Hadde det vært bedre…

Nå er det sånn at jeg ..ikke så ofte , men av og til føler at jeg må komme med en liten forklaring/unnskyldning…som jeg tror de fleste med en ” usynlig” sykdom føler behov for av og til (..om noen ikke har fått det med seg har jeg ME..)…Nå er det ikke sikkert jeg hadde behøvd  å “unnskylde”meg,  for det er ingen som har kritisert meg,men jeg føler bare av og til at noen tenker….

…kan hun være så utmattet og sliten som holder på å blogge ,og stadig legger ut fine bilder hvor hun har pynta seg, og spiser gode kaker, og deilig mat..osv…

Så OM noen skulle tenke slik…så har jeg lyst til å forklare litt…nå er ikke jeg tilhenger av lange forklaringer ,så bare sånn helt kort..

Sånn ca en gang i uka eller hver fjortende dag finner jeg frem noen antrekk på kvelden, har rigga til kamera og gjort alt klart..sånn at jeg på morran effektivt kan ta noen bilder…og så noen dager senere bruke litt tid på å lage ett innlegg av det..

Så disse bildene og antrekka er ikke fra jeg skal på fest eller i sosialt lag altså…

Og når vi er på kafè når vi handler på lørdager, velger jeg kaker eller mat som jeg syns ser god ut, og prøver å ta så pene bilder som mulig…det er IKKE mer slitsomt enn å spise udelikat mat..og ta stygge bilder..

Jeg har skrevet om det før og nevner det igjen, jeg har valgt å ha en stort sett positiv blogg, forde det er med på å få meg til å se på meg selv som noe annet en bare “hun som har ME”…(har full forståelse for at andre med sykdom/plager velger å skrive om det på en annen måte ).

Kunne forklart mye mer…men dette får holde for denne gang…Har noen tidliger lignende innlegg under ..personlig ..i arkivet..et eks.HER..

Dette er ikke ment som et sinna ,syte innlegg..bare et behov for å forklare litt…

 

 

Hadde det vært bedre å hatt bloggen slik…

 Jeg blir mer positiv av å ha den sånn …så fortsetter nok med det….

#blogg #me #norge #norway #mjøndalen

56 kommentarer
    1. Har noen vært slemme mot deg og trukket din sykdom i tvil? Det håper jeg virkelig ikke for da skal de få med meg å gjøre, litt av en trussel :-))) Du behøver ikke forklare noe som helst, tenk om du hadde vært frisk som en fisk og hjemmeværende etter eget ønske, det er lov det også i 2014, men dessverre er du ikke hjemme frivillig. Du klarer ‘de små ting’, som gleder oss som leser bloggen din, baker litt, pynter deg og hjemmet – og gjør noe bra ut av hver dag 😉 Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet som har skrevet om min ‘alt går i 100’ nesten hver dag, ja ja, gjort er gjort, jeg er bare meg :- Gode klemmer til deg <3 <3

    2. Så sant! Vi er vel flere som kjenner oss igjen når vi møter holdninger til de “friske”. Det er kjempeviktig å trekke frem det positive, men med all respekt til de som skriver om sine sykdomshistorier. Det skal absolutt være lov å vise hva man klarer og det som er positivt i livet for oss også. Stå på!!!

    3. Alle syter over at vi later som om vi er så perfekte på nettet,når virkeligheter er mer som de første bildene du legger ut -altså grått og trist…..men vet du min verden er ikkje sånn, selvom i andres øyne er kanskje mitt lvi sånn om du forstår hva eg mener.
      Mitt liv er mer som de nederste bildene dine og ikkje fordi mitt liv er perfekt…….for andre,men fordi eg setter stor pris på øyeblikket og på gleder og på å ferie det som er fantastisk i livet mitt.
      Jode eg har drittdager…….eg har vært så lenge forkjølet nå at eg vil skrike…alikevel i går gikk eg på jobb -jippi eg klarte det.
      Forrige dagen laget eg en kjempegod middag til familien -eg har familie….og ikkje alle har det.
      Eg har hundejentene mine og det er umulig å ha et kjedelig liv med disse små ballene med kjærlighet<3
      ja eg kunne fortsatt,men du vet hva eg mener. Som selvom her flyter ting for eg orker ikkje rydde alt, så har eg vasket klær og luftet hundejentene og kost meg med te utsikt og blogging -og eg syns mitt liv er veldig godt-kjedelig for andre,men veldig godt for meg 🙂
      Og du hvis du vil syte ordentlig en gang eller 10 er det også helt ok -dette vakkje syting 😀
      klemmeting <3

    4. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver :). Jeg baker og lager mat på gode dager, tar fine bilder og skriver på bloggen og så legger innleggene ut på forskjellige dager. Jeg har i flere år forklart og “forsvart” sykdommen og hvordan jeg har det, har lagt ut noen personlige innlegg på bloggen også (kanskje du har lest dem?). Men har lært å ta bedre vare på meg selv med å innse at man ikke er sykemeldt fra livet, selv om man er syk og ikke kan være i jobb. Derfor har bloggen min hjulpet meg til å ha meningsfulle og kreative dager når formen tillater det, selv om livet utenfor husets fire vegger stortsett foregår uten meg. Ønsker deg fine dager fremover 🙂

    5. Her kommer den sprudlende siden av deg frem , for det er MYE bedre å fokusere på hyggelige ting enn kjipe ting .
      Det er også noe jeg selv støtter fullt ut , selv om det kanskje nevnes så smått i blant når jeg har det litt ekstra slitsomt . Jeg har ikke din sykdom , men jeg sliter psykisk . Og ja da holder jeg meg unna blogger som drar meg ned , og leser de som er mer koselig og positivt skrevet =) De som ikke selv graver sin egen grav liksom …..uff , nei det kunne jeg gjort selv det men ellers takk ….Så JA til at du fortsetter i den stilen du har gjort .
      Men en ting til jeg har aldri i verden tenkt : hvorfor du klarer å blogge slik du gjør når du er syk . Jeg tenker heller at det er en fin ting å gjøre og at det heller er terapi å omgås andre koselige bloggere som har samme syn og deler noen av de samme interessene , eller man kommer overens med her inne og liker =) Ja men nå plaprer jeg i vei her og det blir litt uryddig …..
      Men det jeg mente er at jeg synes ikke du trenger å forklare deg , men om du føler du må for din egen del så er det greit ;))
      Klemmer til deg med ønske om en finfin kveld videre <33

    6. Lene S.: Ingen har vært slemme, men har fått noen kommentarer (ikke på bloggen )men av folk jeg kjenner…som f.eks…ser at du koser deg på kafè el…det er sikkert bare hyggelig ment..men da har jeg liksom lyst til å svare..(når det var i ferien)..at ja det kafèbesøket var i steden for ei uke til syden….hehe..så tenker jeg at jeg kanskje ikke skulle lagt ut bilder fra når jeg koser meg, på bloggen, men jeg syns jo det er så fint å trekke frem det som ER positivt..
      Jeg syns bare det er gøy å høre om folk som er i farta jeg…for jeg jobber meg jo sakte men sikkert tilbake…og vipps så går alt i 100 som før her også..Klem og takk for hyggelige ord <3

    7. Så godt med positive og glade mennesker synes jeg 🙂 Fortsett med det du Anne ..og værra degsjølv !! Hvordan du har det og hva du orker og hva som er best for deg veit bare du..og det har ingen andre noe med heller vettu 🙂 Å fokusere på det positive er det beste du kan gjøre for din egen helse 🙂 klem fra meg,

    8. aina: Ja og selv om jeg ikke har fått kritikk, så føler jeg på det å vise at jeg faktisk ikke er “død”..men har noen fine ting innimellom jeg også.. jeg får mer glede selv av å legge frem det som er fint med dagene mine..men det kan kanskje gi et litt feil inntrykk…men det får så være 🙂
      Fint med folk som skriver om sykdommen og plagene sine også..men da syns jeg at jeg må forklare så mye…da er det enklere å legge ut ett innlegg med bildet av et rundstykke og en kaffe kopp…og skrive noen linjer :)..Takk for fin tilbakemelding..Stå på du også 🙂

    9. cuskima: Ja det er noe med at selv om det er mye som ikke alltid er så enkelt..så er det samtidig mye som er bra og fint rundt en..ikke alltid en klarer å fokusere på det..men i allefall av og til…:)…som deg prøver jeg også å se de små tinga som er bra..:)
      Hundejentene din gir deg nok mye glede ja….skjønner hva du mener…Takker for fine ord ,snille deg<3

    10. Kjempeviktig å fokusere på de positive tingene. Men jeg er veldig glad for at du innimellom gjør oppmerksom på at du ikke bare har positive og glade dager. For mye av vårt stressfulle samfunn kommer jo faktisk av akkurat den vellyketheten som alle skal bevise at de har. Og når det på facebook og i blogger vinkles til kun perfekte ting hos folk, så har det veldig lett for å få meg til å føle meg totalt mislykket. Så det å vite at ikke alle har det så perfekt, ingen faktisk, det er en god trøst når dagene kan være lange og grå med en helse som ikke passer inn i det vellykkede samfunn. Som deg, så er jeg også opptatt av å finne på positive ting. Og spesielt når jeg er med familie, barn eller venner. For da blir jo jeg også glad. Og når jeg er alene, så kan jeg også kose meg med noe godt innimellom. Det er viktig det. Hvis noen misliker at man kan gjøre sånt selv om man ikke er 100% i vigør hele tiden, ja, så bunner det ut i ren misunnelse. Da er de kanskje ikke så lykkelige og vellykkede som de prøver å gi inntrykk av.
      Men det jeg liker veldig godt med bloggverdenen, er at mange faktisk velger å skrive litt om alt, ikke bare de gode tingene. Og det er innmari viktig synes jeg 🙂
      Ha en kjempefin kveld 🙂 Klem <3

    11. matfoross: :)..har jo lest en del av innlegga dine..men gikk nå inn å kikka litt nærmere..og jeg har ikke fått med meg det…Bak fasden.. innlegget før…ser jo at vi har mye felles og bruker bloggen på ganske lik måte…Prøver å være positive, men føler at vi må komme med en forklaring innimellom…:)..For meg er også bloggen noe positivt…Er det ME du har ? husker ikke helt om du har sagt diagnosen din…men du må ikke si den altså ..Takk for en fin tilbakemelding og klem til deg<3

    12. cathrinehenriksen: Takk, så fint du sier det :)..ja du har jo også fokus på det du klarer…selvfølgelig må en ha med litt av det som ikke er så bra også..det er jo en stor del av en selv det også…:)..blir mer glad selv når en titter på de positive innlegga sine..
      Ja det er mye terapi i blogginga..og det er noe en kan gjøre så mye ut av som en ønsker..hadde jeg ikke hatt så mye vondt i nakken hadde jeg nok hatt enda flere innlegg 🙂
      Vet at du ønsker folk det beste.. og takk for fine ord..Klem<3

    13. Du er bare skjønn, du Anne og det at du velger å fokusere positivt, håper og tror jeg at gjør at folk sitter med et mer bredt syn og forståelse for usynlige sykdommer. Jeg blir glad av å lese innleggene dine og ikke minst blir jeg imponert over innstillingen og humøret ditt, for det kan ikke være mye lett å leve med ME, og er det en sykdom jeg frykter, er det den, så jeg har all empati og sympati med folk som lever med det. Og bare enda mer respekt for dem som velger å fokusere på det positive. Jeg forstår også at mange holder fokus på sykdommen på bloggen sin, at det blir et tema/temablogg, men jeg synes helt personlig det er enda mer inspirerende å lese om en som lever livet sitt så godt hun bare klarer tross de utfordringene hun har og dermed velger å vinkle på det hun klarer og orker. Og jeg håper folk ikke sitter med tanker som at ‘kan du liksom slite da, du som gjør/orker slik eller slik’, for det er så tåpelig og innsnevret å ikke ha forståelse for at det man ser på en blogg er en liten brøkdel av bloggerens hverdag. Ingen aner hvor mye et innlegg kanskje kan koste av energi og tid å skrive.

    14. kjersti: Takk, ja du kommer jo stadig med noen fine ord på FB og legger ut positive innlegg 🙂
      Så hyggelig at du sier det..og jeg er enig, man skal ikke legge for mye vekt på hva andre tenker, men så må en liksom forklare litt innimellom da …sånn i tilfelle noen legger seg opp en mening som ikke stemmer…Men jeg opplever stort sett fin forståelse fra folk jeg altså 🙂
      Takk snille Kjersti <3

    15. Eva: Tror vi har mye likt syn på ting..og jeg er enig , bare” vellykkede”innlegg kan være med på å få folk som strir til å tro at det er dem det er noe galt med :)..så derfor liker jeg å nyansere bloggen min litt innimellom med noen slike innlegg som viser den andre siden av livet..
      Men jeg syns det er mye enklere og hyggeligere med noen små innlegg og et lite bilde av en blomst eller en kopp kaffe…:)
      Er det ikke noe som heter at …det trenger ikke være enten eller..men både og..
      Klem til den fine blogg “venninna”mi <3

    16. Fromfat2phat: Ååå så hyggelige ord..:)..Ja jeg har funnet ut at jeg liker å fokusere positivt, men også nevne det som ikke er så bra innimellom :).. noen ganger om jeg bare “skroller”litt raskt nedover bloggen min ser jeg på de “fine”bildene jeg har lagt ut..og da tenker jeg at jeg ikke har det så verst, selv om “den kaffekoppen “kanskje var det eneste jeg opplevde den dagen….
      Også er det jo sånn at jeg har jo ikke småbarn lenger , og jeg har en mann som er flink å gjøre ting i huset…så jeg har ikke blogginnlegga ..i tilllegg til masse annet..:)
      Jeg var også redd for ME da jeg bare hadde hørt om det..og det er ikke så særlig bedre i virkligheten heller…men jeg har klart sakte men sikkert å komme meg ett og ett skritt videre..så selv om det går veeeldig sakte ..føler jeg at det går i riktig rettning..:) Klem og takk igjen for fin kommentar <3

    17. Ja jeg har også ME . Er blitt tatt ut for å delta i forsøket med Rituximab, så det blir spennende.
      Veldig fin blogg du har, kjekt å følge deg 🙂

    18. matfoross: Ok,greit å vite, skjønte det var noe i “den gata”….Da blir det jo spennende å høre hvordan det går etterhvert :)…jeg føler at jeg har svak bedring ,så fortsetter slik jeg har gjort ,med små-små skritt av gangen :)..Takk i lige måde <3

    19. Syns du takler det heilt rett og ein skal ikkje bry seg om kva andre sei. Når man ikkje er iform så går man ikkje ut blant folk. Eg har ofte fått hørt, du ser så godt ut, skulle ikkje dru du var sjuk. Da meiner deia t eg ikkje trenger uføretrygd. Dei skulle gjerne fått bytta. For eg går ikkje på butikken om eg ikkje m viss eg er dårlig. det blir altfor vanskelig. Eg prøve å ikkje skrive mye om sjukdommen, men som i i dag måtte eg berre få det ut. Så får folk lese eller stoppe å else når dei ser kva det handler om. Sånn er det bare. Stå på du vennen. Stor stor klem fra emg.

    20. Kan godt kjenne igjen forklaringsbehovet ja… Men, du har ingenting du må forsvare eller forklare (fint at du gjør det likevel da, for er jo egentlig gode tips til hvordan man kan få til ting uten at det må kreve for mye). Du legger ut det du vil, på akkurat den måten du vil, på din blogg. Her er du fri til å være deg selv, både på positive og negative dager. Jeg shns du er tøff som er så positiv. Stå på, du er inspirerende 🙂

    21. gretashobby: Så bra, er helt enig :)..ja det kan være en ekstra belastning å se nogenlunde oppegående ut..Ja jeg ville hundre ganger heller vært i jobb..jeg har foreløpig ikke “uføretrygd” og håper at formen min snur så jeg i allefall kan jobbe litt igjen..men foreløpig fokuserer jeg på de tinga jeg syns har bedra seg i hverdagen…så får vi se etterhvert 🙂
      Ja noen ganger bare MÅ en sette litt ord på det..men jeg tenker på innlegga dine som positive..Takk for fine ord..og en stor klem tilbake <3

    22. skjønner deg veldig godt på den der.
      jeg har ikke ME da, men har også en “usyling sykdom” som ingen ser, som ikke er utade skader.
      ofte tenker jeg at det hadde vært bedre og hatt en brekt fot, da hadde folk sett at det var DET som var probleme, om du skjønner.
      Men nei en skal ikke unnskylde seg, en skal ikke begynne og forklare seg. ikke du, og ikke jeg! 🙂
      Har ALDRI tenkt tanken ” hvorfor blogger du osv” aldri!!
      men heller at det er bra en har noe og gjøre på, det er jo en koslig ting!!

    23. Therese: :)..enig man har ikke noe en trenger å forsvare ,men så føler en selv at en har behov for det..av og til i allefall..:)..litt av vitsen med å blogge er jo at det skal være noe en føler gir en selv noe..og om andre blir inspirert.. er i allefall jeg glad for det…Tusen hjertelig takk, for fine ord <3

    24. Du har så rett så rett. Positivitet avler positivitet, nemlig! Jeg vet at det er mange som sliter, men du verden så fint bloggen finnes. Her kan vi alle leke oss og legge ut akkurat når og hvor ofte vi vil. Du gleder meg med bloggen din i hvertfall. Så fortsett du! Tror det er sunt for helsa og være her. Jeg har blogget i mange år på andre fora, og det har vært så lærerrikt og morsomt. Jeg har fått jobb på grunn av det også. Det har blitt både bøker, foto og kreativitet. Det hadde jeg aldri trodd, men det er mye som kan skje en i livet. Så lykke til med fortsettelsen, når du er i form til det. 🙂

    25. Moving On: Blir glad for en slik kommentar, takk :)..ja ting er litt enklere om ting er synlig..ikke det at folk med synlige problemer ikke har det ille altså,men da trenger en kanskje ikke forklare så mye for andre..
      Bare litt forklaring innimellom..ellers fortsetter jeg å”pøse” på med bilder av antrekk og gode kaker..hehe…Klem<3

    26. natheless: Takk for det,ja selv om en syns ting er litt håpløst av og til :)..er det fint å minne seg selv på det som er fint…Ja jeg har også følt at bloggingen har tilført meg noe, selv om nakken streiker litt, da hopper jeg over en dag…eller legger ut et bilde med en kort tekst..Så som du sier ,en kan styre mengden selv…:)..Så gøy at du har fått jobb pg.a det da :)..ja jeg satser på at jeg kommer “sterkere”tilbake jeg også…Men man vill som regel litt for mye, så ta det litt steg for steg..Fin kveld<3

    27. Ja det er det jeg også tenker, det er MYE lettere og forklare hva en brekt fot er og hvorfor.
      det er så konkret.. det er hva det er, det er hva du ser.
      pøs på med kaker, klær og alt du vil du.. koslig er det og være her inne!:D

    28. Jeg syne du har en herlig herlig blogg!! Jeg er sikker på at ALT som er bra for en, gjør godt i lengden også 🙂 Jeg tenker at ditt positive fokus vil få deg mer frisk og et liv du liker hvertfall, enn å legge deg under dynen og ta bilder av DET, selv om du helt sikkert kunne gjort det også. Alle kjenner sin egen kropp og seg selv, og vet hva som er best for en selv. Andre trener ikke bry seg, men skjønner at du har behov for å forklare. Men du trenger det ikke<3 🙂 Stor klem fra meg <3

    29. frodith: Takk , veldig glad for å høre det :)..ja du også har jo en veldig positiv, inpirerende blogg..bortsett fra en litt betutta Frodith i går..hehe..men selv det vinkla du så det ikke hørtes “sytete”ut..:) 🙂
      Ja en skulle klart helt og holdent å ikke tenke på hva andre mener..men så gjør man det alikevel..så forklaringsbehovet dukker opp innimellom…:)..og skulle en slutta med det en føler gir en noe , hadde jo det vært valdig dumt..og som du sier ,en vet best selv hva som er bra for en….:)..vet at du forstår selv om jeg ikke hadde forklart..men tenker kanskje noen har litt vanskeligere for å skjønne sånne ting..Men jeg møter masse folk med forståelse altså .
      Klem og fin kveld <3

    30. Fortsett å blogge som du vil. Alle som leser gjør det av fri vilje og liker de ikke det de leser er det bare holde seg borte.

    31. Hei du.
      For det første tenker jeg når jeg leser bloggen din idag er jo at du må ha motatt en del dumme kommentarer i og med at du velger et slikt innlegg nå.
      At mennesker ikke kan slutte med slikt tenker jeg er helt tragisk.
      Jeg liker å stikke innom deg nettopp fprdi du er posetiv, og alle med litt vett i hodet vet jo at en tar bilder når det er oe å glede seg over.
      Antrekkene dine er flotte, og hadde jeg vært i nærheten av å ta bilder slik du gjør så kunne jeg nok ha lagt ut tre antrekk i løpet av uken.
      Jeg elsker å pynte meg litt opp, og bruker mye tid på å sette sammen klær, og ikke minst endre sammensetningene etterhvert.
      Nei stå på, nyt dine gode dager, og flotte bilder. Vis verden at du har det bra når det passer deg og ikke de andre.
      Stor torsdagsklem fra Bergen::)

    32. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Folk er stortcsett velmenende,tror jeg…men av noen kommentarer skjønner jeg at folk ikke helt har skjønt hvordan dagene mine er..men når jeg velger å vise mest det positive,er det jo kanskje ikke så lett for folk å forstå det heller..derfor velger jeg å forklare litt innimellom.
      Du som liker å “leke”deg med antrekk,prøv å legg ut noen antrekksbilder da vel,bildene blir sikkert bra nok…og så blir du “flinkere”når du får øvd deg litt 🙂
      Tusen takk for en veldig positiv og hyggelig kommentar.
      Stor klem tilbake <3

    33. Vi får se hva som skjer… Kan jo prøve, men er jo ikke helt meg det da.. Det jeg liker trenger jo ikke nødvendigvis andre å like.:)
      Det med å være positiv er jo det viktigste synes jeg. Man må ikke lete etter dumme ting. Ta dagene som de kommer, og gjøre det beste ut av de. Derfor hyggelige kommentarer, eller la vær å kommenter ting en ikke liker tenker jeg.:)

    34. Jeg havnet plutselig inne på din blogg gjennom en annen blogg du har kommentert på. Har kikket litt på innleggene dine og det gjør meg utrolig glad å se at du har en livskvalitet selv om du har en sykdom som hemmer deg mye. Jeg kan love deg at du hjelper deg selv ved å fokusere på det lille du klarer. Det gir deg mestringsfølelse, og samtidig glede for deg å se tilbake på.
      Det er også fint å se at du fokuserer på små framskritt og håp på bedring litt etter litt. Jeg jobber med kronisk syke, og ser at de som klarer å fokusere positivt blir bedre enn de som graver seg ned i frykt eller selvmedlidenhet.
      Jeg ønsker deg en fin dag og gleder meg til å titte innom deg en annen dag og se fine antrekksbilder eller en kakekosestund 🙂

    35. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Det syns jeg du skal, men du må jo syns det er litt morro selv ellers er det ingen vits :)…folk trenger jo ikke ha lik smak, det er jo bare ment som inspirasjon..:)
      Vi er enige , gjøre det beste ut av hvordan en har det….Klem<3

    36. Åse: Så hyggelig det var da…og takk for at du liker innlegga mine :)…ja jeg har også erfart at det beste er å ha fokus på det som ER bra, men noen “drittdager”innimellom kan en tillate seg..kjenne litt på det også..:)…
      Men jeg klarer heldigvis å se positivt på de de små fremskritta.
      Ha en fin dag videre..og du er hjertelig velkommen tilbake ja 🙂 :)..Har du blogg ?

    37. Anne…Jeg syntes det er kjempetrist at du føler at noen ikke tror deg..eller no sånt…ME er en usynlig utmattende tilstand og være i..Ikke at jeg selv har det, men vet en del om det likevel..Ikke unnskyld deg for noen..Du er mer enn bra nok, og ei fantastisk dame..det vet du at jeg mener om deg Anne <3 HJERTEKLEM ER SENDT DIN VEI <3 Og du..TAKE CARE <3

    38. Jeg kjenner jeg blir litt trist når jeg leser dette, men samtidig blir jeg glad. Trist fordi jeg vet hvordan det er å være kronisk syk, i hvert fall til en viss grad. Glad fordi du er så ærlig. Trist fordi vi som er syke, ofte føler at vi må forklare oss opp og ned i mente. Glad for at du setter ord på hvordan det er. Jeg sitter også mye på bloggen fordi det er det jeg orker…. Du har etter et forholdsvis kort bekjentskap her inne, imponert meg mange ganger! Ikke fordi du har en kronisk lidelse, men fordi du fortsatt er deg! Du er et godt forbilde for mange som sliter i hverdagen:) Ha en god natt! Alle dager er forskjellig! 🙂

    39. Jeg syns du har en fin blogg, flott at du viser at det går an å leve selv om man er syk.
      Jeg har flere venner med kroniske sykdommer som bare er syke, bare fokuserer på det som er negativt. De blogger om sine misserable liv og alle sine vondter. De har statusoppdateringer som “sitter her alene mens andre morer seg” og deler alle triste nyheter de kommer over. Selvsagt er det synd på dem, men jeg blir så sliten av dem.
      Ber jeg de i selskap sitter de og forteller alle gjestene mine sin triste livshistorie, og det ødelegger jo av og til stemningen…
      Ber jeg de med ut i skogen, er statusoppdateringen på FB dagen etter noe om hvor stive og støle de er. eller gnagsår, eller begynnende forkjølelse pga regn eller våte føtter.
      Ber jeg de skjerpe seg- Prøve å se litt positivt på livet, får jeg høre at det er lett for meg å si. Jeg som er frisk og ikke har noen vondter…..
      Nei, jeg har bare hjertefeil, synsproblemer, en dårlig rygg, to stive albuer og et knust kne så jeg har det bare bra. Men fokuserer jeg på vondtene og alt som er felt, kjenner jeg riktig godt etter hvor vondt jeg egentlig har det, ja da blir jeg bare deprimert.
      Derfor er slike blogger som din så herlige. Du lever til tross for sykdommen. Du har en sykdom. OK; men du ER ikke en sykdom.
      Fortsett slik.
      (PS har du en dårlig dag og har lyst til å dele det, har jeg forståelse for det og…)

    40. Monica: Takk Monica..ingen som sier noe “stygt”til meg altså, men man skjønner noen ganger av måten folk sier ting på ,at de ikke heeelt har forstått hvordan utmattelsen ved slike sykdommer føles, og da er det greit å forklare litt av og til…Hyggelig med slike kommentare som dette, og jeg vet at du har forståelse for slikt :)..Stor klem til deg også <3

    41. Knotmerr: Takk ,fint å høre at du har forståelsen, men ikke fint at du vet hvordan det er å være kronisk syk altså..for det skulle man jo helst vært foruten, men når det først er sånn…er det viktig å fokusere mest mulig på det en kan glede seg over..og ikke bare tenke på alt en kunne gjort,selv om man har noen slike dager også 🙂
      Så fint at du opplever at jeg er “meg selv”føler jeg har fått det litt tilbake bla..pga blogginga..et par av åra med sykdom føltes bare som å eksistere..nå kan jeg “bruke”meg selv litt her på bloggen og det føles fint. Jeg liker også din blogg veldig godt..og leser så si alle innlegga . Klem fra meg<3

    42. Brit: Tusen hjertelig takk :)..ja selv om man av og til trenger å snakke litt om det negative og “uffe”seg litt, må en prøve å ikke bare gjøre det, det hjelper i allefall ikke noe..men det er viktig å vite at folk rundt en forstår at selv om en smiler og gjør noe positivt..er en ikke alltid i topp form..
      Og så må man glede seg og kose seg med ting en selv syns gir litt overskudd:)
      Om jeg er på tur eller noe, liker jeg jo bedre å legge ut bilder av den fine naturen, eller den gode nista…da blir jo turen noe positivt for meg selv også..selv om jeg kanskje ble sliten .
      Som du sier kan man lett “bli” sykdommen og det syns jeg at blogginga har hjulpet meg å unngå, ved at jeg her kan vise litt av den positive jenta jeg var/er..uten å bruke for mye krefter.
      Høres ut som du har nok å slite med,bra du klarer å være positiv for det.
      Takk igjen for fin tilbakemelding. Sov godt:)

    43. Bra skrevet Anne. Selv om vi har den sykdommen vi har trenger vi ikke grave oss ned å bare se negativt på tilværelsen. Man må gjøre det beste ut av situasjonen, finne små positive ting i hverdagen. Bra illustrert med bildene 🙂 Nyt de gode dagene og glem de mindre gode 😀

    44. Anonym: Tusen takk )..Ja der syns jeg vi begge er flinke, selv om man gjerne skulle vært dette foruten ,og har mest lyst til å gi opp av og til…så har vi litt selvironi på det…og klarer å glede oss over det som er bra…Hurra for oss !…I ligemåde og klem fra meg <3

    45. Hei du! Jeg liker måten du skriver på! Fin blogg! Alt godt mht å dosere de kreftene du har. Høres ut som du er veldig flink til det! 🙂

    46. Julie Erlandsen: Tusen takk,hyggelig å høre…ja jeg synes i allefall selv at jeg er ganske flink til å både ta hensyn til sykdommen…men samtidig pushe meg selv litt i forhold til det jeg kan klare 🙂 Titta litt inne på din blogg også, og det ser ut som en blogg jeg kan like:):)

    47. Forstår deg så godt! Skulle ønske folk kunne skjønne litt mer. Jeg orker heller ikke å hele tiden måtte forklare meg heller, eller legge ut bilder fra mine dårlige dager. Er dumt at lesere skal “glemme” hvordan vi egentlig har det. Vi må da få dele hva vi vil, om det så er å dele de gode tingene vi har i hverdagen som ME-syk. Så bare fortsett med det du gjør ♥

    48. Suzii: Ikke sant, blir litt ekstra slitsomt om en må forklare så mye hele tiden :)..tror de fleste har forståelse..men det er alltid noen som ikke skjønner helt..og vi må vel bare lære oss å leve med det :)..skal ta en titt på bloggen din..og så ønsker jeg deg allt godt 🙂

    49. Jeg vet hvordan det er med usynlig sykdom, men jeg orker ikke skrive så mye om det. Enig med deg, at det gir noe godt å minne seg selv på de gode tingene, blir litt selvutsletting å fokusere på sykdom hele tiden (føler i alle fall det slik selv) Håper du har en bra dag kjære du og stoooor god klæm <3

    50. ladyaugust: Ikke sant.. ikke la det få for mye fokus..men det er lov til å “uffe” seg litt av og til syns jeg :)) Dagen har vært ganske bra den….. Stor klem til deg også <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg