Tjorven dukke

Da jeg fant frem ukebladene i forrige innlegg om mine forsider (se her) , kom jeg også over en del andre ting, bla et par dukker jeg lekte med da jeg var barn.

Jeg svarte noen som hadde et innlegg om hva slags leker som var populære der i huset, at jeg lekte med Tjorven dukke da jeg var lita..og hun hadde aldri hørt om det.

Jeg elska å kjøpe og etterhver lage klær til Tjorven , og jeg leika masse med den.

Den andre dukken her ,strikka mamma til meg og den var også en favoritt,men den fant jeg ingen klær til nå…kanskje jeg skal prøve å vaske den og fikse litt på den, så den kan stå fremme.

Også et spørsmål til de som er flinke i rettskriving..jeg hadde tenkt å skrive Tjorvendukke i ett ord…men da jeg googlet det ,kom det opp.. mente du ? Tjorven dukke..


#dukker #tjorvendukke #tjorven #strikking #blogg #norge #norway

32 kommentarer
    1. ha ha, det heter Tjorven-dukke. Skjønner ikke hva som skjer med rettskriving digitalt altså! Ikke rart matprodusentene sender ut varer som heter “lever postei” og lignenede…
      Sånn dukke hadde jeg også da jeg var liten <3

    2. Jeg husker de dukkene, men det var etter “min tid”. Jeg lekte med Annedukke, som kom på femtitallet. Jeg mener det heter Tjorvendukke og Annedukke.

    3. Helt enig med de over her, heter TJorvendukke. Mange deler ALLE ord nesten, og det blir mye rare ord da, som Lever postei som mitt liv som resthaug sa 😀 Hvis jeg er LITT usikker på om det er et sammenhengende ord eller ikke, så setter jeg bindestrek, for sikkerhets skyld 😀 Jeg hadde også Tjorvendukke, men ikke særlig Barbiedukker. Tror jeg er for gammel til at den var noe særlig hot ennå? 😀 Ellers var jeg nok mest opptatt av at de skulle være babyer liksom… 😉 Morsomt når man finner mye sånne gamle ting 😀 Mimring blir det da 🙂 klemmer <3

    4. Mitt liv som restehaug: hehe..også jeg som hadde tenkt å skrive det i ett ord..skulle aldri ha googla veit du :)…så koselig at du også hadde Tjorvendukke ..jeg var veldig glad i min 🙂 🙂

    5. Lithanna: Hahaha..jeg syns jo bare den er søt..men eldste sønn var innom og han sa han syns den var litt “kripy” eller hva det heter…:)

    6. strikkogtov: Jeg husker navnet Annedukke, var de litt større og litt mer baby…isåfall tror jeg at jeg har hatt en slik også :)…Ha en fin kveld:)

    7. frodith: Jeg har liksom blitt ganske flink til å velge å skrive slikt i ett ord for tiden, men så sjekka jeg desverre..haha..og da ble det vel feil da..men nå får det stå sånn..:) 🙂
      Bindestrek tipset var jo smart, det skal jeg benytte meg av :)..nå ble jeg usikker på bindestrek-tipset også..hahaha..
      Jeg hadde Barbie også jeg, men da var jeg nok begynt å bli litt større enn når jeg lekte med Tjorven….Klem og håper du får en koselig kveld <3

    8. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg tenker liksom,alle vet vel hva Tjorven-dukke er, men selvfølgelig gjør de ikke det :)…Ja jeg syns hun er søt ,og elska å leke med den <3

    9. Syns du skal ta den frem og skaffe deg noen klede til den. Kjekt å ha den fremme. Veit noen som er ekspert til å lage dukkeklede og det er ikkje emg. Så kan du kontakte ho om du er intresert. Klem Vennen <3

    10. gretashobby: Ikke sant er litt gøy å ha det fremme. skal sjekke litt mer på loftet kanskje dukker klærne opp også :)…hadde jo kjempe mye klær til dukkene, men spørs om jeg finner det..skal si fra om jeg trenger noe , takk for tips …Klem tilbake også <3

    11. Jeg fikk aldri Tjorvendukke jeg. Men hadde en dukke som var litt større, med sort krøllete hår. Den pleide min mamma å sy klær og utstyr til. Og så hadde jeg Barbiedukker. Og pappaen min bygget hus til Barbie. Det huset og Barbiedukkene har jeg enda. Pluss klærne, noen sydd av mamma, noen etterhvert sydd av meg selv. Og datteren min arvet disse tingene. Men nå er de pakket ned igjen. Så får barnebarna arve det etterhvert 🙂
      Jeg synes det er viktig å ta vare på litt minner fra barndommen. Og gjør det med mine egne barns ting. Men, det tar jo plass da.
      Når jeg studerte Tjorven på bildet ditt, så kan jeg på en måte se hvorfor noen av dagens barn og unge synes den ser creepy ut. Den har et litt intenst blikk 😉 Men jeg synes den er søt jeg. Og husker at flere av mine venninner hadde en sånn 🙂
      Dukkegod klem <3

    12. Eva: Jeg var veldig glad i å leke med dukker, og etterhvert lagde jeg også klær til dem:)…Barrbie var også en favoritt, tror ikke jeg hadde dukkehus til dem, men vi fikk en gang et dukkehus av noen, men tror det var til enda mindre dukker :)..er litt gøy å ta vare på det ja:)
      Ja hun har et intest blikk, men jeg syns hun er søt jeg også..creepy, det var vel det rette ordet ja…ikke kripy..haha..:)….Takk for dukkeklemen , sender en tilbake 🙂

    13. Syns dukken moren din strikka var fin :). Jeg hadde flere dukker, en var slik stor babydukke. Jeg syns det var mer morsomt å leke at dukkene var voksne, syns babyer ikke var så morsomme – men barnevogner derimot :). Og så hadde jeg to biler, de likte jeg godt å leke med, lage veier i sanddungen. Tror det måtte være noe med hjul, he he.

    14. BforB: Ja den var jeg gladi..nå er den litt “tufs”men får prøve å vaske og pynte litt på den 🙂
      Etterhvert som jeg ble eldre var det nok mer gøy med typen jåledukker ,med tøffe klær og slikt som var mest poppulært 🙂
      Lekte i sandkassa med biler jeg også , men jeg var mer glad i dukker tror jeg 🙂
      Ha en koselig kveld 🙂

    15. Hahaha akkurat sånn dukke hadde jeg og den var så dritskummel at jeg måtte snu ansiktet på den inn mot veggen før jeg fikk sove. Broren min var frisør og klippet luggen av den huser jeg også men det gjorde ikke såååå mye liksom. Tenk å lage en dukke med sååå skummelt ansikt? til barn liksom..eller er det bare jeg? Goood mandagskveld fineste du <3 godklæmme 🙂

    16. Så morsomt =) Selv hadde jeg en strikket dukke som en nabodame strikket til meg av restegarn. Den ble en av mine beste venner. Og jeg skulle gjerne vist hvordan hun gjorde det =)

    17. ladyaugust: Da jeg fant den frem i går sa eldste sønn at den var litt” creepy”, og har fått et par kommentarer på at den ser litt skummel ut her også. Litthanna skrev Wæææh..haha….men jeg syns aldri det som barn,men ser det nå..:)
      Har vært litt frisør på diverse dukker jeg også..særlig Barbie :)Klem og fin kveld til deg også <3

    18. Lilli: Mamma laget mange slike dukker, noen nisser til jul også minnes jeg :)…så hyggelig å få av naboen da :)…Finnes sikkert noen oppskrifter på nettet, er jo så mange som lager ting om dagen…tror det kommer litt tilbake jeg..og det er jo hyggelig <3

    19. Ja og det er så spesielt også. For ingen to er like liksom =) Tror jeg må lete meg litt rundt å se om jeg finner oppskrift å strikke til lille prinsessa mi =)

    20. Kjempe søte dukker 🙂 Jeg hadde aldri dukkene mine så lenge jeg, for jeg klippet av de hodene 🙂 Likte best å leke med biler jeg 🙂 Du får ha en god kveld videre, god klem <3

    21. Therese Bråthen: ..haha..ja var de ødelagt var de jo ikke så morro å spare på 🙂 Lekte litt med biler jeg også, men mest i sandkassa ute…ellers var dukker favoritten :)…Nattaklem <3

    22. Tjorvendukke (eller Tjorven-dukke – for at søkemotoren skal forstå det lettere, har det nok delt opp ordet, men det skal enten skrives i ett ord eller med bindestrek mellom Tjorven og dukke:p) var nok litt før min tid – men så gøyt å finne frem igjen slike saker fra barndommen:D

    23. Fromfat2phat: Takk ,greit å vite til en annen gang..var jo først slik jeg ville skrive det..burde stolt mer på meg selv der 😉
      Det var jo Tjorven på barnetv den gangen, og da kommer det jo ofte dukker og leker som “hører til”..og da er det jo det barn ønsker seg..sånn var det da ..og sånn er det vel fortsatt 🙂 Sov godt<3

    24. Det vil jeg tro – er mye jeg også har ønsket meg fra ting jeg så på tv oppover i barndommen og det var superstas hvis jeg fikk det i gave:D Ha en god natt♥

    25. Etter min måte å tenke på, så skriver jeg da jammen Tjorvendukke. De to ordene hører sammen for meg i mitt hode!Tror den søkermotoren deler ord så det hagler uten mål og mening. Men fine var dukkene dine! Søskenbarnet mitt hadde Tjorvendukke husker jeg. Ta fram dukkene dine og ha dem som en minnerik dekorasjon! Jeg har noen av mine på hylla i kontoret!

    26. natheless: Burde ha stolt på meg selv i steden for å google skjønner jeg..hehe..
      Ja kan være koselig å ha slikt fremme…men strikkedukken må jeg ordne litt på først 🙂
      Har et kontor vi også, så det var en god ide..:) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg