Ingen julestri her !

 

Her er det null julestress, men slik har det bare måttet være etter at jeg ble syk (Me), gjør vel bare sånn ca 10% av det jeg gjorde før jeg ble syk. Da var det baking , handling, rengjøring og opp og ned i butikken “flere”ganger om dagen , helt til jula ringte inn .

Jeg var nok ikke av de aller “værste”, men det var noen ting en bare måtte ordne til jul…trodde jeg …og det er det jo…men det er utrolig mye en kan velge bort også.

Må man gjøre reint i skuffer og skap…holder det ikke med vanlig rengjøring..

Må man ha så mye gaver, kan man kutte ut noen…..som sikkert synes det er like greit å ikke måtte bytte pakker…

Må man bake…er ikke is og kjøpt sjokolade greit nok …

Må man handle inn så fryktelig mye mat…man strir som regel med å spise det opp etter jul uansett…

Må man ut å kjøpe nye juleklær…har man ikke noe som er mer enn fint nok i skapet..

Mer tekst under bildet ..(som er et utsnitt av det kunstige juletreet vårt..)

Her ble det pynta i begynnelsen av desember…så noen nye juleduker må jeg stryke før julaften…

Det kunstige juletreet ble satt opp og pynta på lørdag…

Har kjøpt kjøpt fire gaver og har igjen to…men vet hva jeg skal ha…

Til helga handler vi litt mat…mye godt også altså.hehe….Mamma har kjøpt ribbe og stekt medisterkaker

Mannen støvsuger og skreller poteter…så får jeg pynte bord og lage saus..

På julaften kommer guttene, mamma og mor…og det viktigste er jo at jeg er i form til å kose meg sammen med dem.

Moralen her er ikke at folk ikke skal gjøre noe til jul…er man i god form og koser seg med baking, rengjøring og handling..er det jo bare å fortsette med det…men det KAN gjøres enkelt og bli mer enn bra nok for det.

Ha ei fin førjulstid !

 

 

 

 

42 kommentarer
    1. Eg er veldig enig i mye av det du sier,men er noen ting eg MÅ ha….juletallerkener og jule tekrus..julebestikk og juleglassene….eg elsker å handle gaver og tror aldri NOEN av mine gaver har blitt byttet.eg bruker mye tid på gavene til hver enkelt og eg har 18 stk å kjøpe til -er ferdig med med 10, har laget kalender til datteren min…og til jul spiser ingen julekaker her unntatt meg,mmen EG SKAL HA så derfor baker eg de i en liten porsjon <3
      exen handlet så mye mat at vi måtte kaste....og i år er vi hos pappa (faren til mine søsken) på julebrunchen så eg slipper å handle alt eg ikkje fordrar som sylte og tunge og laks sild osv Eg kan bare handle det eg spiser og liker eg har en julegjest i 9 dager og datteren min skal bare være her de to dagene 24 og 25 så eg trenger ikkje bli helt blakk:D
      I år er vi 11 stykk hjemme hos meg og eg er enig i at man skal kose seg og ikkje slite seg ut...badet og stuen blir tatt og selvsagt kjøkkenet.....men eg har bare bodd her i 2.5 mndr er begrenset hvor skittent det er i kjøkkenskuffene 😛
      Soverommet mitt ser alltid crazy ut på juleaften alt som ikkje passer noen steder som er julete får plass under og PÅ sengen HAHAHAHA
      i år blir det ekstra gale for eg har ikkje ordnetlig garderobe der inne....jaja..jul blir det uansett og HVA skal de andre på mitt rom?
      Eg gleder meg supermasse <3
      Håper du gjør også <3<3

    2. Jeg styrer ikke føre jul i det hele tatt jeg 🙂 Jeg er ferdig med pyntingen og alle gavene 🙂 Maten trenger jeg ikke kjøpe inn da vi skal være borte de fleste dagene i julen 🙂 Baking det skal jeg kose meg med på Onsdag, men det blir bare pepperkake baking da, å ikke noe anna! 🙂 Eneste jeg må få gjort føre jul som jeg stresser litt med det er å få farget håret mitt 🙂 Men det skal jeg også få gjort denne uken her, så alt i alt er jeg klar for jul 🙂 Å jeg stor koser meg når jeg kan gå å gjøre litt her hjemme 🙂 hehe Kos deg masse denne tiden fremover <3

    3. Gunnipi: Man lærer seg jo hva som ikke er så viktig etterhvert..også gjør en heller mer av det som er viktig for seg og sine..:)….Og litt mer å gjøre enn til “hverdags”blir det jo ..Ha ei fin førjulstid du også <3

    4. Vekk med stresse og ta litt innimellom. Men jul blir det unsett, finner frem noe juleduker og litt slikt men ikke den store pyntinga. Mat mo jo man ha men jeg tror folk kjøper inn litt mye av og til. Det er mye tradisjoner rundt jul og det er kanskje det som trekker stress med seg. Påska varer jo mye lengere enn jula, men jeg tror det er mindre stress iforkant av påska. Ha en fin kveld.

    5. cuskima: Jeg er også veldig glad i jula..og tar frem penserviset..og krystallglass…julebestikk det har jeg ikke da :)..jeg kjøpte veldig mye gaver før…da var det ca 20 “tantebarn”..nå er de fleste voksene..bare tre igjen som fortsatt får og da blir det penger herfra…
      Julebakst spiser jeg hos mamma og mormor..men når jeg forhåpentligvis blir bedere..baker jeg gjerne et par slag igjen 🙂
      Da er det litt av en gjeng som kommer til deg..blir sikkert koselig:)..ett sted må man jo ha “rotet”soverommet må jo være greit..hehe..
      Gleder meg til kos og hygge jeg også…veldig !….Klem<3

    6. Mitt juleservise er rødt kvitt og gull så eg bruker det til 17 mai også 😀
      Julekrusene og glassene bruker vi hele desember:D
      Er liten vits å bake om ingen spiser dem, da kan spise dem hos andre eller handle en liten pakke på bakeriet…deilig at du ahr mammean din da
      Kjempekoselig at du gleder deg også er så mange som syter og klager…nei vi kan syte resten av året…:D:D
      klemmeting <3

    7. Therese Bråthen: Så bra..litt småting er jo greit:)..og om man er i toppers form er det jo bare å “kjøre på “men er det begrensa med krefter …er det jo bedre å spare litt på dem, så kan man heller kose seg med det en har..og det er som regel mer enn nok 🙂
      Deilig å få fresha opp håret litt da :)…Kos deg masse du også…Klem<3

    8. Stresser egentlig svært lite i forbindelse med julen. Jeg baker og lager en del, men slik det er nå er det bare kos, og dessuten er jeg ferdig med det før desember kommer 😉 Kaker – noen få, lages til helgen sammen med barnebarnet mitt 🙂 Viktigste er at man tar det slik det passer en sjøl best. En må jo ikke være med på “den store julekarusellen” 😉 Ha en fortsatt rolig og hyggelig førjulstid 🙂

    9. Helge: Enig, det man koser seg med å gjøre er jo bare bra..men alt det man tror man må gjøre er det lurt å se litt nærmere på…
      Ja koselig å pynte opp litt, og de fleste juledukene mine er de jeg har hatt i veldig mange år, så koselig å ta dem frem 🙂
      Elsker juletradisjoner…men går det ut over helsa..må en velge bort det som ikke er SÅ viktig 🙂
      Sant..kjedelig å spise “sylte og tomatsild”…til langt ut i februar…Påsken er helt annerledes ja..men jula ER veldig koselig altså :)…Fortsatt fin kveld du også 🙂

    10. Lithanna: Har blitt tidligere de tre siste åra, mye pga formen min…fordeler det som skal gjøres litt bedere…Men her var det også lillejulaften da guttene bodde her…for det har jeg vokst opp med også :)…Blir koselig med juletre og lysene fra det i stua <3

    11. Brit Synnøve: Så bra..jeg er veldig glad i juletradisjoner..så de er bare hyggelige så lenge en ikke blir utslitt av å gjøre dem…og som du sier ,en gjør det som passer en sjøl…:)..akkurat nå innebærer det at jeg ikke gjør så mye nå for tiden…men vi får det veldig koselig med julestemning og god mat her for det :)…så hyggelig å bake med barnebarnet da..
      Kos deg i førjulstiden du også <3

    12. cuskima: Hørtes pent ut :)..mine talerkener er hvite med gullkant ..så de kan brukes hele året..men kaffeserviset tas frem i desember..det er hvitt med noen julekurver i rødt,grønt og blått på..:)…ikke sant , mååå jo ikke bake, men det er hyggelig da…brød og rundstykker baker vi jo hele året her i huset …:)
      Nei ingen vits med klaging…bedre å bare senke krava så de passer sin egen form :)…Førjulsklem fra meg <3

    13. Godt å se at du tar vare på deg og posjonerer energien! 🙂 Det viktigste er at du er i form til å kose deg med dine, for kos blir det bare man er sammen.. Jeg gjør som deg.. forenkler litt, fordeler litt, forventer litt mindre av meg selv. Jul blir det uansett 🙂

    14. Nydelige med kvitt og gull <3
      eg er så enig med deg man må senke kravene og ikkje styre sånn, dette er en kose tid....tenk når vi er i januar og februar da kan vi klage hahaha

    15. Hjemme hos meg hadde jeg bare tatt helga vask…jeg har ikke helsa til å gjøre alt. Man må ha tid til hvile også for å ikke snakke om blogging:)
      Jeg slapp å lage mat til jul…det blir svigermor:) Så får jeg bare kose meg og hjelpe til med oppvasken. Gavene er i boks:)
      Ha fortsatt en fin kveld:)

    16. V for Vendetta: Jeg har blitt mye flinkre nå, enn de første åra etter jeg ble syk…prøvde å klare alt og satt som en “robot”på julaften og håpa kvelden var fort over…Nå gjør jeg noen småting…det som er viktigst for oss her i familien og så koser vi oss i steden..og vi har mer enn nok av mat og godter her i jula :)..ikke sant ,gjøre det på en måte som gjør at en fortsatt holder seg oppegående…Kos deg i førjulstida <3

    17. Her er det bare vanlig rengjøring. Litt stress med gaver, men er snart i mål 🙂 Mye kos også, skal møte noen venner her og andre venner der…… 🙂 Ha ei fortsatt fin førjulstid 🙂

    18. foreignerat50: Litt vask, mye hvile og litt blogging…da blir det bra…<3
      Deilig å slippe det da..og heller hjelpe til med litt andre småting...
      Så bra du er ferdig med gavene..har et par småting igjen,og jeg vet hva jeg skal ha..
      Takk...det samme til deg <3

    19. Er så enig med deg, og jeg gjør ikke noe særlig her. Man velger selv hvordan det skal være. Det er bare å lære folk at man vil ha det sånn og sånn selv…så slutter folk å se rart på en.. Vi spiser indisk og kjøpe-sjoko, og koser oss med det. Det er MITT liv, og jeg velger hvordan jeg vil ha det 🙂 OG koser meg med det 🙂 Klemmer <3

    20. Åse: Vanlig rengjøring er jo mer enn bra nok det :)..ja har man mange å kjøpe til, blir gaver fort litt stress..men bra du snart er ferdig …:)…Det høres hyggelig ut..kose seg med folk en trives med 🙂 Takk…du også<3

    21. frodith: Ikke sant, det man koser seg med ER kos…ikke det alle andre koser seg med :)..jeg er glad i jultradisjoner..men de er ikke viktigere enn helsa og familien (..eller andre en bryr seg om )
      Indisk høres godt ut..men vi har ribbe og den greia..men man “må” ikke ha det for å kose seg…
      Tenk om du skulle bakt og styra med en hel masse i tillegg til å lage kalendergaver til oss.. (håper nemlig å vinne en gang før jul..hehe..)..Klem<3

    22. Jeg har landet på det samme som deg 🙂 Jeg har bakt 2,5 kakesorter. Og vasker kun helt vanlig. Utvasken tar jeg etter jul. Da passer det best. Og så leste jeg for noen år siden at det ble anbefalt å vaske grundig etter jul, ikke før. Blant annet fordi det er mørketid, så da ser man ikke all møkka likevel, og så er det jo en del ekstra som kommer inn med alt vi pynter med 🙂
      Jeg liker å be familie på middag en av juledagene. Og det skal jeg gjøre i år også. Og da blir det mest sannsynlig ribbe i år, med hjemmelaget karamellpudding. Den lager jeg en gang i året, og det er til denne dagen 🙂 Vil nesten si at det forventes, for den er populær 😉
      Jeg har dessverre ikke så veldig julestemning i år. Den har i grunnen uteblitt. Men, kanskje den når å komme til julaften i alle fall 🙂
      Julen kommer, uansett hva man gjør 🙂 Og det er som du sier, viktigst at man har overskudd til å kose seg sammen med dem man er glad i 🙂
      Ha en god natt, drøm søtt 🙂 Nattaklem <3

    23. Eva: Viktig å tilpasse det etter hva en orker, har en litt ekstra overskudd en dag er det jo bare hyggelig å holde på med noe…men man trenger ikke gjøre alt en tenker at en burde gjort..forde man alltid har pleid det…velge det en vet er viktigst for “seg og sine”..
      I år kommer jo mamma og mor hit i tillegg til guttene på julaften :)..resten av jula tar vi på sparket..men regner med guttene blir her ei natt eller to…det trives jeg med 🙂
      Håper julestemninga kommer, jeg har litt i allefall..
      Hjemmelaget karamellpudding..nam :).men julaften har vi riskrem..
      Og vaskinga ja den drøyer vi med..hehe..Godnattaklem<3

    24. Ja, er nok riskrem der jeg skal også 🙂 Er godt det 🙂
      Veldig koselig med guttene dine på overnatting…den ville jeg kjenne godt på selv:)
      Jeg får besøk midt på dagen av mine barn. Da skal vi åpne gaver, og spise litt julesnacks 🙂 Om kvelden skal de være hos sin pappa, og jeg skal til min bror 🙂
      Nattaklem igjen <3 😉

    25. Det handler om å gjøre det som er bra for deg og dine.
      Ikke hva alle andre forventer.
      Helt rett. Kos deg masse på din måte. Det blir du glad og frisk av tenker jeg.
      Jeg stresser ikke, det er det slutt på. Er himla mye annet som er viktigere.
      Kos deg masse i disse dagene fremover mot jul.:)

    26. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Det er sant, man har noen ting man prioriterer..alt det som ikke er så viktig kan en hoppe over…merker at det hjelper veldig å ta det litt “ned”i forhold til før..men det er fortsatt mye julekos …:)..ikke sant…stress er ingen tjent med…hjelper ikke å ha alt på stell..om en ikke orker å nyte det :)…Takk…og fortsatt fin førjulstid til deg også 🙂

    27. Hei. Det viiktigste er at ein gjør det ein har lyst til og ork til. Ingen bør stresse og slite seg ut slik at man ikkje kan nyte jula. vi vasker ikkje ned til jul. Vakser rundt til våren bruker vi å gjøre. Vi tenenr så masse lys at det er da vi bør vaske. Ingen stress med gavene den siste blir ferig i god tid, tror eg. Eg bruker noen dager på støvtørking og så tar T golva til helgen. Det viktigste er at ein er sammen og kan kose seg. Så må kva og ein gjøre ut av den som man ønsker. Eg elsker å gi smågaver. Men det er ingen stress med dem. I år får mange karamelelr av meg elelr småstrikk. Fordi eg ikkje kjem meg på butikkrunder. Sånn err det med den saken. Du er flink til å gjøre som du orker og det er lurt. HA ein flott dag vennen. Stor klem fra nedsnødde Høyanger 🙂

    28. Kos deg nå, før jul, i jula og etter jul.
      Jeg stresser heller ikke så veldig mye. :O)
      Det er jo så mye bedre med litt grundig rengjøring om våren.

    29. gretashobby: Sant ,det en koser seg med å gjøre er jo bare avslappende..:)…sant det der med lys og fyring…dum tid å vaske ekstra på…ingen som ser det heller..men ett nyvaska gulv rett før en får besøk er jo ok…da lukter det i allefall reint 🙂 🙂
      Greit å dele litt på arbeidsoppgavene..da sliter en seg ikke helt ut ..
      Koselig å gi gaver, og særlig slikt en har laget selv :)…Man lærer seg hva en skal velge å bruke kreftene på..og kose seg det kan en gjøre på mange ulike måter ….Klem tilbake<3

    30. Sonja: Tusen takk, det samme til deg :)…det er mye lurere..og da er det jo ikke så mye annet å gjøre heller :)…Ha en fortsatt fin dag <3

    31. Hei, nei er nok nødvendig å gjøre mindre når man er syk. Kunsten er å gjøre nok til at man fortsatt får julestemning 🙂 Fint innlegg du har laget. Verd å reflektere over. Tror nok mange i dag gjør ting litt mer lettvindt. Man kan jo også bestille alle julegaver på nett, og se så er man ferdig 😉 Og som mannen sa. Du kan jo kjøpe noen like julegaver, når man finner noe som er bra.. Selv elsker jeg jula, og synes ikke tida før er så mye stress heller. Mest koselig 🙂

    32. fjellgeitbundingen: Ikke sant..velge de tinga en synes er viktigst :)…Takk for det 🙂 Jeg er også veldig glad i jula, men velger noen ting jeg hygger meg med å gjøre..pynte for eksempel..:)
      Smart å kjøpe likt til flere når man først har funnet noe som er ok 🙂
      Nå når jeg har klart å senke krava(som jeg selv laget)føles det ikke som stress…men de siste par åra…før jeg forsto hva som feilte meg…gikk jeg rundt som” en stressa robot på autopilot”…..Fortsett å kose deg med forberedelsene 🙂

    33. Her har vi aldri julestri og stress, ingen tradisjon for det vi 😉 Vaskehjelpa gjør det skinnende rent HELE året, beste investeringen for oss som jobber fulltid 🙂 Nå er det ikke mange dagene til vi reiser på juleferie, svigermor og svigerinner har alt klappet og klart 😀 Det er ikke mye styr der, koselig og avslappende. 😉 Julaften skal vi damene på Spa, der er bare 1.dag og nyttårsaften som er litt ‘urolige’ he he. Når vi står for jula her da er mamma og svigermor sjefer, det holder med de to 😀 Håper du har det greit og at du bare kan nyte førjulstida :-)) Klem fra meg <3

    34. Lene S.: Det er bra…mye kos og lite stress er det som funker :)…skinnende rent hørtes deilig ut..ikke så aller værst her heller ..men mangler litt til “skinnende rent”..hehe..
      Kan tenke meg dere får ei fin feiring, spennende med litt ulike tradisjoner..og spa det er jo bare sååå deilig da ..Blir morro å høre hvordan dere har hatt det…Tror jeg får ei fin jul her også…mye fordi jeg har blitt flink til å prioritere :)…Førjulsklem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg