Jada…jeg er så flink atte…

Er ikke det veit du…ikke SÅ flink , men litt flink..hehe…Vi har jo dette pæretreet jeg har skrevet om før i hagen, og det er jo ok å bruke det til noe, jeg tåler ikke å spise pærene slik di er, da klør jeg i munn..

Så i går begynnte jeg å tenke på at jeg kunne forsøke å hermetisere noen,, men tenkte at det var vanskelig, men søkte på nettet og fant fremgangsmåten, og det var jo veldig enkelt da..

Kok opp 200-400gr sukker (jeg brukte drøyt 300) og en liter vann. Skrell og rens pærene, la de puttre i kjelen til di er passe møre, er det forskjell på str, ta de største oppi noen min før…

Jeg varma glasset, tok oppi pærene og helte på så glasset ble helt fullt med sukkerlaken og skrudde igjen og satte det ganske raskt i kjøleskapet.

Noen av pærene brukte vi til isen i går kveld…og det var kjempegodt, så da tror jeg jeg skal lage et par glass til..holdbarheten vet jeg jo ikke enda,men di står jo i kjøleskapet, så tror det holder en stund…

Blir litt fornøyd med seg selv når en gjør slike ting, og så er det litt morro også.

#pærer #hermetisering #blogg #dessert  #mjøndalen #norge #frukttrær

29 kommentarer
    1. Er det ikke sånn at med sukker så holder det en stund? Eller må det kokes alt sammen da? Så deilig å ha laget litt sånt da. Ja, du er flink! 🙂 <3 klem <3

    2. Therese Bråthen: Nam ,nam de ble gode 🙂 Burde få deg frukttrær om du får annlednng, men ikke for mange, det blir bare jobb..:):)

    3. frodith: Tror det jeg også…alt er kokt , og glasset varmet, så da får vi se om det er bra nok 🙂 Og når det var så enkelt ble det jo bare litt gøy å holde på ..Klem<3

    4. livetsomgjennomsnittlig: Takk for det 🙂 Ja en trenger jo ikke lage så mye i første omgang, så får en sett om en liker det…:) 🙂

    5. cathrinehenriksen: Takk, det var litt gøy, og jeg lagde jo bare en liten posjon..skulle jeg laget mye, hadde jeg satt mann til skrelling av pærer..hehe…Klem <3

    6. Så flink du er ! 🙂 De burde vel holde en stund bør de ikke ?? Er jo på en måte hermetisering – eller ?? Må nå nesten sjekke i noen gamle kokebøker…

    7. Brit Synnøve: Takk så mye:).. ja jeg tror det, jeg søkte på hermetisering , og jeg har jo plass i kjøleskapet, så da tåler de å stå litt i allefall…yngste sønn har snart bursdag, så da kan jeg jo bruke det i ei bløtekake også 🙂 🙂

    8. Så flink du er 🙂 Hermetiserte pærer liker jeg veldig godt i alle fall. Men jeg har ikke pærer.
      Men altså, hermetisering, da skal de ikke trenge å stå i kjøleskap. Det holder med en sval bod eller noe sånt. Jeg hermetiserte plommer da jeg hadde plommetre. Men plommene er jo veldig søte, så det ble nesten litt for søtt da. Men var godt med krem til en gang i blant 🙂 Jeg har jo epler, men har ikke forsøkt å hermetisere dem. I dag har jeg laget eplemos 🙂
      Ha en fortsatt flott søndag 🙂
      Klem <3

    9. Eva: Tusen takk 🙂 Ja også ble de akkurat passe møre..kan helt sikkert prøve med epler også 🙂
      Nei de kan sikkert stå i kjelleren ,men siden jeg er litt usikker, og har god plass i kjøleskapet, lar jeg disse stå der, skal jeg lage mye et annet år, må jeg jo lagre det ett annet sted..
      Her er det også om å ikke ha for mye sukker, for da smaker det bare søtt, men da må en jo prøve seg frem, for det er jo en smakssak..Eplemos er kjempegodt ..Stor klem tilbake <3

    10. Kjempeflink har du vore. Eg lagde mye hermitiserte pærer før. Da eg henta frukt fra sunnmøre fra besteforeldra mine. hoo bestemor lærte emg alt slik. Men no har eg ikkje gjort sånt på veldig lenge. Spiser ikkje slikt og da blir det ikkje laga heller. Men kanskje eg skal starte oppatt med slikt. Det er noko eg må tenke på. Er det reine fine glass og du har gjort det rett, kan dei stå seg veeeldig lenge. Flinka

    11. Det var smart og noe man kan ha lenge. Det ser godt ut og kan brukes til mye rart f.eks som endel av ettermat ved siden av krem.

    12. gretashobby: Er litt fornøyd ,selv om det ikke var mye jeg lagde, men har noen pærer igjen på treet, så mulig jeg lager en gang til..de ble gode..:)…du kan jo lage litt til gjester, men da får du kanskje lyst på selv også..hehe..Jeg varmet glasset og forsøkte å være nøye, så det bør holde…Takk og klem<3

    13. OMGAWD vet du helt seriøst så er hermetiske pærer noe av det beste eg får til dessert!!!!
      Elsker også sånne grønn harde pærer <3<3
      mmmmmmmmmmmmmmmmm

    14. cuskima: Hehe..disse ble veldig gode, vi hadde dem med is og sjokoladesaus, eller jeg tok karamellsaus, for den liker jeg best..nam !
      Du får kjøpe noen pærer i butikken om du ikke har, og prøve å lage..ellers er jo de boksene i butikk, mer enn gode nok de også..Nattaklem<3

    15. Så flott. Du har sikkert fått høre det allerede, men hermetiserte pærer varer hele vinteren og vel så det om de står kjølig.Både svigermor og mamma legger ned både pærer og epler på den måten. Finnes ikke bedre dessert!

    16. natheless: Takk, det er kjempedeilig 🙂 Nå har jeg ikke laget så mye, men fint at det tåler å stå lenge..neste år håper jeg på flere epler også, så da kan jeg forsøke det 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg