Prøysen på tv !….og litt til….

I kveld har vi sett den fjerde delen i serien om Alf Prøysen, veldig interesangt og mye mer gøy å se slike program enn alt detta realytygreiene som det er så mye av nå for tida .

Jeg vokste jo opp med Prøysen på tv og radio, så det er veldig koselig å se/høre klipp fra dette..og morro å høre om hans vei til å bli anerkjent.

Det meste er jo kjent fra før av, men kom frem et par ting jeg ikke visste også. Det er utrolig hvor mye bra han har laget…og jeg elsker å høre fortellerstemen hans.

Over til noe annet..jeg har vært litt “rolig”på bloggen i det siste…mye fordi jeg har hatt feber noen dager og litt fordi det er litt annet småtteri å holde på med om dagen ,nå som det nærmer seg jul…men har inntrykk at dette gjelder for flere også.

Men jeg har fått tatt noen antrekksbilder ,som jeg legger ut en av de nærmeste dagene..og siden det forrige antrekksinnlegget var i rolige farger (grått , sort og hvitt ) blir dette litt mer “fargesprakende”.

Kos dere masse i førjulstida !


Romeo Clive og Kanutten…en av mine bardomsfavoritter    #nrk #prøysen #norge #mjøndalen #tv

51 kommentarer
    1. Jeg har ikke like stort forhold til Prøysen som deg, men jeg liker selvsagt musevisa og ‘nå har vi vasket golvet, og vi har børi ved’… Stemning! Hørte på de sangene her om dagen da vi hadde besøk. Pæra i lampa vår gått, så vi satt her i halvmørket og spiste linsesuppe og hørte på Prøysen, da. Da måtte vi le litt. 😀

    2. Jeg har et stort forhold til Prøysen jeg også, når jeg var hos besteforeldrene mine på ferie som yngre så gikk det mye i Prøysen viser og fortellinger når vi skulle legge oss eller når vi satt på kveldene og hørte på radio 🙂 Kjempe koselig var det, så han husker jeg godt 🙂 Morsomt når det er sånne tilbake blikk 🙂 Kos deg masse du også i førjulstiden <3

    3. Jeg fikk også sett 4. program i kveld, men har ikke sett de andre tre. Litt dumt, men kommer sikkert i reprise :). Barnetimen med Prøysen og sparegrisen var bare så koselig. Jeg er forresten født på samme dato som han:))).
      Du må ha god bedring, så skal det bli artig å se de nest antrekksbildene dine. Natta :)))

    4. Jeg la meg tidlig i går 🙂 Ja, er nok litt mer for folk å gjøre nå. Og sånn er det jo i advent. Håper du blir feberfri snart 🙂 Blir moro å se fargesprakende antrekksbilder 🙂 Jeg liker også Prøysen, moro å se sånne programmer hvor man lærer noe nytt også 🙂 Klemmer <3

    5. Har vokst opp med Prøysen jeg også. og har vært og “besøkt ham” ett par ganger.
      Flott plass han bodde på, selv om husene var små.
      Håper feberen din gir seg fort. God bedring!

    6. Dette er en skuespiller jeg har sansen for. Smilet var på plass når han kom på skjermen. Jeg har ikke hørt mye av han i radioen. Noe var det vell, men ikke noe som har festet seg spesielt.
      Fjols til fjels er en film jeg har elsket siden jeg var barn? Da smiler jeg are jeg tenker på Poppe?
      Antrekk er flott, og jeg håper at jeg skal være flinkere selv. Har en del flott nå, og har lyst til å herme, men har ikke helt kommet meg dit.
      Du er så flott også i antrekkene, og det er gøy å se andres sammensetninger.
      Kos deg, og ta en dag av gangen. Vi får ikke til alt..:)

    7. Hei vennen. Husker prøysen fra eg var barn eg også.Men vi har ikkje sett på programmet no. Vi ser nyheter og så ser vi oftest på serie om kvelden på dvd/bluray. Det syns vi er så avslappende. Hvertfall når vi velger ein serie begge vil sjå hehe.
      Så bra at du har blitt bedre av virusen din da. Og dei fleste stresser vel litt no før jul. Er så glad vi er i mål. Bortsett fra den siste husvasken og den tar vi no i helgen. HA ein flott dag vennen . klem <3

    8. Nei, i går ble der historien om Hilmar Reksten for meg. Han var jo en markant og, ikke minst omdiskutert skipsreder her på disse kanter. Sporene etter han finner vi ikke minst her på Askøy…
      Ellers registrerte jeg at en eller annen historiker mente at Prøyssens “julekveldsvise” nå burde skrives om da den inneholder for mange historiske unøyaktigheter. Hørt slikt…Det er antakelig større unøyaktigheter i dokumentet denne historikeren holder seg til.
      Nei, la Prøyssens diktning få være i fred…Det er vår kulturarv.!
      Ha en fin dag…

    9. Prøysen laget mye bra, og det er sikkert flere teatergrupper som setter opp en Prøysenaften i løpet av året. Veit hvertfall at det skjer i Vestfossen. Serien har gått før og er solid laget. Ikke bare den gang heller med alt mulig. Det har gått mange fine dokumentarer i det siste. I går så jeg om Hilmar Reksten – lærerrikt på mange måter den. Vil se den igjen via nette iløpet av helga. Ha en fin dag.

    10. gulltopp: Nei han var jo veldig aktuell i min barndomm..men sangene hans blir jo mye brukt enda(bøkene også tror jeg)..og ja det er sanger som gir den rette julestemningen;)..linsesuppe og Prøysen hørtes bra ut det..haha..Ha en fin helg 🙂

    11. Therese Bråthen: Så hyggelig, ja det er jo så mange fine sanger og fortellinger, så bra at de blir “gitt”videre til nye generasjoner :)..og man kjenner alltid igjen sangene når de kommer på radio eller noe..men det er vel mest i jula vi hører noen Prøysensanger nå for tida .) Klem og kos deg masse i dag <3

    12. BforB: Det var jo på nrk 2..så kan hende de kan sees på netttv…:)Ja husker godt vi satt ved kjøkkenbordet og gleda oss til barnetimen med Prøysen :)..så artig at dere er født på samme dato, du skriver jo også bra..kanskje det har noe med det å gjøre..hehe..
      Er allerede bedere..heldigvis..:)..Takk for hyggelig kommentar ..og fin dag videre<3

    13. foreignerat50: Så bra, ja det er jo utrolig mye fint han har laget både av sanger og fortellinger 🙂
      Takk, er på bedrinens vei….Så bra at du gleder deg til det..takk 🙂 Klem<3

    14. frodith: Ja selv om jeg ikke stresser ..er det jo litt som skal ordnes :)…er feberfri..og litt bedere ,så det kommer seg :)..Ja nå måtte det bli litt farger ,siden forrige antrekksinnlegg var så “dust”..hehe…
      Ja blir mer og mer glad i den type program..ikke så masete..har vel med aldern og gjøre..haha..Klem fra meg<3

    15. Sonja: Det kunne vært artig å sett den plassen, men jeg har aldri vært der..får prøve på det en gang …litt artig å se ting i virkeligheten..ikke bare på tv 🙂
      Takk er bedere alt :)….Ha en fin dag videre 🙂

    16. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Prøysen var en sjarmerende kar…og han har jo laget så mye fint, som blir brukt nå for tiden også..men blir nok ikke så mye spilt på radio lenger 🙂
      Fjolls til fjell ser kjempe morsomm…men det er vel Leif Juster som spiller der..og han er jo også helt herlig 🙂
      J ahåper du kommer med noen antrekksbilder snart :)..Takk for hyggelig tilbakemelding …Klem til deg:)

    17. Lithanna: Ja sangene har jo blitt mye brukt i barnehager og skoler .:)..og jeg” elska “prøysen fortellinger og sanger som barn …Kos deg i helga <3

    18. Koselig med Prøysen. Bildet av “Kanutten og Romeo Klive” får meg til å smile, pluss alle sangene hans og ikke minst de koselige fortellingene i barnetimen og ellers. Godt minne.
      Ikke i form? God bedring til deg, og så gleder jeg meg til å se det fargesprakende!!! 🙂

    19. Vi hadde ingen tradisjon for Prøysen i mitt barndomshjem, der var det en dustete, he he, blanding av opera og jazz. TV var for de voksne, så den satte de på utpå kvelden når søsteren min og jeg var i seng 😉 Vi har ikke tatt noen skade av det, håper jeg. Vi har heller ikke sunget Prøysen for våre unger, men det er klart vi og de har hørt dem. Det har gått i franske og norske barnesanger, mest franske, vi bodde jo i Parisde første 6 årene av ungenes liv 😀 Leser at du har jaget feberen på dør og er i bedre form :-))) Vi reiser i morgen, så da ønsker jeg deg og dine allerede nå, en koselig julefeiring og godt nytt år 😉 Juleklemmer på vei <3<3

    20. gretashobby: Hei på deg.:)…Begynnte å se på programmet helt tilfeldig, og synes det var så interesangt at da måtte vi få med oss de neste episodene også..og det er vel ikke ferdig enda..litt usikker over hvor mange “episoder”det er 🙂
      Formen er litt bedre heldigvis…Stresser ikke så mye , men litt ekstra handling o.l blir det jo..:)
      Ja en liten vaskerunde i huset blir det før julaften, og heldigvis er det mannen som tar de største jobbene :)…..Klem og fin kveld <3

    21. funderier: Programet om Reksten fikk ikke jeg med meg..men det var nok interesangt vil jeg tro 🙂
      Merkelig det der med at alt må skrives om så det skal passe inn nå,det er jo skrevet for mange år siden..og bør beholdes slik det opprinnelig var…etter min mening…
      Ha en hyggelig kveld:)

    22. helge: Ja når du sier dethar jeg sett noe om prøysenaften i avisa..sikkert gøy å få med seg 🙂
      Ja det står reprise på programmet..men jeg fikk det ikke med meg første gangen det ble vist..
      Reksten ..det er nok også en interesang historie…men jeg så den ikke 🙂
      Fin dag videre til deg også 🙂

    23. natheless: Helt klart :)..ja jeg elska å se Kanutten og Romeo Klive da jeg var barn :)…det er jo veldig mye bra Prøysen har skrevet også er det så koselig med måten han snakker på 🙂
      Feberen har gitt seg , men ikke i toppform akkurat…men heldigvis oppegående 🙂
      ..hehe..ja nå skal jeg “trå til “med litt farger …Kos deg masse i kveld <3

    24. Lene S.: Pappa var veldig glad i å høre på opera…men vi fikk alltid med oss Prøysen på radio og tv…
      Og jeg har jo lest og sunget mye for barna i barnehagen fra Prøysen også 🙂
      Men det er jo mye annen bra literatur og fine sanger også..og sikker mange fine franske også vill jeg tro :)..formen er bedre , men henger igjen litt ..men ikke helt utslått…:)
      God tur og fin julefeiring til deg og dine også :)..Juleklem tilbake<3

    25. strikkogtov: Jeg liker veldig godt den serien..og tror det er igjen i allefall et program..skal prøve å få med meg det også 🙂
      Du har jobba som lærer etter hva jeg ser..og der kan jeg tenke meg det har blitt brukt mye fra Prøysen ja…i min barnehagejobb også :)…Kos deg masse i kveld …:)

    26. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: :)..Juster var jo også en favoritt i barndommen :)..men han har vel ikke skrevet noe særlig :)..og prøysen er nok mer “inngrodd” for min generasjon..enn din…
      Men musevisa og Julekveldsvisa vill jeg tro mange nå også har et forhold til 🙂
      Ha en trivelig kveld <3

    27. Prøysen skaper så gode følelser!! Husker jeg var helt fjetret når jeg hørte på fortellingene hans. Og når han sang om sparegrisen sin 😉

    28. cathrinehenriksen: Sant, litt slike rolige program er ok av og til :)..er bedere ,men ikke helt tipptopp..men,men…:)
      Ja synes jeg må trå til med litt farger nå i jula:)..men må bruke ltt tid på å legge over bilder o.l…går litt tregt når man ikke er helt i form..Kos deg masse og klem tilbake<3

    29. Fruemmel: Ikke sant, både historiene og stemmen hans ..er det noe koselig over 🙂
      Ja han hadde jo så utrolig mange fine sanger..og når man hører en kan man som regel det meste av teksten..ligger liksom lagra fra barndommen 🙂 🙂

    30. Ja tiden endrer på ting gitt…jeg tror ikke dagens barn hadde orket å se på Kanutten og Romeo Klive. Det hadde nok blitt for kjedelig. Jeg husker dem nesten ikke og var 7 år da det gikk på tv i 1968. Ha en fin helg.

    31. Fru Tunheim: Nei det spørs nok det :)..jeg likte det veldig godt..kanskje ikke på grunn av handlinga..men kosen ved å se barnetv og at jeg likte “typene”,,,jeg var også 7 år da…
      Ha ei fin førjulshelg 🙂

    32. Alf prøysen er en konge kar!!
      det er virkelig en som følger meg med fine barndomsminner!!
      Skal virkelig vidreføre han til mine barn den gangen det kommer! 🙂
      Off, så kjedelig med feber, håper formen blir bedre på deg!
      Du får ha god bedring og en fin fin kveld videre!
      En fredagsklem til deg <3

    33. Moving On: Helt klart :)…mange fine bøker og sanger, som mange barn og voksene har hatt glede av :)..det burde du videreføre ja :)…Takk er fremdeles litt groggy…men feberen er borte ..
      Så bra det gikk fint med katten din :)…Stor klem tilbake <3

    34. ja, den mannen har virkelig satt sine spor, det er det ikke tviil om at han har gjort! 🙂
      Han spilles jevnt og trutt på jobb også, så er mange barn som elsker sangenes han har laget! 🙂
      Bøkene også! 🙂
      Han og torbjørn Egner, hihi
      Ja veldig glad deg gikk bra med pus<3, så nå er det kos på oss to i dager fremover <3

    35. rita johannessen: Sant :)…ja det er vel mulig vi fårhøre Julekveldsvisa på julaften ..men ellers spilles det alt for lite…får kanskje kjøpe en cd :)…Tusen takk og klem tilbake <3

    36. Moving On: Ja vi har noen flinke “barne”forfattere her i Norge selv om pippi er Svensk..hehe..
      Det var jammen bra ja …så dere fortjener å kose dere nå <3 <3

    37. Enilorac Nesenra: Veldig hyggelig program :)…jeg har hørt det jeg også..og de nevnte det også i programmet..han var vel litt begge deler etter det jeg forstod….:) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg