BITTELITEN ELLER PITTELITEN?

Jeg og de rundt meg har alltid sagt , bitteliten.. bittelite.. osv…men når jeg hører folk på tv eller leser i blader bruker nesten alle å si pitteliten…..

Har begynt å lure på om jeg og “mine”alltid har sagt feil…eller er pitteliten noe som har kommet de siste åra…eller kommer det ann på hvor i landet man er fra e.l ?

Dette “plager” meg ikke altså…bare begynt å tenke litt på det…

Bildet her av Drammen er tatt ved å holde kameraet inntil en kikkert …ganske fornøyd ,da det er et  alminnelig kompaktkamera..

Her ville jeg sagt at folk og biler der nede er BITTEsmå…hva ville du sagt ?

#drammen #bragernesåsen #norge #åspaviljongen #sommer #blogg

30 kommentarer
    1. Ja, eller rett og slett slurv. Kan selvsagt være dialektbasert også ? 🙂 Gremmes over hvor lite vi tar vare på språket våret. I dag sier mange sjøtt i stedet for kjøtt..sjole istedet for kjole også videre 🙁 🙁

    2. Jeg tror det er veldig stedsavhengig, og du har ikke sagt FEIL 🙂 Hi-hi. Jeg tror pitteliten er litt Bergensk kanskje? 😀 Og jeg som e vokst opp på Østlandet sier bitteliten hvertfall 🙂 Flott bilde! Er så moro å finne på nye ting med bilder! Og jeg får mer dilla, og moro å bli inspirert. Dette var en fin effekt <3 klemmer <3

    3. MOONBEAMSCORNER: Syntes ikke det sj greiene er så fint nei,…jeg skal i allefall ikke begynne å si sjole…..men så er jo jeg GAMMAL da..over 50…hehe..<3

    4. frodith: Så bra…da er nok begge deler i bruk :)..syntes også det ble et fint bilde…har tatt noen flere slike av båter på sjøen bl.a…må zoome inn kameraet..ikke alltid de blir like vellykket..liker effekten jeg også 🙂
      Stor klem til deg <3

    5. Er sikkert en dialektsak som kanskje har spredd seg, som andre har vært inne på. Har bodd i Bodø i flere år, der sa de alltid pittesmå eller pitteliten – mens jeg for min del tviholdt på “bitteliten” og “bittesmå” når jeg var der, som jeg har fra de stedene jeg har vokst opp. Hører jo noen rundtomkring på østlandet sier “sjøtt”, “sjole” (som allerede er nevnt) og “sjempefin”. Så dialekt kan lage mye artige vrier på ord:-D

    6. Mona: Ja det er nok mange varrianter pga dialekter…men det pittelille greiene har jeg først lagt merke til de siste åra..men kan hende har det vært der lenge…bare at jeg ikke har fått det med meg :)Takk for svar <3

    7. Cathrine Narum: Godt det ikke er jeg som har sagt “feil”bestandig da…hehe..da blir nok begge brukt 🙂 Fortsatt fin kveld til deg <3

    8. martea: Da er det nok noe med dialekter å gjøre..men jeg har ikke hørt det ..eller lagt merke til det..før de siste par årene…Takk for svar og klem <3

    9. Dette har jeg ikke faktisk tenkt. Mulig en dialektgreie – men det rett er vel bitteliten, det er som nesten det samme som og skrive kjole og kjino, mens det rette er kjole og kino. Artig med ord man legger merke til.

    10. Alle jeg kjenner sier BITTEliten, bortsett fra ei venninne fra Jæren, ho har alltid sagt PITTEliten. Det høres så teit ut, spør du meg! Akkurat som om ho ikke har lært seg å snakke enda …

    11. Helge: Har tenkt litt på det ordet en stund, og da var det jo gøy å høre hva andre sier 🙂 Takk for svar !
      Har forresten du en blogg?ser ikke noe bloggnavn på kommentaren din 🙂

    12. Jeg sier også bitteliten, men har registrert det samme som deg. På engelsk er det noe som heter “a little bit”, og jeg tror bitteliten kommer fra det. Fin dag til deg! 🙂

    13. Har ingen blogg her – tenkte jeg skulle få en men i samme gate tenkte jeg og skifte ut datasystemet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg