er likt..
      Før hadde jeg også julepynten lenger..men er litt deilig å ha rydda det bort nå 🙂 Klem tilbake<3

    36. Fru Tunheim: Enig, koselig med høytider..men ingenting slår hverdager :)…Har blitt flinkere til å minnemalisere ting..men har så mye julepynt som er gaver fra besteforeldre , ting guttene har laget..osv..så jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke tar det frem..men skal jobbe med saken..for en kan helt klart spare litt krefter på å ha mindre ting å rydde vekk 🙂 Og det blir helt sikkert like hyggelig også <3

    37. ladyaugust: Det er superviktig..og jeg har blitt litt flinkere..bl.a ved å bruke mer tid på ting som skal gjøres..og kutte ut en del ting som ikke MÅ gjøres 🙂
      Du må jo ha jula litt lenger ja…for du var vel syk store deler av den..og da er det kanskje først nå du kan nyte det litt 🙂 Klem og fortsatt fin dag <3

    38. <3 Fine deg <3 Du har så rett at dette med ME kan både være meget ulikt, men likevel mye av det samme.Det er jo også ulike årsaker til at en har en ME diagnose, sønnen for eksempel har vært hjertesyk i mange år, og kort fortalt, kroppen ble på en måte til slutt utslitt av å forsøke å ta igjen tapt tid og lærdom pga sykdom, og det kan være tøft for en liten kropp å både orke å henge med når den er syk, i tillegg forsøke å ta igjen andre for å komme litt nærmere alt, både skole og annet...så alle har ulike historier, men likevel er det mye av det samme, og mange ulike variasjoner <3 Jeg pleier alltid å ta bort julepynten første Nyttårsdag, for da bruker jeg være så lei, men jeg har som regel begynt å pynte 1.desember, i år var vi trege med alt, og orket ikke ta det bort en gang i helgen da den var litt hektisk, så lørdag morgen blir det rimelig fargeløst her hjemme <3 Ha en kos kveld <3

    39. passion4lifeandtravel: <3...Han har hatt tøffe tak skjønner jeg..Fint at det også skjer positive ting i livet hans ..og at han har interesser som han trives med 🙂
      Jeg selv tror at jeg ble syk etter først å hå pressa meg i mange år ..med mange symtomer på svimmelhet..utmattelse og andre plager..uten å ta hensyn til det ..og når jeg da i 2009 tok en skulderopprasjon..var det akkurat som all kraft forsvant og jeg nesten kollappset av utmattelse ...Da hadde jeg ikke noe valg ,for det var sånn at jeg nesten ikke kunne stå oppreist..og tok jeg en dusj ..orka jeg ikke mer den dagen..Så egentlig er jeg veldig positiv nå...som jeg har mange dager hvor jeg klarer en tur i butikken og kan lage middag..Så det går fremmover..men så fort det blir for mye..blir det tilbakesteg igjen..men dette kjenner du nok til 🙂
      Da håper jeg du får litt tid til å rydde vekk jula på lørdag ..blir litt tomt..men litt deilig også 🙂 Klem til deg <3

    40. Jeg synes det er enormt imponerende at du faktisk klarer det på bare et par dager når du sliter med ME som du gjør, så jeg håper du tar deg tid til å virkelig være stolt av alt du faktisk får til, for du er FLINK!

    41. Fromfat2phat: Takk , ja jeg er fornøyd..også har jeg heldigvis mannen min som tar seg av vask og støvsuging :)..men legge bort pynt og duker DET vil jeg ha kontroll på sjøl altså..hehe..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg