Ego 10

Tenk nå har jeg skrevet 10 innlegg under kategorien EGO..litt om meg og mitt. Så for dere som ikke har lest bloggen min så lenge er det bare å ta en titt der om dere er litt”nysgjerrige”….

Så nå skal jeg fortelle ..som vanlig i korte trekk ..en ting som har vært veldig vesentlig i livet mitt (noen har kanskje hørt litt om det før), og det har vært å jobbe med barn.

Jeg har jo jobbet over 30år i kommunale barnehager, som assistent, men også en del som avdelingsleder, men det som jeg har jobbet aller mest med og som ligger mitt hjerte nærmest, er å jobbe med barn med spesielle behov og de som har litt problemer med å innordne seg de vanlige “reglene”..en type jobb jeg håper å komme tilbake til..

Men det begynnte med at jeg allerede som 11-12 åring elska å passe unger, litt over gjennomsnittet glad i det tror jeg…i perioder jeg ikke hadde noen å passe kunne jeg ligge om kvelden å gråte ,eller jeg ringte på dører der det sto barnevogner og spurte om jeg kunne få trille ,og tenk noen ganger fikk jeg lov selv om folk ikke kjente meg..merkelig egentlig..

Da jeg ble litt eldre jobba jeg som støttekontakt om sommrene og hadde alltid en unge å “drasse”på ..det var det beste jeg kunne bruke fridagene på. Og da jeg ble sammen med mann min hadde søsteren hans to barn, og jeg var “overlykkelig “over å kunne sitte barnevakt.Og da jeg gikk på folkehøyskole var det lett for lærerne å få hjelp til barnepass…for å si det sånn..

Kunne fortalt en hel masse om dette, men jeg orker ikke skrive så lange innlegg, og jeg tror det holder for dere også.

Tok jo ikke så mange bilder før, men her er noen bare for å illustrere litt (barna på bildene er jo mer enn voksne nå så derfor legger jeg dem ut,uten tillatelse )


#mjøndalen #blogg

 

39 kommentarer
    1. Så fint å ha noe som man elsker å gjøre og blir glad av 🙂 jeg er litt som en potet som liker masse forskjellig. Jobber jo med de voksne barna nå og trives godt med det 🙂
      Får håpe du klarer å begynne å jobbe igjen etter hvert for du som har jobbet med det så lenge har verdifull kunnskap. Klem

    2. Det å jobbe med barn er helt fantastisk. De byr på seg selv, og man lære masse, både om barna og om seg selv. Så jeg skjønner at du har trivdes godt med dette. Selv jobbet jeg i barnehage som ung, men når jeg fikk egne barn så synes jeg det ble mye med barn både hjemme og på jobb. Så da ble varehandelen min nye karriere. Etterhvert fikk jeg 5 barn, og nå venter vi vårt 6 barnebarn, så barn er, og blir, en stor del av livet mitt, og det er jeg uendelig takknemlig for <3

    3. SÅ koselig <3 Gøy å se gamle bilder av deg også 🙂 Jeg var også sånn som skulle PASSE noen hele tida, men kanskje ikke SÅ mye som deg 😀 Jeg har jo valgt et "barne-yrke" selv også 🙂 Så selv om jeg ikke fikk egne, så går det helt fint 🙂 Noen av de bildene over her kunne liksom ha vært MEG 😀 Hi-hi Klemmer <3

    4. eg passet barn og trilelt og oppdro..og var helt sjokkert over at eg kunne noe annet.
      Ta vare på og passe på har alltid fullgt meg i livet, om enn ikkje alltid bare barn.
      Hunder, venner. kjærester…..haha ja har passet noe av dem også 😛
      ha en super dag NÅ skal eg gjøre litt i heimen før eg skal ut å handle i kulden
      <3

    5. Å så det var sånn det startet ja ….og så søt da , lå å grått om du ikke fikk passe en liten en ;)) <33 God du er da 🙂 Herlige bilder også , søt du var og ja skjønner at du blei populær blant både lærere og senere i barnehager ....Håper også du kan jobbe mer med de barna som har litt spesielle behov i fremtiden <33 God klem fra meg <33

    6. Skjønner at DU virkelig har trives med å passe barn 😀 Jeg passet venninners barn som voksen, ble jo ikke mamma selv før jeg var 29 år, men når jeg var 31 år, da hadde vi tre :-))) Måtte jo finne meg den barnefaren jeg ville ha, he he. Vi fikk barnehageplass i en ‘klosterbarnehage’, som andre småbarnsforeldre måtte vi jobb underveis. Takk til dere 😀 Morsomme bilder, vi får satse på at vi blir besteforeldre om noen år, dere får kanskje den sjansen før oss,he he, eller kanskje du er ute i jobb igjen om ikke lenge :-))) Klem herfra <3

    7. Man lærer veldig mye også om seg selv dersom en jobber med andre mennesker 🙂 Til og med sånne små som du liker å hjelpe og ta vare på.

    8. Herlige bilder av både deg og barna 🙂 Kjekt å mimre litt, og tenke tilbake.
      Jeg begynte barnevaktkarieren som 8 åring…så har omtrent fått det inn med morsmelken 😉 Og det har vært utrolig kjekke år å jobbe med barn. Helt til jeg ble utbrent 😉
      Koselig i det lille innblikket. Tusen takk for titten 🙂
      Fin ettermiddag/kveld ønsker jeg deg 🙂 Klem <3

    9. Åse Helen: Ja det med barn bare var der hele tiden, så det var ikke noe slikt ..å finne ut hva jeg skulle bli…greier for meg :)..også har jeg jobba med litt andre småting ved siden av ..innimellom..
      Tusen takk…det håper jeg også veldig på …Klem<3

    10. Kjempe fine bilder! Skjønner veldig godt at du liker å jobbe med barn, det gjør jeg også. Jeg elsker barn, å gleder meg til jeg kan bli mor selv 🙂 Ha en fin 1 desember videre 🙂 klem <3

    11. fruemmel: Ja det er virkelig interesangt, ingen dager blir like….)..jeg fortsatte da jeg fikk guttene også jeg, og det var helt greit for meg…men forstår den der med å gjøre noe annet på jobben når en har unger hjemme også 🙂 Med snart seks barnebarn kan jeg tenke meg det er trivelig..<3

    12. Noen få ganger var jeg barnevakt for de jeg er onkel til. Men nå er de voksne og 2 av de har barn selv. Mend et er mange måter man kan takle barn på, men ede er både rare, ærlige og kloke de søte små. Det er blitt mye barn på deg gjennom livet – så jeg er sikker på at du blir den perfekte bestemor når den tid kommer…. Ha en fin kveld.

    13. frodith: Tusen takk 🙂 Så morro at du også var slik:).. det var det beste jeg kunne fylle fritida med, og var vi på ferie, “fant “jeg som regel noen barn der også 🙂
      Ja ikke sant det går ann å kose seg med å bli glad i andres unger også 🙂
      Klem og fin kveld <3

    14. cuskima: Ja det er noen av oss som har det lille ekstra på det der med omsorg :)…hehe, kjærester å passe på, godt du er kvitt dem 🙂
      Og jeg vet jo at du har et spessielt hjerte for dyr også 🙂 Takk og super dag videre til deg også<3

    15. cathrinehenriksen: Ja jeg var helt “sjuk”på å få passe unger…savna det så jeg gråt ..men det tik aldri lange tida før det dukka opp noen nye å passe 🙂 Takk, koselig med slikebilder..skulle hatt mange fler fra den tida …Ja jeg håper å i allefall kunne jobbe noe, for det er så givende 🙂
      Klem fra meg <3

    16. Lene S.: Det stemmer..og jeg har ALDRI gått lei av det..men det kan selvfølgelig være slitsom også…:) Ja da gikk det fort når du først starta ..hehe..Jeg fikk førstemann før jeg var 22 og nestemann drøyt fire år etter det igjen :)…Tror det fortsatt tar litt tid før jeg blir bestemor..så ikke umulig du blir det før meg..:) 🙂 Stor klem tilbake<3

    17. lulltove: Det tror jeg også :)…og barn er jo sååå forskjellige og det er det som gjør det så spennende å jobbe med også . Klem<3

    18. Eva: Tusen takk :)..det VAR liksom meg det der med barn..:)..ja da var du tidlig ute..hehe..Ja er man utbrendt har man ikke så mye å gi, og da er jo ingenting noe gøy..det vet jeg alt om 🙂 🙂
      Takker deg for en hyggelig tilbakemelding :)Klem og ha det fint videre i dag du også<3

    19. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: For meg var det helt naturlig, tenkte aldri på noe annet jeg skulle jobbe med ..:)…å havne på feilhylle er jo ikke noe ok, men en får jo erfaringer og lærdom å ta med seg fra det også :)…det å kommbinere flere ting kan være lurt og gøy en periode..til en kanskje “lander”på det en brenner mest for etter hvert <3 <3

    20. Therese Bråthen: Takk for det:) ja det er så trivelig..men selvfølgelig slitsomt også 🙂 Du blir nok en fin mamma tenker jeg 🙂 Kos deg videre i dag du også…Klem<3

    21. Helge: Det var nok hyggelig vil jeg tro, men det er vel mer sjelden at gutter har “dilla”på barnepass..selv om mange gutter egner seg veldig bra til å jobbe med barn 🙂
      Det er sååå spennende med unger og de er herlige ..og noen ganger litt slitsomme..hehe..
      Takk, ja jeg har jo i allefall erfaring med barn..Fin kveld til deg også:)

    22. Det gikk nesten akkurat som vi planla, men fødsel nr to var tvillinger, det kom ikke som noen overraskelse, bare kos 😉 Vi får se frem til dagen vi kan trille tur sammen 😀 Ha en fortsatt kos adventskveld med god klem fra meg <3

    23. Eg har nesten alltid jobbet med barn eg også. Men mye kortere tid i barnehage enn deg. eg gjekk og trilla vogn fra eg var 10 år. Men eg gråt ikkje når eg ikkje ahdde noen å passe da. :). Er ikkje utdanna innen barenhage. To andre utdanninger da. Den eine fikk eg ikkje brukt, den andre varte i 3 år. Etter at eg fikk barn sjølv, og eldstemann var vel 3 år, var eg meir eller mindre dagmamma. Flytta hit og fikk minsta. Da hadde vi tre og nok ei stund. Men så starta eg med barnehage heime da minsta ikkje fikk barnehageplass. Drev den med alt fra 3 til 5 barn utenom våre. Så opna dei ny barenhage og eg begynte ganske fort der. Huff no legger eg jjo ut om meg sjølv, det var vel ikkje det eg skulle. Koselig å lese om deg. Ha ein fin kveld videre klemmen. <3

    24. Lene S.: Så du har tvillinger også,koselig :)..mann min er tvilling..:)
      Ja vi får møtes og trille når den tid kommer..hehe..Takk det samme til deg<3

    25. Mannen min er også tvilling 😀 Du og jeg har visst litt av hvert ‘felles’ 😉 Klemmer på vei <3

    26. gretashobby: Så artig at vi har det felles da :)..veldig trivelig med barn :)..ikke utdannet jeg heller , bortsett fra et år på barnehagelinja på folkehøyskolen ….men erfaring er “gull”verdt…:)
      Jeg var også dagmamma et år da eldstemann var liten..
      Liker at folk forteller litt om seg selv i kommentarfeltet jeg, så bare fortsett med det når du føler for det,,,hehe.. Klem herfra også<3

    27. foreignerat50: Så bra du synes det :)…jeg liker også å vite litt slikt om andre som blogger..som du sier ,man blir litt mer kjent…Takk det var pent sagt <3

    28. Noen ganger må man sette ned foten….den går ved kjærester som må ledes til vannet og man må drikke for dem også hahaha
      ja dyr og hunder og egentlig alle som trenger hjelp -im there 😀

    29. For noen flotte gamle bilder 😀 Jeg passa noen få barn når jeg var mindre, men det var sånne som ikke skreik, fyttisjiten mange av de der har stygg lyd når de starter og da går det nesten ikke an å stoppe de heller. Jeg rømmer om jeg er på en butikk eller noe og en unge starter sirena liksom haha Godt vi er forskjellige for ellers hadde alle ungene som gråt vært alene og resten et laaang stykke unna og DET hadde ikke vært bra for barn trenger trøst og masse kjærlighet <3 Goood dag til deg og god klæm <3

    30. ladyaugust: Tusen takk :)..sånne som ikke skriker er det ikke så mange av…hehe..
      Jeg ble rimelig god på trøsting etterhvert…men enkelte ganger kan det være vanskelig å krever tålmodighet..helt klart 🙂
      Ja greit at vi er forskjellige , man er jo som regel glad i unger selv om en ikke har vært sååå dilla på det som jeg har vært 🙂 🙂 Klem fra meg til deg også<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg