5 om dagen

Nå satt jeg her å holdt på med noe av det værste jeg gjør når det gjelder rydding, kaste papirrot. Og mens jeg holdt på kom jeg over et hefte fra jeg var på Vikersund kurbad, med kostholdstips .

Så fikk lyst til å dele dette om 5 om dagen med dere, greit å ikke bare vite at en trenger det ,men litt hvorfor også .

Tar med noen bilder til inspirasjon fra tidligere innlegg jeg har hatt om mat . Så håper jeg dere får lyst til å bytte ut litt av helgens godterier med noen sunne alternativer.


#vikersundkurbad #mathallen #oslo #mjøndalen #kosthold

29 kommentarer
    1. Prøver å få inn nok frukt og grønnt hver dag selv. Hjelper på mye, men også humøret. Med farge og liv i maten gjør den mer innbydene og selv merker jeg det er lettere å få i meg nok måltider om dagen da.

    2. Deilig å få orden i papirrot, her går makuleringsmaskinen med jevne mellomrom 😀 Jeg spiser mer frukt og grønt enn normalt – en av sønnene påstår at han snart har kaninører, he he, godis er det lite av her. Matlysta mi forsvant med sommeren, men da er det greit å snappe noe fra fruktfatet eller svalskapet 🙂 Nå har vi vært og handlet, så i dag skal jeg prøve å spise middag, guttene får middag hver dag, det passer jeg på 😀 Klemmer i gråværet <3 <3

    3. Å, så deilig og innbydende bilder! Det er få ting som ser mer delikat ut enn frukt og grønt. Dessverre går det allikevel litt i glemmeboksen av og til. Men jeg har blitt veldig flink i det siste til å lage smoothie. Bl. a med mango, ananas, banan og spinat. Spinat er jo kjempesunt og faktisk godt i smoothie, så får man den der grønne smoothien som virkelig ser supersunn ut. Føler at hvis jeg starter dagen med en slik smoothie, så trenger jeg ikke tenke så veldig mye mer på det resten av dagen, da greier det seg med litt grønnsaker til middagen for å være “innafor”.

    4. Om jeg ikke husker feil så er det Bama som har 5 om dagen som slagord. Frukt er godt og sundt. Men 5 om dagen kan brukes til mangt f.eks man kan gå 5 km om dagen eller sykkle 5 km om dagen, eller smil til minst 5 personer om dagen osv……
      Ha en fin kveld.

    5. Oi det var jammen myyyye grønne og sunne ting, jeg tenkte 5 om dagen var noe slikt som: ketshup på pølsa(tomat), et glass juice med 3 sorter frukt-ting og ett blåbær…trodde ikke man måtte spise nesten kilovis…..ooohoy nå må jeg revurdere kostholdet igjen haha Kooos deg med helga og goood klæm <3

    6. Papirer flommer det over av her. Men jeg orker ikke å se gjennom det akkurat nå. Flink er du, som får gjort noe med det 🙂
      5 om dagen er fornuftig ja. Overholder ikke det hver dag selv. Men sørger for å få i meg variert mat i alle fall 🙂
      Fredagsklem <3

    7. Til tider er eg veldig flink med grønnsaker. Frukt er det ikkje noe av stort sett. Men desto meir grønnsaker. Men av og til er eg litt slapp. Skal alge noko i helge me mykje grønnsaker i, tror eg. Fin fredagskveld til deg og din kjære

    8. Karoline Johannesen: Veldig enig i at mat som ser innbydende ut er mye mer fristende :)..og det beste er jo at det er masse frukt og grønnt som er kjempegodt :)..Fortsatt fin fredag <3

    9. Lene S.: Ja av og til hoper det seg litt opp på enkelte plasser, og da må man bare ta seg sammen og få det gjort :)..sikkert mye lurere å ta det litt etterhvert, men har en tendens til å bli en “bunke”før jeg setter i gang :)….hehe..kaninører ja :)..vi har også mye grønt i kosten, og tar heller en frukt i stede for godteri på kvelden :)..ja du må jo ha i deg noe “skikkelig”mat også.
      Jeg holder på å bake brød nå, deigen står til heving :)..Klem og fin kveld til deg <3

    10. gulltopp: Takk, så hyggelig :)..ja det både ser godt ut og smaker godt, spiser mye men sikkert ikke nok jeg heller :)..spinat liker jeg godt ,og jeg har lavt jerninnhold i blodet også, så det er en ting jeg bør spise enda mere av . Smoothie er veldig smart for å få i seg ulike vitaminer og næringsstoffer..og det er jo så deilg også .:).Fortsatt fin kveld<3

    11. Helge: Det var nok Bama som kom med det slagordet ja 🙂 Frukt er bedre en godteri synes jeg, men desverre er det ikke alt jeg tåler (klør i munn)..men det er mye å velge i så jeg har funnet noen favoritter jeg kan spise..Ja det der å gå ,sykkle 5km osv var smart og særlig det der med å smile, bra både for seg selv og den man smiler til. Fin kveld til deg 🙂

    12. ladyaugust: ..hehe,litt er bedre enn ikke noe i allefall, og klarer man å “lure”inn noe til hvert måltid er man langt på vei….Kos deg du ,men bytt ut i alle fall en av helgens godteposer med en bolle frukt, eller grønnsaker…haha..Klem og god helg <3

    13. Eva: Ja har flere “bunker”rundt om kring..så tar en av gangen, og jeg bruker laaaang tid på denne ene..men nå er jeg i allefall i gang 🙂
      Jeg spiser frukt og grønt hver dag, men spiser vel ikke nok jeg heller. men vi har alltid grønnsaker til middag..og tomat og paprika til å ha på ost o.l på brødskiva..også spiser jeg stort sett et appelsin hver dag….Klem… og kos deg i kveld <3

    14. gretashobby: Bra med grønnsaker ,vi passer på å ha noe til middag stort sett hver dag, prøver å varriere litt..men gulerøtter og brokkoli blir veldig mye brukt 🙂
      Jeg er veldig glad i frukt, men er desverre mange slag jeg ikke tåler..nå har jeg en kålrot i kjøleskapet som jeg stadig går å tar meg en bit av…bedre enn sjokolade..men må jo selvsagt ha litt søtt av og til også :)…Takk ,det samme til dere …Klem<3

    15. Spiser 5 om dagen jeg, å det hjelper så utrolig mye på alt for meg, blodsukkeret mitt er stabilt og alt er mer stabilt 🙂 Men må bli flinkere til å kutte ut det litt usunne i helgene, selvom det ikke er så utrolig mye 🙂 men det kan bli mye til slutt 🙂 Kjempe bra innlegg, nå vet jeg litt mer også 🙂 Ser jeg ikke spiser riktig mengde av alt da men får i meg 5 om dagen =) Ha en god klem og god klem til deg <3

    16. Det ser veldig godt ut, når det er skjært opp sånn 🙂 Da virker det nesten mer fristende enn sjokolade…Jeg sa NESTEN 😀 He-he… Jeg spiser innimellom mye frukt, men plutselig er jeg HELT ute. Og så spiser jeg bær en del faktisk. Det er jeg mer glad i 🙂 klemmer <3

    17. Therese Bråthen: Så bra :)..ja det er viktig å få i seg frukt og grønnt , og selv om det ikke alltid blir fem om dagen, får jeg i meg en god del hver dag:)..ja lurt å bytte ut litt av det usunne, men uansett om en spiser godter og slikt..få i seg det “grønne”også …Fin kveld og klem <3

    18. frodith: Jeg har faktisk mer lyst på frukt enn sjokolade om dagen jeg..men koser meg med litt godteri av og til også :)…Bær er veldig godt…særlig til is..hehe..
      Nå blir det ferskt hjemmelaget brød og ingefærte :)…Kos deg i kveld og klem tilbake <3

    19. Jeg er flink med frukt b.l.a når jeg lager smoothies og det gjør jeg jo en del 🙂 Ellers er det alltid litt grønnsaker , men ja man kan alltid bli flinkere . Man kan jo også holde seg ung og vakker med grønt ;)) Så er så mye positivt ja , i tillegg til alt du har på den lista 🙂 Men ja da vet jeg akkurat at jeg må ha 750 gram helst , så lærer stadig noe nytt ja ;)) Sunnhet er gull det <33 Klemmer <33 Og riktig god natt 🙂

    20. cathrinehenriksen: Så bra :)..ja har jo sett en del sunne ting hos deg..vi er flinke her i huset også, men jeg veier det ikke ,så er nok noen dager vi ligger litt under annbefalt ..men å være ganske flink, er jo bedere enn å gi blaffen:)…Sunnhet og kos, og faktisk er det jo mye sunnt som er veeeeldig godt også …..Klem <3

    21. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Så bra, viktig å ha det i huset tenker jeg, så det er lett tilgjengelig når en har lyst på :)..Ja ok å vise noen bilder ,så folk som ikke spiser så mye sunt kan bli litt fristet 🙂
      Takk..God helg videre du også<3

    22. Fromfat2phat: Ja det beste med de sunne tinga er jo at det er så godt også :)..sånn jucing er sikkert smart, og så får en jo i seg masse næringsstoffer og vitaminer..og sikkert en fornuftig måte å gå ned i vekt på…Lykke til og klem fra meg<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg